رشد۵۱ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته/ خدمات شهرداری دو شیفته می‌شود/ ۳ پروژه هوشمندسازی شهرداری در سال آینده

شهردار تهران در چهل و یکمین جلسه شورا با بیان اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی شهرداری است، گفت: بودجه ۱۴۰۱دو بخشی بسته شده است؛یک بخش از ویژگی‌های بودجه و بخش دیگر مبتنی بر تعهدهای ما به عنوان حداقل خواهد بود که بر اساس آن ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده‌ایم که ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد بودجه‌ای داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی امروز  سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰- ضمن ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه به شورا گفت: گرامی می داریم یاد و نام همه شهیدان و شهدای خدمتی که در آتش سوختند و امروز در آستانه سالگرد شهادت آنها هستیم.

شهردار تهران افزود: مفتخریم که اولین بودجه این شورا و این مدیریت شهری را تقدیم کنیم. بودجه سال قبل ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درامد و تحقق  آن داشتیم  ۳۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تا پایان سال است. بنابراین  نیازمند به کار جدی و تحولی هستیم. در بخشی از حوزه ها خلاها و کاستی هایی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است.

۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی هاست

زاکانی ادامه داد: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکاریم و با احتساب بدهی به مجموعه پیمانکاران،  ۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی ها است.

مدیریت قبلی شهر را با ۷هزار اتوبوس گرفت و با ۲۲۵۰اتوبوس تحویل ما داد

او اضافه کرد: خلا و کاستی هایی داریم، ‌مثلا در اتوبوسرانی ۷ هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت قبل  تحویل شد که چیزی که ما تحویل گرفتیم ۲۲۵۰ اتوبوس بود که در واقع  با این عدد یک سوم نیاز شهر قابل تامین بود .  این کاستی ها در کنار بدهی ها ویژگی های جدید را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضرورت دارد گام‌های بلندی را برای تحول برداریم.

شهردار تهران یادآور شد: آنچه امروز تقدیم می شود ویژگی های خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است. در لایحه بودجه،  یک پیوستگی بین پروژه های ۱۴۰۱ و سیاست هایی که در سند تقدیم شده  به شورا که از ۴ راهبرد و ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه تشکیل شده بود. واز  سیاست های ۷ گانه که شورا ابلاغ کرده بود و برنامه سوم را هدف گذاری کردیم .

بودجه۱۴۰۱ دارای ۲بخش است

زاکانی بیان کرد: سعی کردیم از یک امر کلی برای تحول در روح و کالبد شهر شروع کنیم. سرفصل بودجه خودمان را دو بخشی بستیم. یک بخش از ویژگی های بودجه سال آینده است و بخش دیگر  ناظر تعهدات ما خواهد بود. در بودجه  ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد اعتبار دیدیدم که نسبت به بودجه  ۳۷  هزار ۷۰۰ میلیاردی  ۵۱ درصد رشد دارد.

او عنوان کرد:  بودجه را ناظر به برنامه های ارائه کرده و مبتنی بر اعتبار تنطیم کردیم . اما در بخش  دوم که درخواست مجوز برای آن داریم که مبتنی بر مشارکت ها است. ده ها هزار میلیارد تومان  را می توان از طریق مشارکت انجام داد که امکانی برای فعال شدن در قالب بودجه برای آن وجود ندارد که با مشارکت مردم، خیرات و برکات برای شهر دارد.

ساخت هتل های ۵ستاره در۵نقطه تهران

شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در ۴۴ هزار بافت پیرامونی تهران در  ۹ بخش و ۸ پروژه را در ۸ مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها  در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است. مثلا این ۴۴ هزار هکتار را بررسی کردیم  به ۵ نقطه رسیدیم که هتل های ۵ ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است.

ایجاد درآمدهای پایدار از طریق مشارکت و جذب سرمایه گذار

زاکانی تاکید کرد: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمی شود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد می شود. بخش دیگر از مشارکت ها در حوزه  حمل و نقل و امور  زیر ساختی است.

او افزود: مثلا در باره ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود. بازدید ها و شرایط ان مهیاست و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه شهیدصیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان  نیز از این جنس پروژه ها است. باید مجوز بگیریم  و سرمایه گذار داخلی و خارجی جدب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می شود.

باید قفل حوزه ساخت وساز باز شود

زاکانی بیان کرد: ۵۱درصد رشد بودجه را داشتیم که عمده آن یعنی ۱۵ هزار میلیارد  آن ناشی از عوارض عمومی است. در بخش  شهرسازی و تحول در آن،  با دست خودمان قفل بر ساخت وساز شهر زدیم. از  سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز ۴۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.

او اضافه کرد: درک درستی از این موضوع نداریم. با وجود  ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده ، امکان ساخت و ساز در شهر وجود ندارد و خودمان با دست خودمان به ساخت وساز شهر  قفل زدیم و دلمان خوش است که شهر را اداره می کنیم. باید  دست به دست هم دهیم  و قفل ها را از شهر برداریم.

۱۶۷ درصد رشد مربوط به اموال و مولدسازی به منظور افزایش بهره وری

شهردار تهران عنوان کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه از ۳ درصد تبدیل به ۴ درصد شد برای ما بسیار مهم خواهد بود. همچنین در آمد اختصاصی سازمانها و شرکت ها را ۶۹ درصد افزایش دادیم چرا که کرونا در حال افول است و شرایط کشور به سمت رونق بر می گردد و بر همین اساس تکالیف جدی برای سازمانها  و شرکت ها ایجاد کردیم . در بحث مولد سازی و انضباط مالی،  ۱۶۷ درصد رشد مربوط به اموال و مولدسازی را مد نظر قرار دادیم تا بهره وری و کارایی را افزایش دهیم.

زاکانی یادآور شد:  در این بودجه، درآمدها ۵۵ درصد، واگذاری دارایی سرمایه ۸۹ درصد رشد داشته ولی رشد واگذاری دارایی مالی منفی ۱۴ درصد است.  فروش ملک و مجتمع های ایستگاهی ۹۰ درصد و تسهیلات و اوراق مشارکت منفی ۱۹ درصد است.

او گفت: امید داریم درآمد برای شهر محقق شود. زیرا رشد ۸ درصدی که برای کشور در نظر گرفته شده از طریق سیاست های تشویقی و گره گشایی از ساخت وساز، افزایش درآمدهای پایدار،  ساماندهی و برنامه ریزی جدی در درون شهرداری و افزایش بهره وری و بهره گیری از شیوه های نوین مالی فراهم می شود،  این امکان را  به وجود می آورد که ظرفیت های جدیدی را خلق  کنیم تا این ۵۶ هزار میلیارد تومان  را تامین کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در بحث  توزیع مصارف در بودجه موضوع هزینه ای آن  ۸ درصد افزایش دارد، تصریح کرد:  درواقع  ۲۳هزار و ۴۷۱میلیارد آن هزینه ای است که یک بخش دیگر  آن  نیز ناظر به ۱۰ درصد حقوق و تورم و میزان هزینه در ارائه خدمات است. در بحث تملک دارایی سرمایه ای ۳۶۰۰ میلیارد تومان را برای تملک قرار دادیم و در بخش تملک دارایی ها نیز با یک رشد ۳۳ درصدی ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد را مدنظر قرار دهیم که در آن  بخشی از  بدهی به بانک و  پیمانکاران را هم در نظر گرفتیم.

بیشترین سهم را برای توسعه هوشمندسازی شهر در نظر گرفته ایم

زاکانی با بیان اینکه طی یک تقسیم بندی ۵ بخشی نیز بیشترین سهم را برای توسعه هوشمندسازی شهر در نظر گرفته ایم، گفت: در حوزه تملیک دارایی‌ها هم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته ایم تا از این طریق بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنیم و ۶ هزارو۶۰۰ میلیارد تومان نیز باید ناظر به حقوق و مزایای کارمندان  پرداخت کنیم.

رشد۳۳درصدی بودجه حمل و نقل

او ادامه داد: سرفصل بعدی در حوزه  حمل و نقل و ترافیک است که  ۳۳ درصد رشد داشته و  بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد را به آن اختصاص دادیم. در واقع هم معاونت حمل  و نقل و هم فنی و عمرانی ما را شامل می شود. در سرفصل خدمات شهری نیز ۱۴ درصد از سهم کل اعتباری را به این جهت اختصاص دادیم که  نزدیک ترین و ملموس ترین سطح  خدمت به جامعه در این حوزه انجام می شود.

تخصیص ۹درصد بودجه به حوزه فرهنگی،۳درصد شهرسازی و ۵درصد به ایمنی

او گفت: در حوزه  فرهنگی و اجتماعی ۹ درصد از اعتبارات را اختصاص دادیم و البته این موضوع کلی است و ابعاد متفاوتی دارد. در بخش ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد از بودجه به آن اختصاص دارد. برای حوزه  شهرسازی و معماری ۳ درصد از اعتبار را در اختیار گذاشتیم.امیدواریم همه این تقسیم بندی ها  توزیع متوازنی از خدمت را برای ما فراهم کند. این سطح اولیه بودجه است و برخی از این سطوح از طریق مشارکت می تواند چند برابر شود مثلا در حمل و نقل یا موضوع خدمات شهری که  نگاه جدید و مشارکت پذیری امکان بزرگی را برای ما فراهم خواهد کرد.

حرکت در مسیر تغییر و تحول طبق سیاست های شورای شهر

شهردار تهران  بیان کرد: امیدواریم سال آینده متفاوت با سال های قبلی خود قرار گیرد. در مسیر تغییر و تحول،  سیاست  های شورای شهر  را مد نظر قرار دادیم و ذیل آن کار سازی را شروع کردیم و رویکردهای تحولی را دنبال کردیم. اگر قرار است شهر را زیست پذیر و آرامش را در آن حاکم کنیم کف این موضوع  باید بحث هوای پاک باشد و تهران باید به سمت هوای پاک برود.  این اتفاق نمی افتد مگر اینکه منشا آلایندگی ها را کاهش دهیم.

اکنون سهم حمل و نقل شخصی در تهران‌ ۷۵ درصد است

زاکانی عنوان کرد: امروز سهم حمل و نقل شخصی در تهران‌ ۷۵ درصد است و حمل و نقل عمومی به سمت اقل خود سیر می کند و به دلیل مشکلاتی که دارد بتدریج در حال خارج شدن از  گردونه خدمت به مردم است.

در یکماه اول خدمت به اندازه کل ۴سال گذشته اتوبوس خریدیم

وی افزود: در این ۴ ماه توجه به حمل و نقل عمومی  داشتیم.  ۷ هزار دستگاه اتوبوسی که تحویل دوره قبل مدیریت شهری شده بود اما ۲۲۵۰ اتوبوس را تحویل ما دادند و  برای جبران این کاستی اولا ۱۷۵ دستگاه در همان ماه اول خریداری که شاید این تعداد با اتوبوس های خریداری شده در ۴ سال گذشته برابری می کند. از این ۱۷۵ دستگاه ۱۱۰ تحویل شده  ۶۵ دستگاه نیز دز آستانه تحول و در مرحله تسویه مالی قرار دارد.

افزوده شدن ۵۰۰دستگاه اتوبوس دیگر تا عیدنوروز به ناوگان اتوبوسرانی

او اضافه کرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز با تغییر مخازن به ناوگان  اضافه می شود. برای سال آینده نیز  ۱۴۰۰ دستگاه اورهال می شوند که ۳۰۰ دو کابین و ۱۰۶۰ تک کابین است. باید امسال تعداد اتوبوس ها را به سه هزار  و سال آینده به  ۴۵۰۰ دستگاه  برسانیم.  برای ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم و  ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز قرارداد بسته خواهد شد.

سال آینده جهش جدی در بخش اتوبوسرانی خواهیم داشت

شهردار تهران گفت: با تمهیداتی که در وزارت کشور و دولت انجام شد، کشور در آستانه  تامین ۵ هزار اتوبوس گازی است و قدر السهم تهران در آن بالاست و سال آینده جهش جدی در بخش اتوبوس خواهیم داشت.

با خردکردن بودجه و زمان تحویل آن نظارت بر خود را امکان پذیرتر کردیم

وی ادامه داد:  بودجه را خرد کردیم و زمانبندی تحویل آن را  سه ماهه اول ، دوم، سوم و چهارم در سال تقسیم بندی کردیم . برای همه معاونت ها  سرفصل هایی داریم که با زمانبندی تقدیم می شود و این کار  نظارت را  بر ما امکان‌پذیر می کند. بخش دیگر نیز ناظر به پیامدهای آن است. مثلا  هوای پاک و دیگر حوزه ها  چه اثرات و پیامدهایی دارد.

زاکانی بیان کرد: در بحث آلودگی هوا ذرات معلق که بیشترین صدمه را می‌زند می تواند از  کنترل مجموعه های متحرک جبران شود. بالغ بر ۳ تا ۴و نیم میلیون موتور سیکلت در شهر در حال تردد است  و  ۷۵ درصد حمل ونقل  از طریق خودروهای شخصی صورت می گیرد. با این وضعیت  نمی توان وضعیت هوا را به مرز  قابل قبولی رساند.

۷ ایستگاه مترو سال آینده  آماده می شود

او ادامه داد: در بحث حمل و نقل ریلی ، برای ۷ خط مترو فعال، ۱۴ کیلومتر راه اندازی کردیم و ۷ ایستگاه سال آینده  آماده می شود. این ۷ خط حدود ۳ هزار دستگاه واگن نیاز دارد تا سرفاصله قطارها به  ۲دقیقه و نیم دقیقه برسند. اما موجودی ما ۱۵۰۰ واگن است که ۳۶۴ مورد آن  از ‌رده خارج و دو سوم آن نیز  نیاز به اورهال دارد.

تامین واگن های مورد نیاز مترو از طریق تهاتر با نفت و حمایت دولت

شهردار  تهران با بیان اینکه برای سال آینده ۵۰ رام که هرکدام ۷ واگن دارد را  برای اورهال هدف گذاری کردیم، تصریح کرد: همچنین باید ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق فاینانس تامین کنیم که ۱۵ درصد اعتبار نقد لازم دارد که از دایره داشته شهرداری خارج است. بنابراین با دولت هماهنگ شده و اهتمام دولت این است که از طریق تهاتر با نفت  مهیا شود. ۴۲۰ واگن از قرارداد داخل کشور داریم که ۱۰۵ دستگاه آن را از طریق  کنسرسیوم داخلی فراهم کردیم.

با توجه به توانمندی کشور و تامین هزینه ها می توان کار ۲۰ساله را۴ ساله انجام داد

شهردار تهران گفت:  تا سال ۱۴۲۰ باید روزانه  ۳۰ میلیون مسافر در تهران جابجا شود که ۱۰ میلیون  آن سهم مترو است و برای این کار باید خطوط  ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ فعال شود. با توجه به توانمندی کشور می توان این کار را  ۳.۵ تا ۴ ساله انجام داد و نیاز به پول  امکان و اعتبار دارد. همچنین باید از طریق دورکاری و هوشمند سازی تقاضای سفر را در شهر کاهش داد و امکان جدیدی را در شهر فراهم کرد.

با خرید خدمات راهبردی، مشارکت و هوشمندسازی افق جدیدی در شهر می گشاییم

زاکانی افزود: باید در بودجه و اعتبارات مطالعات ۴ خط را انجام دهیم و امکان را برای توسعه خطوط در ۱۵۳ کیلومتر فراهم کنیم. با بارگذاری ایستگاه ها ، بارگذاری بین ایستگاهی، بدهی های دولت و تهاتر نفت بخش تجهیزات خودمان در زمینه حمل و نقلی را تامین کنیم. همچنین از طریق خرید خدمات راهبردی و مشارکت و هوشمندسازی نیز افق جدیدی  برای شهر باز کنیم.

لزوم ساماندهی موتورسیکلت ها

او عنوان کرد: نظم و انضباط شهری موضوع دیگر است.در این بخش ساماندهی موتور سیکلت ها در برنامه است که کار بزرگی است و باید موتور سیکلت ها را به سمت برقی شدن سوق دهیم. مثلا با هماهنگی سازمان برنامه و وزارت صمت ۳۰۰ هزار موتور سیکلت  کار است و قرار شد که این  ۳۰۰ هزار موتور  را به سمت برقی شدن سوق دهیم ‌ و بعد از آن به سایر عرصه ها کار را توسعه دهیم.

۱۰هزار تاکسی و ۲هزار ون سال آینده نوسازی می شود

شهردار تهران یادآور شد:  نوسازی ۱۰هزار تاکسی و ۲هزار ون برای سال آینده را خواهیم داشت. نباید نسبت به زندگی مردم بی‌تفاوت باشیم و باید مداخله فعال کنیم. بالغ بر ۵۵ درصد میوه و تره بار در میادین کاری ما توزیع می شوند و روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار  نفر مراجعه کننده  در ۲۶۵ میدان و بازار میوه و تره بار داریم. در نظر گرفتیم که این بازارها  را در محلات توسعه دهیم و همچنین این روند را به درب منازل مردم استمرار دهیم.

زاکانی اضافه کرد: فروشگاه شهروند قریب به ۴۰ مجموعه  در شهر دارد و باید توسعه محلی پیدا کند و   شهروند محله داشته باشیم. باید با ایجاد پیوستگی بین میادین میوه و فروشگاه‌های شهروند شرایطی را برای شهروندان  فراهم کنیم که در نزدیکترین محل امکان خاص خودشان را دریافت کند. شهرداری در رقابت با دیگران نگاه به سود را در نظر ندارد و رقابت در خدمت را مدنظر دارد.

امکانات و دارایی های شهرداری  باید در سازمان املاک ثبت و ضبط شود

او گفت: شهرداری تلاش می کند بازیگر اصلی در حوزه مسکن تهران شود و نباید بنگاه های محلی تعیین تکلیف کنند و  مردم متضرر شوند. باید در موضوع بورس مسکن سرفصلی را فراهم کنیم که املاک خود را در بورس ارائه کنیم. باید مایملک خود را شناسایی و آن را مولد سازی کنیم. امکانات و دارایی های شهرداری  باید در سازمان املاک ثبت و ضبط شود. همانطور که  کشور از نفت برخوردار است که می تواند بلای جان یا پایه ترقی کشور باشد، شهرداری نیز از امکانات و املاک  برخوردار است که‌ می تواند بلای جان و  مفسده شود یا پایه ترقی شهرداری از طریق ارائه در بورس باشد.

ارائه لایحه به شورا درباره ارتقا وضعیت امنیت و ایمنی شهر

شهردار تهران گفت: ناظر به امنیت و ایمنی شهر و در بحث گودهای بزرگ و خطرناک، لایحه‌ای به شورا  تقدیم کردیم. همچنین ساختمان‌های متعددی که ایمنی لازم را ندارند، نیز از دیگر مباحث مهم است. در کنار آن بافت فرسوده و مسائل مختلف دیگر نیز وجود دارد.در این خصوص تفاهم نامه ای با وزارت راه تنطیم شد تا با استفاده از ظرفیت قانونی تامین مسکن طی دوسال ۱۵۰هزار نوسازی در تهران داشته باشیم. در این تغییر نگاه نوسازی شهری داریم و نوسازی بافت فرسوده گام بعدی آن است.

زاکانی اضافه کرد: نکته بعد روح نواز و چشم نواز کردن شهر است‌. ما نسبت به مسأله سیمای شهری به شدت حساسیم. مثلا  در  بحث هتل سازی در کمیسون ماده پنج مصوب شد که این ساخت ناظر به معماری ایرانی-اسلامی شود.

بخشیدن هویت علمی و فناوری به تهران

او ادامه داد: هویت بخشی به شهر دیگر موضوع ما در شهرداری است. تهران پایتخت است اما هویت ثانوی  ندارد، تهران باید هویت علمی و فناوری باشد. بنابراین باید لکه هایی در شهر در نطر بگیریم و آن را پارک‌های علم و فناوری قرار دهیم . یکی‌از آنها پارک ولایت است. دانشگاه ها باید عقبه علم و فناوری برای شهر ایجاد کنند.

انجام ۵۲جشنواره در قاعده هرم اجتماعی در محلات

شهردار تهران اضافه کرد: هویت ورزشی و نشاط شهر نیز از دیگر مباحث دارای اهمیت است. عدد ظهور و بروز ادبیات، فناوری، ورزش و نشاط در تهران نسبت به جمعیت آن پایین است. در این رابطه ۵۲جشنواره در قاعده هرم اجتماعی در محلات در نظر گرفتیم . در بحث ورزش قهرمانی هر چند نمی توانیم تیمداری کنیم اما می توانیم کمک کنیم و این ظرفیت در تهران وجود دارد.

شهردار پایتخت با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی خواستار ساخت ۴۰ کلانتری در شهر تهران شده است، افزود: می‌توان به گونه‌ای مراکز را توسعه داد که برای مثال در یک مسجد یا پارک، امکانات فراوانی را دراختیار نیروی انتظامی قرار گیرد. اما دیگر ساختمانی در ابعاد پاسگاه نیست بلکه مکانی‌ برای استقرار نیروی انتظامی است. البته فضایی در منطقه ۱۵ برای ساخت و ساز تخصیص خواهد یافت.

لزوم ایجاد پایگاه‌های محدود و موثر عملیاتی اورژانس

او در ادامه بیان کرد: زمان رسیدن اورژانس به بیمار حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه است و زمان استاندارد جهانی ۱۲ دقیقه است. شهرداری برای توسعه اورژانس باید کمک کند. باید پایگاه‌های محدود و موثر عملیاتی شوند تا مردم آسیب نبینند.

زاکانی ضمن اشاره به موضوعات ترکیبی، عنوان کرد: موضوع زنان و دختران و مادران و کودکان برای شهرداری بسیار مهم است. ۳۵۲ پارک نشانه گذاری شده است تا تمام یا بخشی از پارک محصورسازی و مناسب سازی شود و هر شهروند در محله خودش از پارک استفاده کند.

وظیفه اجتماعی شهرداری توانمندسازی گروه های اسیب پذیر است

شهردار تهران با بیان اینکه تلاش می‌شود تا از ظرفیت‌های شهر تماما استفاده شود، افزود: باید مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود. برای این حرف، تمهیدات خودمان را آماده کرده‌ایم.

او با بیان اینکه تاکنون قرارگاه اجتماعی سابقه تاریخی نداشته است؛ افزود: قرارگاه اجتماعی تحول بزرگی در حوزه اجتماعی و شهر ایجاد می‌کند. این موضوع معطوف به ندیدن معتادان، کودکان کار، کارتن خواب‌ها و متکدیان در شهر است اما این بخش کوچکی از کار به‌شمار می‌رود. مهم آموزش کودک کار و خیابان و معتادان است؛ همچنین تمامی افراد باید توانمند سازی شوند. وظیفه اجتماعی شهرداری توانمندسازی این افراد است. کنار شهرداری مجموعه‌های مرتبط تخصصی قرار دارند که تک تک مجموعه‌ها در کنار هم «ما» می‌شوند.

پرسنل شهرداری بزرگترین سرمایه مدیریت شهری هستند

شهردار تهران با اعلام اینکه نقطه آغاز تمامی این اقدامات، تحول در شهرداری است، گفت: بزرگترین سرمایه شهرداری، پرسنل هستند. توجه به پرسنل و ایجاد امکان و رفاه برای ما بسیار مهم است. دو برابر نیاز شهرداری، پرسنل وجود دارد. راه حل این است که آن‌ها را آموزش دهیم تا رشد پیدا کنند و سپس زمان خدمتگزاری را افزایش دهیم.

ارائه خدمات به شهروندان در شیفت عصر

زاکانی با بیان اینکه می‌توان ۴۱ درصد خدمات شهرداری را در زمان عصر ارائه داد، تشریح کرد: علاوه بر ارائه خدمت در صبح تا ظهر، می‌تواند شیفت دوم هم برای خدمت رسانی باشد. طبق تحقیقات و بررسی‌ها نمی‌توان ۵۹ درصد کار را در شیفت عصر ارائه داد. مردم به جای اینکه ۸ ساعت به شهرداری مراجعه کنند، ۱۶ ساعت دسترسی به شهرداری خواهند داشت. قرار شده است که این موضوع از دو منطقه به صورت پایلوت آغاز شود و سپس به دیگر مناطق تسری پیدا کند.

به گفته او؛ آمادگی مدیریت شهری برای پذیرش مشارکت است. این مشارکت فرهنگی و اجتماعی به سرای محلات سوق داده خواهد شد و در این دوره از مدیریت شهری تقویت خواهند شد تا نخبگان موجود در شورایاری‌ها و خارج از آن برای محلات خودشان تصمیم گیری کنند.

شهرداری تهران با تأکید براینکه در تمامی سطوح شهرداری باید مشارکت، نهادینه شود، افزود: شهرداری شرایط خود را به سمتی تغییر می دهد که ارائه خدمت را با مشارکت پذیری انجام دهد.

زاکانی درباره چهار راهبرد مدیریت شهری دوره ششم، توضیح داد: راهبرد نخست این است که افق ایده آل ترسیم شود و ناظر به آن برنامه ریزی عملیاتی داشته باشیم. درحال حاضر شهرداری در افق ترسیم شده درحال حرکت است. راهبرد دوم این است که مسئولان کشوری و شهروندان را ناظر به این افق، هم داستان کنیم. این راهبرد هم درحال اتفاق افتادن است.

خلاقیت شهروندان برای مدیریت شهری مهم است

او ادامه داد: راهبرد سوم، انجام فعالیت‌ها از طریق مشارکت است. زمینه‌های اجرایی این راهبرد درحال فراهم سازی است. ذهن و خلاقیت شهروندان برای مدیریت شهری مهم است. اگر شهروندان همسو با شهرداری باشند کار ۲۰ ساله را می‌توان در ۴ سال انجام داد.

۳ پروژه در حوزه هوشمندسازی برای سال آینده طراحی شده است

شهردار تهران درباره راهبرد چهارم یعنی هوشمند سازی، بیان کرد: بخشی از زیرساخت‌های فنی هوشمند سازی مهیا شده و بخش‌های دیگر تا پایان امسال، آماده خواهد شد. سه پروژه در حوزه هوشمندسازی برای سال آینده طراحی شده است. نخست، کیف پول است تا شهروندان اعتبار داشته باشند و از این طریق از سایر خدمات شهری استفاده کنند. شروع این کیف پول با حداقل اعتبار برای همگان خواهد بود.

زاکانی در ادامه عنوان کرد: پروژه دیگر باشگاه شهروندان است تا اطلاعات و اشراف نسبت به اطلاعات شهروندان از طریق زیرساخت‌های موجود مهیا شود. این اقدام برای هدف گذاری خدمت رسانی است.  پروژه سوم، پرداخت الکترونیک است که با تعدادی بانک‌ از جمله بانک شهر وارد مذاکره شده‌ایم. این پروژه تحول بزرگی در شهر ایجاد می‌کند.

انتقال پایانه شرق سال آینده انجام می‌شود

او با بیان اینکه انتقال باراندازهای تهران برای شهرداری یک موضوع مشارکت پذیری به‌شمار می‌رود، افزود: در حوزه باراندازها مشکلات متعددی وجود دارد. انتقال پایانه شرق سال آینده انجام می‌شود. البته دو پایانه دیگر باید جابه‌جا شوند. همکاران بنده درحال پیگیری «هفته سرمایه گذاری در تهران» در خرداد سال آینده هستند تا تمام پروژه‌ها از طریق سرمایه گذار داخلی و خارجی اجرا شود.

به گزارش شهر در پایان صحبت های زاکانی در خصوص تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران، این لایحه توسط شهردار به رئیس شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شد.

انتهای خبر//

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 16896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.