توجه ویژه بودجه سال آینده شهرداری به رفع مشکلات آتش‌نشانان

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا در بودجه سال آینده شهرداری به مشکلات آتش‌نشانان به طور ویژه توجه شود.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی بابایی در چهل و یکمین جلسه شورا با اشاره پنجمین سالروز حادثه پلاسکو گفت: تاریخ کشورمان پُر است از رشادت های قهرمانانی که جان خود را فدای امنیت و آسایش ملت خویش کرده اند. در پنجمین سالگرد حادثه دلخراش پلاسکو، یاد و خاطره ۱۶ آتش‌نشــــان فداکار و ۶ شهروند جانباخته در این حادثه را گرامی می‌دارم و چه خوشایند بود اگر می‌توانستم اضافه کنم که بروز این واقعه ناگوار آغازی شد بر پایان وقوع حوادثی از این دست.

عضو شورای شورای شهر تهران ادامه داد: در مورد عوامل بروز حادثه پلاسکو بسیار گفته اند و شنیده اید؛ اما با گذشت ۵ سال علی رغم مشخص بودن عوامل موثر در این اتفاق و وجود نمونه های مشابه بسیار در شهر تهران، همچنان بسیاری از موارد ناایمنی که منجر به فاجعه پلاسکو شد باقی است.

بابایی افزود: چرا با وجود مایه عبرتی به این تلخی، همچنان همت بلندی از سوی متولیان امر در رفع زمینه های تکرار این حادثه دیده نمی شود. چه چیزی باعث می شود که در فاصله بین دو فاجعه مانند حادثه پلاسکو و  حادثه انفجار در ساختمان کلینیک سینا مهر شمیران، تنها به تهیه گزارش و صحبت بسنده شود و در عمل وضعیت امروز از نظر ایمنی با پیش از آتش سوزی و ویرانی پلاسکو تفاوت معناداری نداشته باشد؟ به نظر می رسد که عارضه یابی این مساله به اندازه شناسایی عوامل موثر در بروز حوادث حائز اهمیت است.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: نظر به اینکه در تهران مراکز جمعیتی نظیر پلاسکو کم نیستند انتظار می رفت که پس از سپری شدن چندین سال از حادثه تلخ پلاسکو و علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و انجام مجموعه ای از مطالعات و تشکیل کمیته ها و کارگروه های متعدد، بر اساس آسیب شناسی انجام شده، نسبت به رفع خلاء های قانونی، تدوین ضوابط، شفاف کردن مسئولیت ها و وظایف دستگاه های اجرایی، اصلاح رویه ها و چگونگی مقابله با این گونه حوادث و ارتقاء ایمنی اماکن و ساختمان ها اقدام می کردند.

ضرورت رفع خلاها در ساختار بازرسی ادواری از وضعیت  ساختمان های موجود

بابایی با توجه به بررسی خروجی های آسیب شناسی کمیته ها و کارگروه های بررسی حادثه پلاسکو و ضعف های موجود در اجرای طرح های پیشگیرانه در خصوص ایمن سازی ساختمان ها در برابر خطر حریق گفت: از مهمترین چالش های سد راه برای رسیدن به نتایج مطلوب در این حوزه، ضعف قوانین الزام آور خصوصاً بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به دلیل قدمت بالا و عدم سازگاری با توسعه و گسترش شهر تهران و به تبع آن پیچیدگی مخاطرات و حوادث، عدم الزام قانونی برای مالکین جهت ایمن سازی ساختمان های ناایمن، کم توجهی و ضعف در اجرای مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۲۲، ضعف قانونی به استناد بند (ز) ماده سی و هفتم قانون نظام صنفی است.

او ادامه داد: ضعف در الزامات ماده هشتاد و پنجم (۸۵) و صد و پنجم (۱۰۵) قانون کار، استفاده و بهره برداری از اماکن و ساختمان ها قبل از ایمن سازی و صدور تاییدیه ایمنی و آتش نشانی، استنکاف از بازدید کارشناسان توسط مالکین و ذینفعان، تصمیم سازی مدیران و مسئولان ذیربط در خصوص مساله بعضاً براساس ملاحظات امنیتی و اجتماعی، عادی انگاری در بهره برداری از انواع سازه های تجاری، اداری، درمانی و ... خارج از کاربری های مصوب و چارچوب های قانونی و از همه مهم تر مغفول ماندن جایگاه ایمنی در باور و اولویت های شهروندان و عدم مطالبه گری آنها به دلیل ضعف در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از دیگر چالش های سد راه طرح های پیشگیرانه است که نیازمند اصلاح و بازنگری در قوانین و اسناد فرادست و فرآیندها است.

بابایی عنوان کرد: از این فرصت استفاده کرده و بر ضرورت و لزوم رفع خلاهای فعلی در ساختار  بازرسی ادواری از وضعیت تعمیر و نگهداری ساختمان های موجود به خصوص اماکن عمومی و کارگاه های صنفی مطابق «مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان» و «دستورالعمل ارزیابی و بهسازی ایمنی در برابر آتش برای ساختمان های موجود»  و لزوم پیاده سازی سازوکارهای لازم برای ترویج ساختمان های خودایمن با هماهنگی دستگاه های اجرایی و استفاده از مشارکت عموم شهروندان تاکید می کنم.

عضو شورای اسلامی اسلامی تهران گفت: همچنین با توجه به اهمیت موضوع، خواستار همکاری همه جانبه دستگاه های مرتبط به ویژه همراهی دستگاه قضایی در راستای ارتقا وضعیت ایمنی ساختمان ها و فضاهای عمومی شهری بوده و امید است نسبت به پیگیری وظایف محوله به طور جدی عمل کرده و در راستای پایداری، افزایش تاب آوری و ارتقاء ایمنی شهر به منظور حفاظت از جان و مال شهروندان توجه و اهتمام داشته باشند.

او اضافه کرد: در بخش دوم، لازم می دانم در تقدیر و تکریم مقام آتش نشانان عزیز نکاتی را به استحضار ریاست و اعضا شورا برسانم؛ بی شک یکی از مشاغل مهم، صعب و سخت، آتش نشانی است که در لحظه های حساس و حیاتی مقابله با آتش ردی از عشق، ایثار و از خودگذشتگی را به همراه دارد که این درجه از عشــق و از خودگذشتگی می بایست همواره نگاه ویژه مسئولان و مدیران را در جهت رشد، توسعه و تجهیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و تامین نیازها و رفع دغدغه های معیشتی آتش نشانان به دنبال داشته باشد.

بابایی افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به لحاظ حساسیت در نوع فعالیت کارکنان که مستقیما با جان و مال عموم شهروندان و مخاطرات پیش بینی نشده این حرفه در ارتباط است، از جمله سازمان هایی است که می بایست در کلیه فرآیندهای سازمانی از  جمله جذب نیرو، تجهیزات فردی و عملیاتی و ماشین آلات قادر به تامین نیازهای خود بر اساس استانداردهای ملی و جهانی باشد.

او بیان کرد: لذا، نظر به دغدغه هایی که در خصوص مشکلات معیشتی و حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی وجود دارد یکی از اولویت های کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران موضوع برنامه ریزی جهت بهبود شرایط محیط کاری و سلامت جسمی و روحی آتش نشانان عزیز با توجه به انواع فاکتورهای زیان آور در ماموریت های شغلی آن ها است.

بابایی گفت:  از انصاف به دور است که در شغلی با چنین حجمی از فشارهای روحی و روانی و قرارگرفتن در معرض حریق، آوار و حوادث مختلف، حقوق و مزایای دریافتی کارکنان در آخر ماه جوابگوی هزینه های معیشتشان نباشد، تا آنجا که بسیاری از همکاران آتش نشان را به سوی حاشیه نشینی سوق دهد، کما اینکه مطابق الزامات و تمهیدات منطبق با اصول پدافند غیر عامل می بایست نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی در داخل شهرها ساکن باشند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: نظر به رایزنی با مدیران شهرداری، در خصوص موضوعاتی نظیر تامین مسکن و افزایش حقوق و مزایای آتش نشانان، برغم اینکه انتظار داشتیم شاهد بارقه هایی از امید در جهت رفع مشکلات این حوزه باشیم اما هنوز اخبار ویژه ای از بررسی مشکلات آتش نشانان از شهرداری، دریافت نکرده ایم و آتش مشکلات معیشتی باری سنگین بر دوش آتش نشانان غیور شهرمان گذاشته است.

بابایی افزود: از این رو با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و ضرورت ارتقاء انگیزه آتش نشانان شهرمان به عنوان رکن اصلی سرمایه های این سازمان، در این فرصت از شهردار می خواهم در راستای بهبود وضعیت معیشت و رفع مشکلات تامین مسکن آتش نشانان به صورت ویژه ورود کرده و در بودجه سال آتی شهرداری تهران نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام کنند.

انتهای پیام/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 16938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =