۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 16540

شهرها و فرصت ویژه شورای‌عالی استان‌ها

احمد صادقی- عضو شورای شهر تهران
شهرها و فرصت ویژه شورای‌عالی استان‌ها

پیگیری سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده و نیز لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها، پیگیری عدم‌اجرایی شدن مصوبات هیأت دولت که البته مربوط به دولت‌های گذشته به‌ویژه مصوبه سال۱۳۹۶ شورای اقتصاد برای تامین ۱۹هزار اتوبوس شهری و بین‌شهری است، ازجمله مواردی است که شورای‌عالی استان‌ها می‌بایست دنبال کند.

 انتخابات شورای‌عالی استان‌ها و برگزیده شدن آقای پرویز سروری به ریاست این شورا فرصت مناسبی است تا پیگیری مطالبات شهرداری شکل جدی‌تری به‌خود بگیرد.
نهاد شورای‌عالی استان‌ها، بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کند.

از این‌رو پیگیری سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده و نیز لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها، پیگیری عدم‌اجرایی شدن مصوبات هیأت دولت که البته مربوط به دولت‌های گذشته به‌ویژه مصوبه سال۱۳۹۶ شورای اقتصاد برای تامین ۱۹هزار اتوبوس شهری و بین‌شهری است، ازجمله مواردی است که شورای‌عالی استان‌ها می‌بایست دنبال کند.

اینکه در لایحه بودجه۱۴۰۱ پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی کمترین بودجه ممکن برای حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد شده جای تأسف دارد و امیدواریم با پیگیری شورای‌عالی استان‌ها و مساعدت نمایندگان محترم مجلس این موضوع نیز تصحیح شود. ضمن تقدیر از مدیریت آقای احمدی امیدواریم با حضور آقای سروری در راس شورای‌عالی استان‌ها شاهد رشد و ارتقای جایگاه شوراها در سراسر کشور باشیم.

امروز نبود مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت و دیگر کلانشهرها به حلقه مفقوده حل مشکلات شهروندان تبدیل شده و شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند کمک کند تا ۲۳ وظیفه‌ای که قرار بود به شهرداری‌ها محول شود تا مدیریت یکپارچه شکل گیرد شکل واقعی‌تر به‌خود گیرد. البته باید درنظر داشت این وظایف باید به‌گونه‌ای به شهرداری محول شود که بودجه و اختیارات لازم را نیز در بر داشته باشند و آنگاه می‌توان با تحقق مدیریت یکپارچه شهری دید واقع‌بینانه‌تری به حل مشکلات شهر داشته باشیم.

البته یکی از نکاتی که به‌نظر می‌رسد باید درخصوص شوراهای کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، آموزش در سطح شوراهای شهرهای کوچک است. این مهم سبب می‌شود تا تعداد بیشتری از اعضای محترم شوراها با آگاهی نسبت به قوانین موجود و وظایفی که به‌عهده دارند، بتوانند اصلی‌ترین خواسته‌های شهر و شهروندان را از نهادهای بالادستی به‌ویژه مجلس و دولت مطالبه کنند. وقتی مطالبه‌گری از نیازهای اولویت‌دار شهرها رساتر اعلام شود، قطعا توجه‌ها و رسیدگی‌ها هم بیشتر خواهد شد.

چه آنکه اغلب مطالبه‌گری‌هایی مثل تامین بودجه برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بازچرخانی آب و حفظ فضاهای سبز، ارتباط مستقیم با سلامت مردم و بهبود کیفیت زندگی در شهرها را در پی خواهد داشت. در واقع باید گفت که اعضای شوراها نه‌تنها به‌عنوان نیروهای نظارتی بر عملکردهای اجرایی در قامت پارلمان شهری فعال هستند بلکه از بعد نمایندگی مردم، صدای شهروندان درخصوص نیازهای شهری‌شان به‌حساب می‌آیند. در این میان، شورای‌عالی استان‌ها یکی از درگاه‌ها و مسیرهای مناسب است تا بتوان نیازهای کلانشهری را پیگیری و مطالبه کرد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 16540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =