قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، مبدأ تحولات حمل و نقل ریلی کشور/ پروژه ملی با گذشت ۱۶ سال به سرانجام می‌رسد؟

پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران که در دولت دهم زمزمه‌های احداث آن رقم خورد، در همان دولت آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق بار دیگر کلنگ‌زنی شد و حالا با گذشت ۱۶ سال همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش شهر، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران که در دولت نهم زمزمه‌های احداث آن رقم خورد، در همان دولت آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ توسط  حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق بار دیگر کلنگ‌زنی شد اما تا کنون به مرحله قابل قبولی نرسیده است.

 در صورت تکمیل این پروژه، قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، در عرض یک ساعت و نیم، تهران را به اصفهان وصل کند، پروژه‌ای که حتی رئیس‌جمهور نیز در بهمن ۹۳ در خصوص آن گفت: «این خط باید سریع‌تر راه‌اندازی شود و برای این منظور ۲/۶ میلیارد دلار منابع برای آن تامین کرده‌ایم که با تکنولوژی جدید و سرعت ۳۰۰ کیلومتر عملیاتی خواهد شد.»

هر چند در اسفند ماه همان سال آغاز احداث این پروژه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت اما مدت زیادی نگذشته بود که در مرداد ۹۴ اعلام شد سرعت قطار با کاهش محسوسی از ۳۰۰ به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. 

اما در اوایل سال خبرهایی مبنی بر توقف این پروژه به گوش رسید، اما وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان استان اصفهان با توقف این طرح مخالفت کردند. 

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره پروژه قطار سریع‌السیر پیش از این گفته بود: این پروژه ملی است و دچار مشکلات زمان شده است، این پروژه سه بار تغییر کارفرما با یک پیمان‌کار خارجی داشته و مشمول مسائل مختلف داخلی و خارجی شده است و هنوز هم نمی‌شود برای آن زمان تعیین کرد ولی همه تلاش‌ها در خصوص این پروژه ملی در حال انجام است.

برای پیگیری آخرین وضعیت این پروژه مهم ملی به سراغ علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی رفتیم. 

علیرضا صلواتی، مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با اشاره به ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور با اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان گفت: تربیت کارشناسان خبره ریلی و بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های حمل و نقل از جمله مهمترین مزیت‌های ورود این فناوری به کشور به شمار می‌رود. 

جابجایی ۱۶ میلیون مسافر با اجرای پروژه قطار سریع‌السیر

وی با اشاره به سابقه پروژه قطار سریع‌السیر در کشور اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه از سال ۸۴ آغاز شده اما از سال ۱۳۹۸ و با نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این پروژه سرعت قابل توجهی به خود گرفته و تلاش می‌شود که با اجرای هرچه سریعتر آن، اقدامات جدی در این خصوص صورت گیرد.

با بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور به طول ۴۰۹ کیلومتر (۲۰۰ کیلومتر محدوده اصفهان) و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر تهران به اصفهان با پیش‌بینی جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال به کمتر از سه ساعت می‌رسد.

صلواتی ادامه داد: از مزیت‌های این پروژه می‌توان به جابجایی حدود ۱۶ میلیون مسافر و همچنین کاهش مدت زمان سفر از ۶ ساعت با قطار معمولی به حدود ۱۰۰ دقیقه اشاره کرد.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان ادامه داد: همکاری با دانشگاه علم و صنعت در زمینه مقایسه استانداردهای اروپایی و استانداردهای دیگر در زمینه‌های پل، تونل و ژئوتکنیک و ترمیم کالورت‌ها زمینه ورود تکنولوژی به کشور را فراهم می‌کند. 

انتقال دانش و تکنولوژی پروژه قطار سریع‌السیر، رویکرد اصلی ماست

وی با اشاره به رویکردهای احداث قطار سریع‌السیر در کشور و اهمیت این پروژه ملی اظهار داشت: انتقال دانش و تکنولوژی در پروژه قطار سریع‌السیر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و رویکرد اصلی ما به شمار می‌رود و دلیل اصلی توجه به این پروژه و ایجاد آن، ورود این تکنولوژی به کشور است.

طراحی شبکه قطار سریع‌السیر کشور پس از تهران – اصفهان، در مسیرهای تهران – مشهد، اصفهان - شیراز، تهران – تبریز و  شیراز و سپس شهرهای یزد و بوشهر، اراک و اهواز انجام شده و شبکه قطار سریع‌السیر و برقی کشور شکل می‌گیرد. 

صلواتی با بیان اینکه متأسفانه صنعت راه‌آهن در ایران بسیار قدیمی بوده و به این دلایلی آن چنان که باید، مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: با محوریت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، باید تلاش کنیم که فناوری‌های جدید به حوزه قطار سریع‌السیر ایران وارد شده و در این حوزه به تکنولوژی‌های روز دنیا مسلط شویم. 

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان ادامه داد: دانش فنی قطار سریع‌السیر باید به ایران وارد شود تا بتوان شبکه قطارهای سریع‌السیر در داخل کشور با توان داخلی ایجاد کرد.

طراحی شبکه قطارهای سریع‌السیر کشور در دستور کار قرار گیرد

وی با بیان اینکه پس از احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، رویکرد به سمت احداث شبکه قطار سریع‌السیر در کشور جهت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که طراحی شبکه قطار سریع‌السیر کشور پس از تهران – اصفهان، در مسیرهای تهران – مشهد، اصفهان - شیراز، تهران – تبریز و  شیراز و سپس شهرهای یزد و بوشهر، اراک و اهواز انجام شده و شبکه قطار سریع‌السیر و برقی کشور شکل می‌گیرد. 

صلواتی با اشاره به اهمیت ورود این تکنولوژی به کشور افزود: جهان امروز به موضوع ایجاد قطارهای سریع‌السیر توجه ویژه‌ای نشان داده و کشورهای پیشرفته در تلاش هستند که سهم این حمل و نقل را در صنعت حمل و نقل خود، بالا ببرند. سرعت بالا، دسترسی به حومه و مراکز شهرها و کشورها و کاهش معطلی‌های معمول در در سفرهای هوایی باعث محبوبیت این قطارها شده، بطوریکه در بسیاری از شهرهای اروپایی به‌جای استفاده از هواپیما از قطارهای سریع‌السیر استفاده می‌شود.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با بیان اینکه کشور چین با دارا بودن نزدیک به ۳۵ هزار کیلومتر راه آهن سریع السیر، به تنهایی ۷۰ درصد راه‌آهن سریع‌السیر دنیا را به نام خود ثبت کرده، ادامه داد: پس از چین و با اختلاف زیاد، کشورهای اسپانیا، ژاپن، فرانسه، آلمان، فنلاند، ایتالیا، کره جنوبی، آمریکا و ترکیه در صدر ۱۰ کشور برتر دنیا در احداث راه آهن سریع‌السیر قرار دارند.

قرار است که با احداث پروژه قطار سریع‌السیر، ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر مجهز شوند و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریع‌السیر شامل تهران-مشهد، اصفهان-شیراز و تهران-تبریز عملیاتی شود. 

صلواتی‌ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری در حال توسعه، توجه به شاخصه‌های رشد و توسعه اقتصادی را مد نظر خود قرار داده و با این نگاه، حمل ونقل ریلی را از جمله مهمترین رویکردهای توسعه‌ای خود می‌داند.

تکنولوژی راه‌آهن کشور باید به روز شود

صلواتی گفت: تکنولوژی ساخت راه آهن در کشور به ۸۰ سال پیش باز می‌گردد اما عدم ارتقای زیرساخت‌های لازم ، فرسودگی بخشی از ناوگان موجود، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری زیرسازی، روسازی، ساختمان‌ها و ابنیه موجود و به سبب تحریم‌های کمرشکن، اشکالات و هزینه های فراوانی را به صنعت حمل ونقل ریلی تحمیل کرده است.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان افزود: قرار است که با احداث این پروژه ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر مجهز شوند و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریع‌السیر شامل تهران-مشهد، اصفهان-شیراز و تهران-تبریز عملیاتی شود. 

قطار سریع‌السیر، ارتباط شمال به جنوب کشور را تسهیل می‌کند

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، ارتباط خطه مرکزی کشور به پایتخت و استان‌های شمالی تسهیل شده و با ارتباط مسیر ریلی اهواز- شیراز و یزد به مرکز کشور، دسترسی جنوب کشور به پایتخت تسهیل خواهد شد و پروسه متوازن در جنوب کشور و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف را عملیاتی خواهد کرد. 

صلواتی با بیان اینکه بومی‌سازی فناوری‌های نوین جهانی و انتقال تکنولوژی به کشور همواره مد نظر سران نظام بوده، افزود: انتقال فناورهای برتر ریلی به کشور در موضوعات ایمنی، مدیریت ساخت و بهره‌برداری، بومی‌سازی مراحل طراحی و ساخت و زمینه سازی به منظور ارتقای استانداردهای مرتبط ریلی کشور، ایجاد اشتغال و رشد شاخصه‌های اقتصادی، ایجاد زمینه های تجربی و اجرایی لازم به منظور تربیت کارشناسان ریلی  و کاهش مصرف انرژی، آلایندگی و تغییرات مرتبط با اثرات زیست‌ محیطی از جمله مزیت‌های احداث این پروژه به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسید، دولت سیزدهم برای توسعه ناوگان ریلی کشور و همچنین ورود فناوری و تکنولوژی قطار سریع‌السیر، باید گام‌های محکمی بردارد تا پروژه‌ای که حدود ۱۶ سال است، در پیچ و خم‌های مختلف گرفتار شده، سرآغازی برای اجرای شبکه ریلی قطار سریع‌السیر در سراسر کشور باشد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 17138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =