بیمه‌های ساختمانی فعلی ضمانت اجرایی ندارد

شهر: مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: بیمه ساختمان‌ها مستلزم داشتن پیش نیازهایی از جمله شناسنامه فنی دقیق است اما چون تاکنون پیش نیاز آن انجام نشده بنابراین ضمانت اجرایی نداشته و تا امروز کسی نتوانسته خسارتی از هیچ بیمه ای دریافت کند.

مهدی صالحی، درباره وضعیت بیمه‌ساختمان‌ها در شهر تهران به شهر گفت: بیمه ساختمان‌ها مستلزم داشتن پیش نیازهایی است اما چون تاکنون پیش نیاز آن انجام نشده بنابراین ضمانت اجرایی ندارد. اکنون سازمان نظام مهندسی در شناسنامه فنی، بیمه پنج، ۱۰ و ۱۵ ساله ارائه می‌دهد و اگر به بیمه ها هم مراجعه شود بیمه ساختمان فروخته می شود اما چون ناقص اجرا می شود و پیش نیازهای آن اجرا نشده است تا امروز کسی نتوانسته خسارتی از هیچ بیمه ای دریافت کند.

او افزود: برای ایجاد پیش‌نیازهای استفاده از بیمه، شناسنامه فنی ساختمان باید در مسیر درست و کامل خود اجرا شود، تا زمانی که شناسنامه فنی روند اجرایی کامل و دقیقی ندارد، بیمه هم به تبع آن ناقص بوده و دقیق نخواهد بود. از سوی دیگر بیمه الزامی ساختمان هم موانعی دارد که نیاز به اصلاح قانون است اما اصل موضوعی که از سوی شهرداری دنبال می‌شود، بیمه نیست، بلکه شناسنامه فنی است که اگر دقیق و دردست اجرا شود مسیر بیمه هم هموار می‌شود.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، درباره پیش‌نیازهای شناسنامه فنی و بیمه ساختمان بیان کرد: ضعف اصلی شناسنامه‌های فنی مربوط به مجریان ساخت وساز است چرا که سازنده های دارای صلاحیت*، ساختمان ها را نمی سازند و نظارت‌ها هم دقیق نیست. از همین رو برای ساماندهی به این وضعیت، شهرداری تهران، تفاهمنامه ای با سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در هیات پنج نفره استانی تدوین کرده است که در مسیر تصویب قرار دارد. در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که ماموریت آموزش کارگران را دارد دخیل شده تا به سمتی برویم که سازنده دارای صلاحیت وارد پروژه ها شود.

او افزود: اگر ساختمان‌ها از سوی سازنده دارای صلاحیت ساخته شود یک رکن شناسنامه فنی درست می‌شود. رکن دوم ضعف فعلی شناسنامه‌های فنی هم که سبب می‌شود بیمه ساختمان‌ها ضمانت اجرایی خود را از دست بدهند، استفاده نکردن از مصالح استاندارد است، اگر این دو رکن درست شده و به دنبال آن شناسنامه فنی هم دقت بیشتری پیدا کند، می‌توان از بیمه‌ها مطالبه خسارت کرد. تا زمانی که مصالح و سازنده شناسنامه دار نباشند، بیمه ساختمان ها یک بیمه نمایشی است.

صالحی گفت: تا امروز حق بیمه دریافتی از سوی بیمه‌ها وجود داشته اما پرداختی به بیمه‌شدگان از سوی آن‌ها حتی یک مورد هم داده نشده است. در واقع با ساز و کار فعلی هیچ خسارتی تاکنون بابت حوادث ساختمان از بیمه ها نگرفته و بیمه نامه در شرایطی نوشته شده که ضمانت اجرایی نداشته است.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره تعداد خانه‌هایی که در تهران تحت پوشش بیمه قرار دارند، بیان کرد: آماری از اینکه تاکنون چند درصد ساختمان‌های تهران بیمه شدند وجود ندارد، اما از سال ۱۳۹۲، سازمان نظام‌مهندسی برای ساختمان‌های بالای دوهزار مترمربع شناسنامه فنی صادر کرده است، اگر از سال ۱۳۹۲ تاکنون، هر سال ۱۰ هزار پروانه داده شده باشد و از این تعداد هر سال هشت هزار ساختمان ساخته شده باشد، در این هشت سال  ۷۰ تا ۹۰ هزار ساختمان ساخته شده که از این تعداد، ۳۰ درصد بالای دو هزار مترمربع مساحت دارند بنابراین برآورد این است که این ۳۰ درصد که حدود ۱۵ هزار ساختمانی را شامل می‌شود، بیمه باشند که این رقم هم بعید به نظر می‌رسد، اگر هم بیمه باشند، این بیمه قابلیت اجرا ندارد.

*سازنده‌ای که تحصیلات مرتبط با ساخت وساز داشته و در فهرست سازندگان مجاز از سوی سازمان نظام مهندسی قرار داشته باشد

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 1703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =