طرح الزام شهرداری به راه‌اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات

با رای اعضای شورای ششم طرح «الزام شهرداری تهران به راه‌اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق» برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارسال شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سه شنبه- ۲۱ دی ۱۴۰۰- در سی و نهمین جلسه شورای شهر اعضای شورا نظرات خود را درباره طرح«الزام شهرداری تهران به راه اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق» مطرح کردند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: با اصل موضوع مخالفتی وجود ندارد و در اسناد بالادستی هم به آن تاکید شده و نهایتا با توجه به اینکه در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰ به طور مفصل به آن توجه شده و شهرداری مکلف به پیاده کردن آن شده و در مجموع با توجه به گزارش معاونت اقتصاد شهری و با توجه به اینکه وظیفه ذاتی معاونت اقتصادی است و برای اینکه ساختار جدید تشکیل شود، نظر کمیسیون بر این است که در بودجه سالیانه شهرداری مجدد بر این امر تاکید کنیم.

آخوندی افزود: شهرداری باید گزارش دهد که چه کاری انجام داده و نظر کمیسیون بر رد نظر ایجاد ساختار جدید است.

قائمی نیز گفت: شهرداری برای جلب مشارکت همکاران راهکارهای تشویقی در نظر بگیرید.

اقراریان در مخالفت با این طرح بیان کرد: پروژه هایی در تهران انجام می شود که برای شهرداری گران تمام می شود. 

او اضافه کرد:  شهرداری باید بتواند ادعا کند که چرا این طرح را باید رد بکنیم. من مخالف رد این موضوع هستم.  

تشکری هاشمی در موافقت با رد این طرح گفت: اصل اینکه بهای تمام شده مشخص شود امر ضروری و جواب ده است و نمی توانیم بگوییم خزانه ای داریم همه از آن برداشت کنند. باید بهای تمام شده هر خدمت و کالایی در شهرداری تهران مشخص شود.

او ادامه داد: ما در بحث نظارت این  نقص را داریم که بهای خدمات را نداریم.

در ادامه علوی سیستم فاینس شهرداری را کامل دانست و گفت: ما در اجرا مشکل داریم.

اقراریان عنوان کرد: در بند دوم می گوید شهرداری بعد از تصویب طرح ظرف  ۲ماه باید کارگروه تشکیل دهد و فهرست بهای تمام شده خدمات را منتشر کند. من می گویم این مصوبه در مسیر شفافیت است و نشان می دهد با چه قیمتی خدمات به شهروندان ارائه می دهیم.

او رد این طرح را ضد شفافیت دانست و گفت:  شهروندان تهرانی حق دارند بدانند کارهایی که شهرداری انجام می دهد چقدر پایشان حساب شده است.

در ادامه جلسه محمدرضا زارعلی، مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران گفت: در سال۹۰ با تاکید چمران بر این الزام در شورای سوم با کمک مدیران وقت مثل آقای امانی این طرح پیاده شد و برای سازمان ها و شرکت ها هم از سال گذشته در حال پیاده سازی آن هستیم.

زارعلی افزود: ۳هزار نوع فعالیت و ۳۲۸نوع خدمات شناسایی شده اند و برای پیاده سازی نهایی برای اینکه بتوانیم علاوه بر عددی که در بودجه می نویسیم بودجه بریزیم،  این کار  ۲سال و نیم زمان می برد.

به گفته او؛ این فعالیت در ذیل مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران از سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است.

چمران خواست عنوان این طرح عوض شود و به پیگیری طرح الزام راه اندازی تغییرکند.

آخوندی مجددا گفت: اگر دغدغه ما نظارت است، نظارت شهرداری ربطی به شورا ندارد و دغدغه ما نظارت شوراست که ایجاد کارگروه نظارتی آن را حل نمی کند. ما از نظر بحث تشکیلاتی گفتیم این طرح رد  شود.

پیرهادی نیز گفت: نظارت و پیگیری حق شوراست اما  گزارش اقدامات باید در شورا اعلام شود.

اقراریان با اشاره به اینکه این موضوع در دوره شهرداری قالیباف مطرح شده تا به دوره ما رسیده است، گفت: چرا در این فهرست برای بهای تمام شده یک خدمت واحد در مناطق، قیمت های متفاوتی عنوان می شود.

امانی با بیان اینکه در مناطق تشکیلاتی وجود دارد اما به قیمت تمام شده و فهرست واحد نرسیده اند، افزود: باید بیینیم این سیستم به مرحله ای رسیده که همه نیازهای شهرداری در یک فهرست واحد مطرح شود.

او تاکید کرد: این طرح باید اصلاح شود نه رد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم بیان کرد: قیمت مناطق و کارهای عمرانی در مناطق مختلف فرق می کند. وقتی آسفالت از کارخانه آسفالت سازی بردارید و بریزید قیمتش متفاوت است حتی قیمت کارگر در نقاط مختلف فرق می کند و شاید نتوانیم در کارهای عمرانی و پروژه های خاص به قیمت واحد برسیم.

چمران در واکنش به پیشنهاد رد این طرح گفت: رد کردن این طرح تبعات منفی دارد، در حالی که این کار خوبی است و همه آن را قبول دارند و هیچ کس آن را رد نمی‌کند، پس پیشنهاد می‌شود که این طرح به کمیسیون‌های مربوطه برگشت داده شود تا آن را اصلاح کنند و به گونه‌ای بیان شود که «توهم رد کردن این طرح خوب» ایجاد نشود.

در نهایت با رای اعضای شورا این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارسال شد.

انتهای پیام/

۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 16652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =