رایزنی با مجلس برای تخصیص ۲۰ درصد از اختلاف نرخ بنزین به حمل‌ونقل عمومی

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: صحبت‌هایی با کمیسیون انرژی مجلس انجام شده تا از اختلاف نرخ بنزین که ۴.۵ میلیارد دلار است، ۲۰ درصد برای توسعه و بهسازی حمل‌ونقل عمومی که رقمی معادل با ۹۰۰ یا یک میلیارد دلار می‌شود، درنظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار شهر، احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، در بیست و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که صبح امروز -سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰- برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: براساس قانون ۶۰ درصد جریمه‌های راهنمایی و رانندگی باید در شهرهای مختلف از سوی شهرداری‌ها برای همان شهر هزینه شود، اما در این زمینه خلأ قانونی و اجرایی داریم.

او با بیان اینکه وصول جرائم راهنمایی و رانندگی برعهده خزانه است، گفت: این میزان متأسفانه تفاوت زیادی با رقمی که پلیس اعلام می‌کند دارد. بنابراین باید سازوکاری برای این مساله درنظر گرفته شود که یکی از آنها نظارت است تا سهم شهرداری‌ها هم دریافت شود. به طوری که در یکی از کلان‌شهرها اختلاف این جرائم یک به ۲۴۰ بوده است، بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند و با همت شهرداری‌ها، مجلس و دولت اقدامات لازم صورت گیرد.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران درباره اعتبارات شهرداری‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور هم توضیح داد: گفت: در لایحه ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت مالی و ویرانه‌ای که دولت از دولت سابق گرفت، مجبور شده‌اند که بودجه را انقباضی ببندند و از طرفی تأکید شده استقراضی از بانک مرکزی هم نشود. 

او با بیان اینکه سهم حمل‌ونقل عمومی شهرداری‌ها در لایحه بودجه به نوعی نادیده گرفته شده است توضیح داد: برای توسعه مترو در کل کشور پنج هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که سهم تهران همانطور که رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد، به صورتی است که فقط می‌توان ۴۷ متر تونل ساخت که میزان ناچیزی است. 

متولیان همچنین از رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: صحبت‌هایی با کمیسیون انرژی مجلس انجام شده تا از اختلاف نرخ بنزین که ۴.۵ میلیارد دلار است،  ۲۰ درصد برای توسعه و بهسازی حمل‌ونقل عمومی که رقمی معادل با ۹۰۰ یا یک میلیارد دلار می‌شود، درنظر گرفته شود.

انتهای پیام/

۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 16850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =