لزوم تدوین طرح جامع آلودگی هوا/باید از نخبگان و دانشگاهیان استفاده شود

مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران بر استفاده مدیران اجرایی از پیشنهادات و راهکارهای نخبگان و افراد دانشگاهی به منظور حل مشکلات شهری تأکید کرد.

سیدمناف هاشمی در گفت‌وگو با شهر، درباره جلسه «هیات اندیشه ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران» توضیح داد: تاکنون دو پیش جلسه در شورای معاونان برگزار شده است. البته دو پیش جلسه قبل از این بود که شهردار به دیدار با معاون اول رئیس جمهور برود. در این دو جلسه گزارشاتی به شهردار تهران ارائه شد تا توقعات مدیریت شهری از دولت بیان شود.

مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران درباره ماهیت این جلسه، بیان کرد: جلسه هفته گذشته، نخستین جلسه هم اندیشی رسمی بود که با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی برگزار شد. خروجی‌های این جلسات دسته بندی می‌شود و در قالب کتاب، مستندسازی خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه خروجی این جلسات راهکارهایی برای مدیران اجرایی خواهد بود، افزود: زبان دانشگاهی باید به کمک مدیراجرایی برای حل مشکلات بیاید چرا که با منابع اندک قرار است بهترین کار انجام شود؛ بنابراین باید از نخبگان و اساتید کمک گرفت تا اتلاف منابع و سرمایه صورت نگیرد.

او در ادامه اضافه کرد: آلودگی هوا، طرح جامعی ندارد و این درحالی‌ است که همه چیز طرح جامع دارد. تنها راهنمای حل مشکل آلودگی هوا، قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ است اما این قانون کافی نیست. سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، قانون اساسی و... هم درباره چگونگی حل مشکل آلودگی هوا وجود دارد اما باید در کنار اینها طرح جامعی باشد که راهکارهای فوری، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را بیان کند.

مشاور شهردار تهران گفت: اساتید در این جلسه راهکارهایی پیشنهاد دادند که در جلسات آینده هم راهکارهای دیگری بیان خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه سه پیشنهاد کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در جلسه هفته گذشته بیان شد تا مدیریت شهری به همه این موارد ورود پیدا کند، افزود: پیشنهادات اساتید و نخبگان دراین‌باره به معاونان مربوطه ارائه خواهد شد.

او با بیان اینکه اراده دولت محلی و مدیریت شهری می‌تواند به سه مورد شکل عملیاتی بدهد، توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه در بودجه سالانه باید منابع مورد نیاز و مشوق‌های لازم منظور شود. توسعه مترو و حمل و نقل عمومی اصلی‌ترین راهکار دستیابی به هوای پاک است.

مشاور شهردار تهران مورد دوم را اعمال محدودیت‌های تردد خودروهای تک سرنشین و موتورسیکلت‌های آلوده کننده در سطح شهر دانست و افزود: مورد سوم اجرای مصوبه خروج خودروهای فرسوده از شهر و جایگزینی آنها با خودروهای پاک (برقی-هیبریدی) است. همچنین باید بر فعالیت پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان-آسفالت و پروژه‌های عمرانی و عملیات اجرایی نظارت دقیق انجام شود.

هاشمی در پایان گفت: برای مثال یکی از پیشنهادات این است که به معاون فنی و عمرانی و همچنین خدمات شهری اعلام  شود که سیستم مکانیزه رفت و روب جایگزین هزاران کارگر در سطح شهر شود تا گرد و غبار از زمین به هوا پخش نشود. کارخانه‌های سیمان، آسفالت، زمین خواری و برداشت شن و ماسه و .. به تشدید آلودگی هوا و افزایش شاخص pm۲.۵ کمک می کند که در این‌باره هم پیشنهاداتی برای ارائه وجود دارد.

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 16257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =