سایه کرونا بر جلسه شورای شهر شیراز

اوج‌گیری مجدد کرونا در شیراز بخش زیادی از مباحث مطرح شده در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای این شهر را به خود اختصاص داد به گونه‌ای که نمایندگان پارلمان شهری شیرازی دغدغه‌مند از فاصله گرفتن این کلانشهر از روزهای سپید، نگرانی‌های خود را در این باره بیان کردند.

قاسم مقیمی رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود در جلسه این شورا گفت: شهرداری شیراز برای تأمین سلامتی شهروندان دربرابر کرونا از صدها میلیارد ریال درآمد خود چشم‌پوشی کرده است.

او با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون۱۵۰ میلیارد ریال از بودجه شهرداری شیراز برای مبارزه با کرونا هزینه شده است، گفت: زحمات شورا و شهرداری شیراز برای کنترل بیماری کرونا به دلیل عدم رعایت برخی از شهروندان در حال از بین رفتن است.

مقیمی ادامه داد: عاجزانه می‌خواهم که حمل و نقل عمومی این شهر را تعطیل یا مدیریت دقیق در این باره انجام شود و همچنین مراجعات حضوری باید با توسعه خدمات مجازی کاهش یابد. دوری از روزهای سپید سلامتی در شیراز مقیمی افزود: آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی حکایت از ورود شیراز به مرحله هشدار کرونا دارد و دغدغه کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی شیراز نیز ورود به مرحله قرمز و در پیش نبودن روزهای سپید در سلامت شهروندان است.

او با بیان اینکه آنچه بیشتر محل بحث است افزایش آمار مبتلایان به کرونا در روزها و هفته های اخیر در ایران و شیراز است گفت: اینکه چگونه در کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا که هفته ها و ماهها بعد از ما وارد چرخه شیوع کرونا شدند و بیشترین تلفات را داشتند اما اکنون آمار مبتلایان در این کشورها به پایین ترین حد و حتی به صفر رسیده است بنحوی که کسب و کارها دوباره رواج یافته و درهای کشورهایشان را به روی گردشگران گشوده اند.

او افزود: حتی در کشورهای همسایه، نیز آمار مبتلایان رو به کاهش گذاشته است، اما کشور ما و کلانشهر شیراز پس از چهارماه درگیری با ویروس کرونا و اتخاذ تدابیر مراقبتی و بهداشتی دوباره به قله بحران نزدیک شده است که این روند گویای مسائل و ابهامات بسیاری است.

او با اشاره به از خودگذشتگی و خدمات کادر درمانی شیراز برای مهار کرونا گفت: پیشنهاد می‌کنم که به همراه همکاران دیگرم در شورای شهر شیراز با افتخار نسبت به نامگذاری معبر، بزرگراه، تقاطع و یا بلواری بنام سرداران سلامت شهر شیراز اقدام کنیم.

رییس شورا: مهار کرونا تنها با رعایت پروتکل‌ها مقدور است

رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این جلسه و در نطق پیش از دستور خود گفت: برخلاف روزهای اول شیوع کرونا که شیراز در سایه تلاش و هماهنگی مدیران و همکاری مردم جزو شهرهایی بود که در موضوع مبارزه با این ویروس خوب عمل کرد، امروز گزارش‌هایی که مسوولان بهداشتی استان ارائه می‌کنند به ویژه گزارش‌های سه روز گذشته شرایط خوبی را در شهر ما نشان نمی‌دهد.

سید عبدالرزاق موسوی افزود: برای عبور از این شرایط با کمترین هزینه ممکن، فقط و فقط همکاری مردم و رعایت پروتکل‌ها و دستورات مقامات مسئول راهگشاست و جز این نیز راه حلی نداریم و اگر همه همراهی و همکاری نکنیم، قطعا شرایط بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت که امکان جبران ضرر و زیان ناشی از آن هم وجود ندارد، بنابراین از همه شهروندان شیرازی درخواست دارم که در این زمینه همدیگر را کمک کنیم.

واگذاری بازارچه‌های میوه و تره بار شیراز به کشاورزان، آری یا خیر؟

موضوع دیگر این جلسه، واگذاری بازارچه های شهرداری شیراز به تشکل های فعال کشاورزی بود که موسوی در بخش دیگر سخنان خود در این باره بیان کرد: در قانون شوراها و در بند ۷ ماده ۸۰ آن در حوزه مشترک با سازمان جهاد کشاورزی ماموریتی برای شورای اسلامی شهر پیش‌بینی شده که امیدوارم از این فرصت استفاده شود و این زمینه را ایجاد کرد تا با پیگیری کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بتوانیم تفاهمنامه‌ای در جهت اجرای مأموریت تامین میوه و تره بار اهالی این شهر و همچنین کمک به سازمان جهاد کشاورزی در جهت تامین و توزیع ارزاق عمومی سالم و با قیمت مناسب برای شهروندان کمکی کرد.

او ادامه داد: این روزها فشار شدید اقتصادی و افزایش لجام گسیخته قیمت مواد غذایی در کنار سایر کالاها که نشان از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط دارد، طلب می‌کند همه ما در جهت کمک به مردم و تامین ارزاق عمومی آنها به ویژه در میادین میوه و تره‌بار با همکاری شهرداری و جهاد کشاورزی و با نظارت شورای اسلامی شهر، تلاش مضاعفی داشته باشیم.

رییس شورای شهر شیراز تاکید کرد: از تکالیف مهم شورا و شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی در این شرایط سخت کمک به تامین و توزیع غذای سالم برای مردم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس: همه کارهای زمین مانده نظام را جهاد کشاورزی انجام داده است 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز میهمان این جلسه شورای شهر شیراز بود. محمدمهدی قاسمی در سخنانی گفت: امنیت غذایی و اقتصادی بودن محصولات و تولید پایدار محصولات کشاورزی بر عهده این نهاد است که در فارس بیش از ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور تولید می شود.

او ادامه داد: ۱۸ و یک دهم جنگل های کشور در فارس قرار دارد و بالاترین جمعیت عشایری کشور با ۱۲ و نیم درصد در این استان مستقر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه سخنان خود بیان کرد: دو چالش مهم در حوزه کشاورزی این استان وجود دارد که ابتدا علمی و فنی و مهندسی نبودن کشاورزی و چالش دوم کمبود سرمایه در بخش کشاورزی است.

او ادامه داد: از شورای شهر شیراز تقاضا دارم که برای حمایت از حوزه زنجیره های تولید این بخش، ۲۸ بازارچه که در اختیار شهرداری و در سطح شهر شیراز قرار دارد را در اختیار تشکل های تولیدی بخش کشاورزی قرار دهد.

او اضافه کرد: به دلیل وجود تحریم ها انتظار تلاطم در بازار وجود دارد که اگر این غرفه ها در اختیار تشکل های بخش کشاورزی قرار گیرد که محصولات کشاورزی با قیمت مناسب تری به مردم عرضه شود می توان فشار تحریم ها را نیز کمتر کرد.

قاسمی عنوان کرد: محصولات گواهی شده و استاندارد در دستور کار قرار دارد که با موافقت شورای شهر شیراز با این طرح می توان بخشی از غرفه ها را نیز در اختیار تولید کنندگان محصولات گواهی شده و استاندارد قرار داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: انتظار داریم این غرفه‌ها بصورت رایگان در اختیار جهاد کشاورزی و تشکل‌ها و تولیدی‌های این بخش قرار گیرد.

نام خیابان کوهسار به دکتر خدادوست تغییر کرد

در این جلسه همچنین تغییر نام خیابان کوهسار واقع در بلوار جمهوری به نام دکتر علی‌اصغر خدادوست با موافقت اعضای شورا همراه شد.

بر اساس گزارش ایرنا، در ادامه جلسه یکصد و سی و هشتمین جلسه صحن علنی، اساسنامه سازمان زیباسازی منظر شهری شهرداری شیراز به تصویب رسید.

۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
کد خبر: 1675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =