کلنگ احداث پارک ویژه مادر و کودک بر زمین خورد/ بررسی جزئیات طرح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره)

شهردار پایتخت در هشتمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر برای بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز به منطقه ۱۰ تهران رفت.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی که در هشتمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق پایتخت به همراه مدیران ارشد خود به منطقه ۱۰ رفته است، برنامه‌های امروز خود را از ساعت ۶:۳۰ صبح با زیارت امامزاده معصوم(ع) و شهدای گمنام آرمیده در این آستان آغاز کرد.

شهردار پایتخت پس از زیارت حرم مطهر امامزاده معصوم(ع) و ادای احترام به مقام شامخ شهدا راهی بازدید از چند پروژه منطقه ۱۰ شد.

بازدید از موزه هفت‌چنار

شهردار تهران در این بازدید در جریان آخرین وضعیت ساماندهی موزه هفت‌چنار، محور دعوتی و طرح بازپیرایی بوستان اعتماد که در جوار این موزه واقع شده، قرار گرفت.

رضا شرفی شهردار منطقه ۱۰ درباره مشکلات و ظرفیت‌های بخش های موزه هفت چنار و میزان اعتبار، جزئیات بازپیرایی بوستان یک هکتاری اعتماد که قرار است با ویژگی‌های باغ ایرانی و المان‌های ویژه آن طراحی شود، توضیحاتی به شهردار تهران ارائه کرد.

زاکانی در یادداشتی که بر تمبر اختصاصی طراحی شده در این مکان وجود داشت، نوشت: «آثار ملی هر ملت بخش جدایی‌ناپذیر هویت آن ملت است. نگهداشت و انتقال این میراث گرانبها از وظایف ما است».

آیین کلنگ‌زنی احداث پارک ویژه مادر و کودک  

در بازدید بعدی با حضور شهردار تهران کلنگ احداث باغ نظر بر زمین زده شد که قرار است در آنجا پارک ویژه مادر و کودک احداث شود.

جزئیات طرح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) و ساماندهی اراضی پیرامونی

زاکانی در ادامه از سناریوهای مطرح شده برای شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) و اراضی پیرامونی آن مطلع شد.

برای شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) هفت سناریو پیشنهاد شد که در نهایت سه سناریو بیشترین امتیاز را کسب کرده تا مدیران شهری و معاونت حمل‌ونقل بررسی طرح برتر برای اجرا را در دستور کار داشته باشند.

در طرح مدنظر شهرداری منطقه، ۲۶۷ قطعه تملک شده در اختیار شهرداری می‌ماند و ۴۱۳ قطعه برای اجرای طرح باقی می‌ماند که باید تملک شود.

شهردار منطقه ۱۰ از زاکانی تقاضا کرد تا مراحل تکمیل و تصویب مطالعات ترافیکی طرح در کمیسیون ماده پنج سریع‌تر انجام شود.

بازدید از مجتمع فرهنگی آموزشی اجتماعی بصیر

حجت‌الاسلام محمد ناصری، مدیر و بنیانگذار مجتمع فرهنگی آموزشی اجتماعی بصیر(مهدیه یوسف زهرا(عج)) در این بازدید گفت: کار این مجموعه، ذاتا بحث تربیتی با یک نگاه تخصصی است چرا که خلاهایی در بحث تربیتی وجود دارد. در این مجتمع ۶۰ دانش‌آموز نخبه را با هدف تربیت مدیران انقلابی گرد هم آورده‌ایم. طرح حمایت تربیتی و معیشتی برای کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست نیز به فعالیت‌های این مجموعه اضافه شده است.

شهردار تهران نیز در این دیدار کمک به چنین مجموعه‌هایی را وظیفه نهادهایی مانند شهرداری دانست.

طرح بازسازی میدان جمهوری
زاکانی در ادامه بازدیدهایش با حضور در میدان جمهوری، توضیحات شهردار منطقه ۱۰ را درباره طرح بازسازی این میدان شنید.

احداث پارکینگ طبقاتی در خیابان خوش

شهردار تهران در ادامه توضیحات شهردار منطقه۱۰ را درباره زمین واقع در خیابان خوش که قرار است برای احداث پارکینگ طبقاتی تملک شود، شنید.

دیدار با خانواده یکی از شهدای مدافع حرم

زاکانی پیش از نشست با نخبگان منطقه ۱۰، با همسر یکی از شهدای مدافع حرم و کودک خردسالش دیدار کرد.

وی سپس تجهیزات و امکانات منطقه برای شرایط بحرانی را بررسی کرد.

زاکانی: تلاش کرده‌ایم تا در برنامه‌ریزی‌ها شهر، شهروند و مدیریت شهری را پیوسته درنظر بگیریم

علیرضا زاکانی پس از اتمام بازدید از پروژه‌های منطقه ۱۰ به جلسه نشست با نخبگان این منطقه رفت و گفت: انقلاب اسلامی ادعای بزرگی مطرح کرد تحت عنوان اینکه باید هم دنیا و هم آخرت مردم را بسازیم. خیلی‌ها در مقابل آن ایستادگی کردند. اما «من» ها «ما» شد، به اسلام تمسک و به امام تاسی شد و در کمال ناباوری انقلاب پیروز شد. در دفاع مقدس عین همین ماجرا رقم خورد. با دستان خالی و مشکلات متعددی که هر کدام برای ازپا درآوردن  ملتی کافی است، با همان فرمول انقلاب به توفیق رسیدیم.

شهردار تهران افزود: آنچه که بدخواهان تلقی می‌کردند این بود که ما دست از رویه‌ای که برای ما توفیق به ارمغان آورد، برمی‌داریم و پراکنده می‌شویم؛ مردم را نادیده می‌گیریم و نسبت خود با رهبری و مردم و انقلاب را فراموش می‌کنیم.

زاکانی ادامه داد: در این ۴۲ سال خدمات زیادی شده اما کاستی‌هایی وجود دارد که البته به خودمان برمی‌گردد یعنی به ما مسئولان برمی‌گردد که توجه به اسلام و آینده ایران و مردم و دقت در فرمایشات رهبری نداشتیم و به جای اینکه داشته‌های خود را صرف خدمت به مردم کنیم، برای خودمان سهمی را قائل شدیم، اما در تجربه جدید جمعی می‌خواهیم به اصل خودمان برگردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: به همین منظور ابتدا باید دریابیم آنچه در تهران است زیبنده این شهر نیست. زیبنده تهران نیست که امروز بعد از ۴۲ سال نکاتی را بیان کنیم که واقعیت‌های تلخ پیرامونی ما است. نکاتی را متذکر شویم که علی‌القاعده باید حل شده باشد. ۴ ماه و ۱۹ روز است که نوکری شما در شهرداری را دنبال می‌کنیم. از روز اول دغدعه ما این بود که شهر، شهروند و مدیریت شهری را باهم ببینیم و به هم پیوسته به آن نگریسته و برنامه‌ریزی کنیم.

لزوم توجه به ظرفیت‌های مختلف پایتخت

زاکانی با بیان اینکه شهر تهران عوارض جدی و جراحتی بر پیکر خودش دارد، گفت: تهران غیر از اینکه پایتخت جمهوری اسلامی است هویت ثانویه‌ای ندارد. درحالی که برای هویت‌های علم و فناوری، فرهنگی و سبک زندگی و اقتصادی و ورزشی ظرفیت‌های فراوانی در این شهر داریم.

وی با تاکید بر اینکه بی‌عدالتی و فاصله بین شمال و جنوب عمیق است، اظهار کرد: در منطقه‌ای سرانه فضای سبز ۱۲۷ متر مربع است، اما متاسفانه مناطق کم‌برخوردار هم داریم مانند منطقه ۱۰ که پایین‌ترین سرانه فضای سبز را با حدود سرانه ۲.۶ متر مربع داراست که این نسبت‌ها با  هم جور درنمی‌آید.

او عنوان کرد: اگر بناست که هویت‌های دیگری برای تهران خلق شود، ظرفیت‌های تهران نباید با بی‌دقتی نابود شود. بزرگترین سرمایه کشور نیروی انسانی است. چاه نفت برای کشور سرمایه است، اما قابل مقایسه با سرمایه نیروی انسانی نیست. شهری که چنین وضعیتی دارد، باید به یک شهر مطلوب و الگو تبدیل شود، البته عقب‌افتادگی تاریخی داریم و کمبود منابع نیز وجود دارد. تهران در یکی از بهترین نقاط ساخته شده اما خودمان کاری می‌کنیم که مشکلاتی مانند آلودگی هوا در آن ایجاد شود.

اگر مردم را نادیده بگیریم، فرصت‌سوزی کرده‌ایم

شهردار تهران یادآور شد: کسی که می‌تواند موقعیت ممتاز را برای شهر ایجاد کند کسی جز مردم نیست. در واقع از فکر، ذهن، اراده، ید، بازو، قدرت، امکانات و خلاقیت مردم حرف می‌زنیم. مطلوبی که باید به سمت آن برویم. درواقع باید مبتنی بر ظرفیت مردم محقق شود و اگر مردم را نادیده بگیریم، فرصت‌سوزی کرده‌ایم.

برای بهبود شرایط شهر باید تغییر را از خودمان شروع کنیم

وی ادامه داد: اگر قرار است از شرایط امروز که مردم گله‌مند هستند و این گله‌ها دلایل خاص خود را دارد، ورق برگردد، باید تغییر را از درون مدیریت شهری و شهرداری شروع کرده و ابتدا خودمان را تغییر دهیم. آن موقع می‌توانیم از مردم استمداد بطلبیم. بنابراین تلاش کرده‌ایم شهرداری را از یک مجموعه خدماتی صرف تبدیل به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی ‌کنیم که به همه اجزای پیرامون خودش می‌اندیشد و نسبت به همه حوزه‌های شهر مسئولیت خودش را می‌پذیرد.

متاسفانه تا چندی پیش شهرداری کاری به مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی شهر نداشت

زاکانی با بیان اینکه باید فهم درستی از شرایط موجود داشته باشیم و زمینه حضور مردم را فراهم کنیم تا بر اساس آن مسئولیت‌های خود را بپذیریم، تصریح کرد: در همین چند ماه پیش در شهرداری تلاش بر این بود که کاری به مسائل فرهنگی شهر و اینکه ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد نداشته‌ باشند. اما باید مشخص می‌شد که شهرداری چه نسبتی با این‌ها می‌خواهد برقرار کند. ۴۵۰۰ کودک خیابانی داریم که بدون کسب مهارت‌های اجتماعی و پیگیری شرایط و احوالات اصلی خود، درحال کار هستند و این می‌تواند بعدها مشکلاتی ایجاد کند. مثلا در چند روز گذشته وقتی فردی که سنگ می‌زد به ماشین‌ها دستگیر شد و از او سوال شد چرا سنگ به سمت ماشین‌ها پرت می کرده، پاسخ داد که می‌خواستم انتقام بگیریم و این نشان‌دهنده بی‌توجهی به شرایط افراد در جامعه در گذشته است. البته برای حل مشکل اجتماعی فقط شهرداری در حال تلاش نیست، بلکه سپاه، ناجا، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، بهزیستی، قوه قضاییه و سایر نهادها دست به دست هم داده‌اند تا این مشکلات برطرف شود.

تلاش برای توانمندسازی و رفع مشکلات اقتصادی شهروندان

او افزود: مردم در شهر در مضیقه اقتصادی هستند و توانمندسازی مردم و خارج کردن آنها از این وضعیت وظیفه ما است. مثلا پیش از این نقشی در حوزه مسکن نداشتیم اما الان می‌خواهیم ابزار حضور در این عرصه را فراهم کنیم.

افزایش میادین میوه و تره‌بار تا پایان سال و سال آتی

وی تاکید کرد: درنظر داریم با افزایش بازارهای میوه و تره‌بار خدمات را تا درب منازل مردم برسانیم.

می‌خواهیم امکانات را بدون سوداگری در خدمت مردم قرار دهیم

شهردار تهران ادامه داد: از طرف دیگر ۳۹ فروشگاه شهروند داریم که بناست آن را با میادین میوه و تره‌بار متمرکز کنیم تا صدها فروشگاه شهروند محلی داشته‌باشیم و امکانات را بدون سوداگری در معرض مردم قرار دهیم. باید بتوانیم به سمتی برویم که اداره شهر را به دست مردم بسپاریم. مجامع نخبگان و موثرین محل را ساماندهی کنیم و سراهای محله را به دست نخبگان بسپاریم و در کنار آن با مسجدمحوری و توجه به مدرسه و خانواده  یک جریان اصلاحی و سازندگی را در شهر شروع کنیم.

تکمیل شبکه مترو طی ۵ سال با برنامه‌ریزی اقتصادی و مشارکت مردم

او اضافه کرد: در حوزه زیرساختی بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر مترو داریم که ۱۵۳ کیلومتر دیگر باید بسازیم تا ۴ خط جدید را وارد عرصه کنیم. طبق پیش‌بینی‌ها قرار است تا سال ۱۴۲۰ این ۴ خط فعال شود که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد اما ما دنبال این هستیم تا با بارگذاری روی ۱۳۷ ایستگاه و فضاهای بین ایستگاهی، مطالباتی که از دستگاه‌ها داریم و مشارکت مردم و خرید راهبردی این فاصله ۲۰ ساله را به  ۵ سال برسانیم و مردم را از این شرایط نجات دهیم.

شهردار تهران بیان کرد: منظومه و چهارچوبی برای شهر درآمده است و براساس آن برنامه خودمان را در شورا ارائه کرده ایم. افقی که برای شهر دیده‌ایم یک جوشش همگانی برای ساخت همه ابعاد شهر است‌. در منطقه ۱۰ به صورت خاص توسعه فضای سبز مدنظر است.

راه اندازی۳۵۲ بوستان بانوان و مادر و کودک تا ۱۴۰۱

زاکانی یادآور شد: تا نوروز سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۲ پارک بانوان و کودکان و مادران در تهران راه‌اندازی می‌کنیم که کلنگ یکی از آنها امروز در منطقه ۱۰ زده شد و امیدواریم این پارک را تا فروردین ماه تحویل دهیم، چرا که برای ما زنان، مادران و کودکان موضوعیت دارند.

اگر کاری انجام می‌شود، باید مردم منفعت ببرند

او گفت: این منطقه از چند مشکل مانند بافت فرسوده و  گذرها رنج می‌برد. مثلا خیابان قزوین که زمانی منشا کار و تلاش بوده امروز نیاز به تحول دارد، این را هم تاکید می‌کنم که دست و پای ما نمی‌لرزد که کسی در آن طرح حضور پیدا کند که سود کند چون اگر کاری انجام شود، خیرش به مردم می‌رسد. هر چند شهرداری باید خودش پاک باشد و کسی هم نباید دست در جیب مردم کند.

به وضعیت کاری و دستمزد کارکنان شهرداری رسیدگی می‌شود

شهردار تهران افزود: در گذشته در شهرداری ظلم بزرگی انجام می‌شد مثلا یک بار در بازدید از  منطقه ۳ دیدم که کارگری می‌گفت  یک میلیون و ۷۰۰ حقوق می‌گیرد و فردی که در کنار او بود می‌گفت  ۳ میلیون و ۷۰۰ می‌گیرد، پرسیدم چرا بیشتر از او می‌گیری پاسخ داد چون سه شیفت کار می‌کنم.  در حالی که حق آنها بیشتر است و کسی هم مجاز نیست سه شیفت از فردی کار بکشد. بنابراین در حال اصلاح این مسیرها هستیم.

زاکانی ادامه داد: مثلا اخیرا پرداخت حقوق ۹ مجموعه را به صورت مستقیم داشتیم در حالی که پیش از این توسط پیمانکار و واسط انجام می‌شد و با این کاری که انجام شد، حتی هزینه‌های ما نیز کمتر شده است.

ساماندهی گودهای رهاشده

او اضافه کرد: در منطقه ۱۰ فرسودگی در جداره خیابان‌ها وجود دارد که  چند خیابان نیاز به بازنگری و مشوق‌هایی برای حضور مردم برای ساماندهی دارد. مشکل فضای سبز و  پارکینگ وجود دارد. مثلا برای پارکینگ گودهایی برداشته شده و رها شده و خطرش برای مردم مانده‌ است. تاکید کردیم که این موارد را آماده کنند تا بتوانیم به این منطقه قدیمی و با هویت از تهران قدیم رسیدگی و شرایط را به سمتی ببریم که شهرداری در خدمت مردم قرار بگیرد. همچنین با تشکیل هیات امنایی از نخبگان و موثرین محل کاری کنیم که آنها برای شهرداری ایده‌پردازی و نظارت کنند و برای محله خودشان تصمیم بگیرند و ما در شهرداری در خدمت آنها باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: باید بتوانیم ظرفیت‌های کشور را از طریق نخبگان و فعالیت در مساجد به عنوان کانون خط تلاش، ۵۲ فعالیت را که به رقابت سالانه و جشنواره منتهی می‌شود، دنبال کنیم. در حوزه سلامت و سیستم بهداشت نیز تهران از دورترین نقاط کشور ضعیف‌تر است‌. به همین دلیل کمیته سلامت تشکیل شد تا صحت و سلامت مردم را از ظرفیت‌های درون قاعده هرم اجتماعی تامین و حفظ کنیم. بنابراین از شما نخبگان استمداد می‌طلبیم که به ما کمک کنید. نکات مطرح شده توسط نخبگان را یادداشت کردم که بتوانیم نه در مقام حرف بلکه در عمل کارهای بزرگی در منطقه انجام دهیم. 

انجام توافقات با دیگر دستگاه‌ها برای بهبود شرایط پایتخت

زاکانی با بیان اینکه با مسئولین نیز وارد تفاهمات جدی شدیم، توضیح داد: مثلا با وزارت راه صحبت کردیم که ناظر به بافت فرسوده چهره شهر را تغییر دهیم. مهمترین بخش ماجرا اما مردم هستند. باید در کنار سمن‌ها و مجموعه‌های موثر و نخبگان و معتمدین دست به دست هم دهیم، چرا که حق و شایستگی مردم بسیار بیشتر از چیزی است که ما برای خدمت عنوان می‌کنیم. ما شهدا و فداکارانی را دیده‌ایم که به نظرم اکنون فاصله نجومی با آنها داریم.

او افزود: ۵ ماه پیش و امروز ما متفاوت شده، قبل از ابلاغ احکام سعی کردیم با ابعاد مختلف شهر آشنا شویم. موارد را در جلسات می‌شنیدیم تا به یک بسته و چارچوب برسیم که مردم را قانع و راضی کند و در یک نظام درست به شهر جهت دهد. سه هفته پیش به یک جمع‌بندی جامع رسیدیم که برای خود ما قابل اعتناست. برای سال ۱۴۰۰ حدود  ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه را بسته بودند و با توجه به قفل در ساخت‌وساز و شرایط  کرونا درخواست کردیم به دلیل این که این بودجه محقق نمی‌شود، آن را به  ۳۷ هزار و ۷۰۰  میلیارد تومان کاهش دهیم. امسال اما بودجه را ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بستیم یعنی ۵۱ درصد رشد داشتیم و امیدواریم محقق شود، البته به شورا گفتم که این کف ماجرا است.

درنظر گرفتن پروژه های ترافیکی-عمرانی در بودجه ۱۴۰۱

شهردار تهران ادامه داد: مثلا اتوبان یادگار امام(ره) که مسدود می‌شود، ادامه ضلع غربی آن تا جاده ساده باید برود و برای این کار چند تملک می‌خواهد و این جزو تعهدات ما در بودجه است. ضلع شرقی نیز با حداقل تملک از این انسداد خارج می‌شود. این‌ها جزو تعهدات ماست. یا اینکه ادامه بزرگراه شهید صیادشیرازی به میدان سپاه می‌رسد و انسداد پیدا می‌کند در حالی که این پروژه در این قسمت باید به زیر زمین برود و از زیر آزادگان از زیر زمین به سمت بالا بیاید و خارج شود. پرداخت هزینه این قسمت از عهده ما خارج است چرا که حدود ۳۰ هزار میلیارد نیاز به سرمایه گذاری دارد. اما همین الان سه سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند و طرح‌ها را ارائه دادند تا ما مناقصه بگذاریم که کار انجام شود. 

سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های شهری اعلام آمادگی کرده‌اند

زاکانی با بیان اینکه پروژه شهید شوشتری باید تا ۹ کیلومتر ادامه یابد گفت: این در بودجه مدنظر قرار گرفته است، اما ادامه‌ای دارد که از زیر سرخه حصار باید با تونل رد شود که می‌تواند ۱.۵ درصد کل ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران را کم کند. این نیاز به مشارکت دارد و عده‌ای برای مشارکت اعلام آمادگی کردند. چرا آنها باید در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند در حالی که می‌توانند در داخل کشور این سرمایه گذاری را انجام دهند.

کوه‌های پیرامون تهران تفرجگاه می‌شود

او گفت: ۴۴ هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر داریم. در بازدید از شرق تا غرب تهران کوه‌ها را دیدم. گفتم باید سرمایه گذاری کنیم مردم به جای رفتن به شمال کشور به همین کوه‌ها و فضای سبز سر بزنند ما می‌توانیم ابنیه احداث کنیم. بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که شهرداری ۹ نقطه از این نقاط را بارگذاری کند. ۵ نقطه آن که هر کدام هزار هکتار مساحت دارد، قابل سرمایه گذاری و مجتمع سازی است که تنها یک مورد آن یعنی شیان انجام شده است.  

شناسنامه‌دار شدن دستفروشان پایتخت

شهردار تهران افزود: اعلام کردیم مسئولیت دستفروش‌ها با ما است و به آنها گفتیم که حتی جای شما را مشخص می‌کنیم. ۱۱۴ پارک را مشخص کردیم، دستفروش‌ها را شناسه‌دار می‌کنیم و در جاهای  تعیین شده  از ساعت  ۴عصر تا ۱۰ شب اجناس خود را می‌فروشند. در راسته بلورفروشان شوش با انتقال آنها به پارک میثاق، هم آنها فعالیت می‌کنند و هم خیابان بسته نمی‌شود. در شهرداری دنبال مسیری هستیم که در آن سمت مردم غش کنیم.

زاکانی در پایان بیان کرد: جلسات پنجشنبه‌ها که در محضر شهروندان هستیم برای ما کار بزرگی است و امیدواریم که این مسیر به کمک شما دوستان و نخبگان در مقام عمل دنبال شود تا دست به دست هم کارهای بزرگی را برای این منطقه و شهر داشته‌ باشیم و تعلق مکانی را در شهر تقویت کنیم.

شهردار تهران پس از سخنان خود، نقطه نظرات و پیشنهادات آنها را شنید.

حجت‌الاسلام سعید طالبی‌نیا استاد حوزه و دانشگاه و امام جماعت مسجد لولاگر در این نشست گفت: در رابطه با نگاه به مسجد باید بگویم که پاشنه آشیل مساجد، سراهای محلات هستند و باید در این زمینه برای هم‌افزایی بین این دو مجموعه فکری اساسی شود چرا که هدف تاسیس سراهای محلات محقق نشد و تاسیس آنها باعث تضعیف مساجد شد. همچنین مساجد فعال منطقه بنیه اقتصادی ضعیفی دارند و نیاز به حمایت‌هایی دارند تا زمینه‌های درآمد برای آنها فراهم شود.

لزوم اقدامات هوشمندانه در زیباسازی

علی‌اکبر فدایی نخبه فرهنگی مذهبی گفت: در تهران و استان‌های دیگر، شورای هماهنگی تبلیغات داریم اما شورای هماهنگی استان برای تهران کافی نیست چرا که برخی مناطق ظرفیت‌هایی به اندازه شهرهای دیگر دارند. علاوه بر مساجد حسینیه‌هایی در مناطق وجود دارد که از این حسینیه‌ها یک درصد هم استفاده نمی‌شود. تشکیل شورای هماهنگی در مقیاس کوچکتر در مناطق می‌تواند کمک زیادی به جوانان و نوجوانان کند.

فدایی ادامه داد: از شما تقاضا دارم که در رسانه بیشتر حاضر شوید تا ارتباط بیشتر شما با مردم حاصل شود. در زیباسازی باید کار هوشمندانه انجام شود و پیشنهاد می‌کنم درباره بحث‌های فرهنگی، اتاق فکری را مدنظر داشته باشید.

او اضافه کرد: تداخلات بین زن و مرد در اتوبوس‌ها و مترو زیاد است و باید رسیدگی شود و برچسب‌های نصب شده پیاده‌روها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

اکبر رجبی مدیر کمپ ترک اعتیاد و مدیر سرای مهر و موسسه خیریه آسیب‌های اجتماعی طلوع بی نام و نشان‌ها گفت: این منطقه پر از امکانات اجتماعی است و مردم این منطقه در سیل و زلزله امکاناتی که آوردند از بسیاری از مناطق شمالی نیز بیشتر است. حل موضوعات اجتماعی با مردم شدنی است. مردم درد دارند و درد مردم در آسیب‌های اجتماعی را فقط خود مردم می‌توانند دوا کنند.

ناهید محمدنژاد موسس کانون پیام صلح رهایی گفت: NGO هایی طراحی کردیم که حدود ۸۰۰ سرپرست خانوار مراجعه کردند و در حال حاضر در دوران پاکی موادمخدر هستند. معتاد فرزند ناخوش خدا است. در دانشگاه آیین زندگی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر که درگیر اعتیاد بودند الان در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.

محمد جعفری فرمانده اسبق حوزه بسیج ۲۱۹ و ۲۰۰ مقداد گفت: در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال پیش، در پارک‌هایی که تحت امر شهرداری بود سرویس‌های بهداشتی را بسته‌ بودند و این امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود. ما ۱۰۰ نفر را در زلزله گذشته تهران اسکان دادیم و به تعدادی از همراهان بیمار در بیمارستان امام خمینی(ره) رسیدگی کردیم و برای گسترش این کارها نیاز به حمایت شهرداری داریم.

مجدانی، نخبه اجتماعی در ارتباط با کارآفرینی زنان گفت: شما روی مباحث اجتماعی و حل آسیب‌های اجتماعی تاکید می‌کنید. اگر قرار است در این جلسات فقط این موارد ر ا مطرح کنیم تاثیری نخواهد داشت و مناطق باید بعد از حضور شما مشخص کنند چه کارهایی باید انجام شود و از ما در آن کارها استفاده کنند و خروجی آن باید مشخص شود و با ورود دولت انقلابی امیدواریم طرح‌های ما دیگر پشت درهای بسته نماند.

درخواست از شهردار در جهت رسیدگی جدی به مشکلات محرومان

همت علی محمودنژاد کارشناس ارشد پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری تخصصی روانشناسی گفت: انجمن حمایت از معلولان ۴۱ هزار عضو دارد که حدود ۲۷۰۰ نفر از آنها در منطقه ۱۰ حضور دارند. هزینه کردن در مسائل اجتماعی‌ را نه تنها غیر ضرور ندانید بلکه دارای ارزش افزوده‌ای بدانید که به همه حوزه‌ها کمک می‌کند. در کشورهای توسعه یافته ۹۰ درصد هزینه را روی مسائل اجتماعی‌ صرف می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم به محرومان و افراد لایه‌های پایین به جد رسیدگی کنید.

محمودنژاد اضافه کرد: در مورد جای پارک جانبازان و معلولان با راهنمایی و رانندگی تفاهم کنید تا کسی حق پارک کردن در جایگاه مخصوص آنها را نداشته باشد. در بازدید از پروژه‌ها افراد معلولی مانند من را با خودتان ببرید تا پیمانکار ببیند برای مناسب‌سازی چه کاری کرده است. همچنین در صدور پروانه‌ها به معلولین کمک کنید و به جشن‌های ازدواج معلولین یاری رسانید. ماده ۸ حمایت از حقوق معلولان در رابطه با استفاده رایگان از مراکز ورزشی و فرهنگی است و امیدواریم شهردار تهران این ماده را اجرایی کند.

ظاهر جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی نیست

متینی، نخبه مذهبی و رئیس حوزه علمیه بیان کرد: دشمن هدف خود را خانواده و زن ایرانی قرار داده است و ظاهر جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی نیست. کارگروهی تشکیل دهید که آگاهی‌رسانی و اطلاع دادن به افراد را انجام دهد تا رنگ و روی این حوزه را تغییر دهد چرا که فرهنگ غالب این جامعه، فرهنگ اسلامی نیست. تهران در کل کشور تاثیرگذار است و اگر بنای مناسبی در این زمینه پایه‌ریزی کنیم می‌توانیم آن را در کل کشور گسترش دهیم.

ضرورت توجه ویژه درباره پرداخت حق ایتام

محسن بادپا قاری بین‌المللی قرآن در این نشست عنوان کرد: آتشی به جان اقتصاد ما افتاده است و آن به دلیل ادا نشدن سهم یتیمان از عایدات کشور است. از شما می‌خواهیم که در این مورد نیز آتش‌نشانی کنید و سهم یتیمان را محاسبه و به خودشان پرداخت کنید. خرمن انبوهی از آتش دامنگیر ما می‌شود که شاید این آتش قابل دیدن نباشد و عامل ناپیدای غیر مستقیم است و باید عنایت ویژه درباره پرداخت حق ایتام در کل کشور صورت بگیرد تا برکات از آسمان‌ها و زمین نازل شود.

محمد اسماعیل دانشمند کارآفرین مسکن‌ساز گفت: خیابان قزوین با عمری بیش از ۱۰۰ سال از مزارع کدو، کلم و کاهو به متن صنعت تبدیل شده که امروز اثری از آنها نیست و گویا ما می‌خواهیم به کدو و کاهو برگردیم. این خیابان یکی از مظاهر پیشرفت اجتماعی این منطقه است و باید به آن توجه کنیم.

او افزود: عاملی که منجر شده که این خیابان به این حالت برسد بی‌توجهی بوده که باید رفع شود. اجازه بلندمرتبه‌سازی در منطقه را نمی‌دهند. بنده برای احداث بی‌آرتی ملک دادم اما گذر من ۶ متر شده و در گذر ۶ متری کسی سرمایه گذاری نمی‌کند. شهرداری نهادی نیست که یک شهردار با ۶ ماه اداره بتواند کاری کند و باید مدتی بگذرد تا بتواند منشا خدمت باشد.

کاهش مشکلات سالخوردگان با ورود شهرداری

سید علی ابطحی از شاگردان دکتر قریب، پزشک کودکان و خیر گفت: بر شهر سالم و عدالت در سلامت و توجه به کودکان تاکید می‌کنم. همایشی در گذشته در این باره برگزار شد اما به نتایج آن توجه نشد و نیاز داریم به سلامت شهری توجه داشته باشیم چرا که نبود این توجه باعث آسیب‌های فراوان شده است.

او ادامه داد: توجه به مسأله رشد و نمو کودکان در شکل گیری افراد در بزرگسالی تاثیر ویژه‌ای دارد و باید مراکز در این باره توسعه پیدا کند. همچنین مطالبات سالخوردگان در آینده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. از این رو شهرداری می‌تواند مدیریت کند تا سازمان‌هایی که در رابطه با سلامت فعالیت می‌کنند تحت متولی‌گری شهرداری بتوانند مشکلات را کاهش دهند.

محمدرضا ژاله شاعر، نویسنده، صنعتگر و سازنده سازهای ایرانی گفت: یکی از مواردی که به جامعه آرامش می‌دهد، موسیقی است. سالن‌های تدریس ساز قرار بود در در هفت چنار تاسیس شود اما خبری از آن نشد. سالن موسیقی در منطقه و شهر بسیار کم است.

کمبود پارکینگ و فضای سبز و ورزشی مورد توجه قرار گیرد

سید مسعود قریشی رابط شورایاری و عضو هیات امنای امامزاده معصوم عنوان کرد: کمبود پارکینگ با توجه به تراکم بالا، توسعه فضای فرهنگی، فضای سبز و فضاهای ورزشی با وجود ۲۰۰ هزار نوجوان و جوان ، در این منطقه از مهمترین مشکلات است. ۲۳ سال است که در بحث بودجه آخرین رتبه را در تهران داریم. وقتی بیشترین محلات کم برخوردار تهران را داریم چرا باید بودجه کمتری بگیریم. اماکن تفریحی و سینما در منطقه وجود ندارد. منطقه ای که هزار شهید و نخبگان زیادی دارد.
محمد مهدی مرزبانی نقاش و استاد دانشگاه‌های هنری بیان کرد: طرح‌هایی از من می‌گرفتند اما هزینه آن را به بنده نمی‌دادند و از آن استفاده می‌کردند. در مراکز و سراهای متعدد محلات باید بخشی طراحی شود که نخبگان طرح‌های خود را به آن ارائه کنند.

فریسا نیرومند راد مدرس غواصی و خلبانی، نخبه ورزشی و از شورایاران منطقه ۱۰ گفت: محله بریانک در عرصه سلامت در بهداشت جهانی رتبه نخست را کسب کرد و تعداد کرونایی‌ها را در محله بریانک به ۳ نفر رساندیم. اما الان می‌گویند شورایار نمی‌تواند فعالیتی انجام دهد. در دیدار با مدیران پشت درهای بسته می‌مانیم و به ما توجهی ندارند. شما شهردار مردمی هستید و طرح‌هایی در حوزه ورزش، سلامت، شهروندی، کودکان بانوان و سالمندان دارم که تقاضا می‌کنم اجازه دهید تا آنها را مطرح کنم. مشکل محله بریانک خانه‌های فرسوده و کوچه‌های باریک و بلند، کمبود پارک بانوان و فضاهای ورزشی است.

حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی فعال اجتماعی و فرهنگی یادآور شد: آرمان شهر باید یک الگو داشته باشد که آن الگو ظهور است. اصل کار باید کار فرهنگی باشد و بهترین برنامه شما باید کار فرهنگی باشد. در تهران فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ را جبهه مخالف درست کردند تا در مقابل مساجد پایگاهی داشته‌باشند و الان باید این خانه‌ها متعلق به مسجد باشد. ترتیبی اتخاذ دهید تا مساجدی که توان دارند برای ارائه خطی و مشی به خانه‌های فرهنگ کمک کنند.

او افزود: همچنین در مساجد و کانون‌ها مشکلات مالی بیداد می‌کند، شهرداری‌ها تا الان کمک می‌کردند اما باید یک برنامه نهادینه شده برای این کارها انجام شود. علاوه بر این باید مساجدی که توان پیمانکار شدن برای شهرداری در کارهای تبلیغاتی دارد را پیدا کنیم تا این درآمدها صرف کارهای فرهنگی شود.

لزوم ساماندهی دستفروشان

اکبر بازوبند پیرغلام اهل بیت در سطح کشوری در این نشست گفت: در دوره قالیباف هم خانه مداحان و هم‌قطعه ای در بهشت زهرا به ما دادند. در بحث دستفروشان باید جایی برای آنها معین کنید تا در خیابان سرگردان نباشند. این افراد نان خانواده را تامین می‌کنند اگر همه ما خدمت کنیم به اندازه جوانی که چشمانش را در جبهه از دست داده و مادری که چهار فرزندش را تقدیم کرده نمی‌شود.

زهرا عقیلی پیشکسوت دوچرخه‌سواری درباره ترافیک و دوچرخه‌سواری مواردی را پیشنهاد داد.

تهیه طرحی با هدف رشد شهروندان و نوجوانان

ریحانه سلیمی شهردار دانش آموز و دبیر مجمع شهرداران مدارس تهران گفت: طرحی با هدف رشد دادن شهروندان و نوجوانان و مسئولیت پذیرتر و خلاق‌تر شدن آنان آماده کردیم. طرحی که در آن ویژگی‌هایی که باید در بزرگسالی ایجاد شود را از مدرسه و از سنین پایینتر نهادینه می‌کند. سرمایه گذاری روی نوجوان‌ها بهترین کار برای آینده است و با حمایت شما و مدیران شهری می‌توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و برای گسترش طرح مجمع شهرداران نوجوان تهران نیاز به حمایت شهرداری تهران داریم.

سبحان فتحی حافظ کل قرآن و نفر نخست مسابقات جهانی نقاشی و طراحی عنوان کرد: در بوستان‌های زیادی در منطقه ۱۰ بزهکاری وجود دارد و نهادهای مرتبط باید رسیدگی به این موضوع را پیگیری کنند. نوجوان ما نیاز به رسیدگی دارند و شاید وظیفه اصلی شهرداری این مسأله نباشد اما می‌توانید زمینه برخی فعالیت‌ها را برای آنها فراهم کنید.

نوروزی فعال اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: می‌توانیم نخبگان را شناسایی و به پیشرفت محلات منطقه کمک کنیم.

تدفین شهدای گمنام در بوستان ها؛ راهکاری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی

سرهنگ محمد بالیده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج مقداد گفت: اقدامات ماندگار در سطح شهر باید انجام دهیم. یک قرارگاه فرهنگی پیش بینی کردیم. مثلا برای زنده نگه داشتن یاد شهدا ۳۶ نقطه ترور داریم و باید یادمان‌هایی ایجاد کنیم تا مردم با جنایات منافقین آشنا شوند. تدفین شهدای گمنام در بوستان‌ها کاری ماندگار است و از آسیب‌های اجتماعی در بوستان‌ها می کاهد. متولی بوستان‌ها شهرداری است اما ما آمادگی داریم که در این پارک‌ها نقش ایفا کنیم و وضعیت نامناسب آن را بهبود ببخشیم.

زاکانی در ادامه به جلسه شورای معاونین رفت تا موضوعات و مشکلات احصا شده توسط معاونین در حوزه‌های مختلف درباره منطقه ۱۰ بررسی و مصوبات آن استخراج شوند.

 حضور در منزل خانواده شهید عبدالله باقری از شهدای مدافع حرم آخرین بخش از سلسله برنامه‌های قرار خدمت در ایستگاه هشتم بود.

گفتنی است به دلیل شیوع سویه جدید کرونا حضور در مسجد و دیدار مردمی شهردار تهران در این دوره از پویش قرار خدمت انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 16997

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =