طرح‌ها و ایده‌های اجتماعی توسط داوران بررسی شد

نخستین رویداد ریحان شهر در سومین روز برگزاری خود، کارگاه بررسی طرح‌ها و ایده‌های فعالیت‌های اجتماعی را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، رویداد ریحان شهر در سومین روز برگزاری خود به موضوع هر محله، یک ایده؛ با زنان و خانواده‌ها با هدف شناسایی و توانمندسازی کنشگران اجتماعی و اجرای طرح‌های خلاقانه اجتماع‌محور و مشارکتی در حوزه زنان و خانواده پرداخت‌. در نخستین دوره از رویداد ریحان شهر، ۳۵ طرح فرهنگی و ۲۰ طرح اقتصادی به دبیرخانه این رویداد ارجاع شده است.

فهیمه حسین زاده، عضو شورای علمی رویداد ریحان شهر در این کارگاه گفت: طرح اجتماع محور از این جهت مهم است که باید افراد اجتماع را پای کار بیاورد. اجتماع به خودی خود در محلات وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا در محلات اجتماع را به وجود بیاوریم.

طرح‌های کارآفرینی اجتماعی باید به مهارت‌افزایی پیوند بخورد

عضو شورای علمی رویداد ریحان شهر افزود: طرح اجتماع‌محور در یک جامعه اجتماعی کوچک و مقیاس جغرافیایی مشخص اتفاق می‌افتد، مثلا در محله یا بخشی از آن. در یک طرح اجتماع‌محور باید یک ایده آرمانی به یک موضوع مرتبط با زندگی روزمره مردم و موضوعات مشخص عملیاتی تبدیل شود و باید بر روی یک هسته اجتماعی بنشیند و برای این کار نیاز است که به سمت سازماندهی اجتماعی سوق پیدا کنیم.

حسین زاده ادامه داد: در این طرح‌ها گروهی از یک محله برای خودش کاری را انجام می‌دهد، اما این مسأله مهم است که این گروه تکثیر پیدا کند و قابل انتشار و تعمیم‌پذیر باشد و زنجیره‌ای از آن تشکیل و فرایندسازی در آن انجام شود. 

او عنوان کرد: در بحث کارآفرینی اجتماعی، طرح‌های کارآفرینی در حوزه زنان و خانواده از جمله زنان سرپرست خانوار، باید به مهارت‌افزایی پیوند بخورد. همچنین این مهارت‌ها باید تبدیل به درآمد پایدار شود و از طرف دیگر باید این فعالیت اقتصادی با دیگر فعالیت‌های اقتصادی خرد محله گره بخورد. علاوه بر این باید نوع فعالیت اقتصادی باید با ظرفیت محله مرتبط باشد. مثلا محله قلهک دارای هویت و ظرفیت دیپلماتیک است و کارآفرینی اجتماعی در این محله می‌تواند در گروه‌های مترجم و تشریفات ایجاد شود یا در محله دروازه غار ایجاد باغچه‌های خانوادگی می‌تواند جواب دهد، چرا که در این محله مهاجرانی حضور دارند که تا چند نسل قبل آنها کشاورز بودند. بنابراین جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی طرح‌های خلاقانه اجتماع محور بسیار مهم است و باید این دو جنبه در کنار هم به درستی مورد توجه قرار گیرند. 

عضو شورای علمی رویداد ریحان شهر بیان کرد: باید طرحی داشته باشید که در بازار کار سودآوری داشته باشد، نه اینکه به نهادها متکی باشد. باید در این طرح هم سود شما و هم سود مردم لحاظ شود. نقش کارآفرین و تعریف سود در طرح ارائه شده نیز از مواردی است که باید به آن توجه کرد. 

حسین زاده یادآور شد: یکی از خطرات در گروه‌های کارآفرین عدم تقسیم درست کارها و فرایندها است. در بحث هوشمند و اسمارت بودن طرح نیز این نکته مهم است که‌ باید افراد درگیر، زمان اجرا و میزان سود و درآمد برای افراد مختلف مشخص شده در طرح تعیین و تعریف شود. 

محک فعالیت‌ها به لحاظ قابلیت اجرایی و ظرفیت‌های آن در رویداد ریحان شهر

او با بیان اینکه در پایان کار، طرح‌ها بر اساس گزارشات ارائه شده ناظران، ارزشیابی می‌شود، افزود: اساس کار ریحان شهر در این فاز، محک فعالیت‌ها در تمام عرصه‌ها به لحاظ توان اجرایی و ظرفیت‌های آن است.  

عضو شورای علمی رویداد ریحان شهر گفت: هر امری در جامعه برای تحقق به ۴ حلقه حاکمیتی، تخصصی، NGO‌ها و گروه‌ها و جامعه محلی نیازمند است. حلقه حاکمیتی تعیین سیاست‌ها را دنبال می‌کند. در حلقه تخصصی؛ کنشگران مداخله‌گر تبدیل سیاستها به برنامه‌های راهبردی و اجرایی را انجام می‌دهند و حلقه NGO‌ها برای سازماندهی گروه‌های اجرایی است و این حلقه نباید کار اجرایی انجام دهد. حلقه چهارم نیز جامعه محلی و اجرایی است. حل مساله حلقه چهارم در حوزه اجتماعی یا اقتصادی منفعتی است که این گروه می‌برد.

کرم حبیب پور گتابی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه این کارگاه گفت:  طرح‌های اجتماع‌محور باید در بافت محله بنشیند و علاوه‌ بر این، ذینفعان طرح‌ها مشخص هستند که باید این طرح‌ها را به دست خود مردم بسپاریم و به برگزاری چند کارگاه اکتفا نکنیم و این فرایندها را ادامه دهیم. همچنین طرح اجتماع‌محور نباید یک طرح پژوهشی صرف باشد و برای تحقق اهداف باید به سمت اقدام و عملیاتی‌شدن برود.  

کارآفرینی در کسب‌وکار جزئی از کارآفرینی اجتماعی است

در ادامه مهدی وحدت کار، استاد دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طرح باید واقعی و قابلیت اجرا داشته باشد و زمانبندی آن نیز روشن و مشخص و هوشمند باشد؛ امروزه فضای دیجیتال و سایبری نوعی از اجتماع است و یک بازار جدید است و گاها می‌توان با آورده اندک، درآمد بالایی از آن کسب کرد و باید به این‌ مسأله نیز توجه داشته باشیم. 

این استاد دانشگاه افزود: کارآفرینی در کسب‌وکار حتی اگر برای هدف درآمد باشد، جزئی از کارآفرینی اجتماعی است‌.

در پایان این کارگاه پس از بررسی و داوری طرح‌ها، طرح‌هایی که قابلیت اجرا داشته باشند، از حمایت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برخوردار و عملیاتی می‌شوند و درباره سایر طرح‌ها نیز تلاش می‌شود که این طرح‌ها با کمک تسهیل‌گران، اصلاح و به مرحله اجرا برسند. 

انتهای پیام/

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 16682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =