بهادری جهرمی: عده‌ای هنوز متوجه جنگ رسانه‌ای نشدند/ پیرهادی: باید اختیارات شوراها و شهرداری‌ها را افزایش دهیم

بهادری جهرمی گفت: عرصه رسانه یک عرصه نبرد جدی است، باید در انجام امور پشتیبان یکدیگر باشیم و در دوره جدید این نگاه وجود دارد؛ به طور مثال شهردار تهران در تمام جلسات هیات دولت حضور فعال دارند و دولت هم موضوعات شهرداری را خارج از مجموعه دولت نمی‌بیند و در مورد سایر مسائل نیز شهردار اظهارنظر می‌کند و این نیست که بگوییم فلان موضوع در حیطه وظایف شما نیست.

به گزارش خبرنگار شهر، بیست و نهمین نشست کمیته مدیران ارتباطات و اموربین الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، محسن مهدیان مدیرعامل موسسه همشهری، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و مدیران روابط عمومی کلانشهرهای ایران از جمله اصفهان، همدان، مشهد، یزد و … برگزار شد.

عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدا به تمامی حاضران در این نشست خوش آمدگویی گفت و در ادامه مدیرعامل موسسه همشهری، کارگاهی تخصصی با موضوع «نقش خبر خوب و سازنده در اداره کردن روابط عمومی کلانشهرها»  برگزار کرد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: وظیفه روابط عمومی با گذشته متفاوت شده است

در بخشی از این نشست، علی بهادری جهرمی ضمن تاکید بر هماهنگی میان مجموعه دولت و حوزه کلانشهرها، گفت: حوزه روابط عمومی با گذشته متفاوت شده یکی از دلایل آن این است که در حوزه رسانه و افکارعمومی مانند حوزه جنگ اقتصادی با جنگ مواجهیم و طبیعتاً باید اقدامات متقابل را انجام دهیم.

سخگوی دولت ادامه داد: کشورهای مختلف با هزینه‌های گزاف رسانه‌های تلویزیونی و رادیویی به زبان فارسی می‌سازند؛ اما سوال این است که چرا باید از مالیات مردم و درآمد کشور خود رسانه فارسی زبان بسازند؟ از سوی دیگر ما به اندازه‌ای که طرف مقابل برای عملیات روانی هزینه می‌کند، هزینه نمی‌کنیم.

بهادری جهرمی در ادامه با تاکید بر اهمیت رسانه و استراتژیک بودن این عرصه، عنوان کرد: امروز عرصه جنگ رسانه است و وظیفه رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها متفاوت شده است اما گاهی هنوز برخی به این باور ندارند که فضای اجتماعی تغییر کرده است. عرصه رسانه به لحاظ شگردهای تبلیغاتی و امکانات و گستردگی، بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده است. امروزه قبل از تکمیل یک اتفاق، خبر آن پخش می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به این که پیش از این در حاکمیت به جایگاه رسانه توجه شایسته‌ای نشده، تاکید کرد: در حوزه دولت نگاه مناسبی در این زمینه شکل گرفته و در این حوزه، فهم مناسبی در دولت، مجلس و قوه قضاییه وجود دارد؛ من و شما فرق شهرداری با دولت را متوجه می‌شویم، اما اگر فردی به شهرداری مراجعه و با عدم مجوز ساخت مواجه شود، از دولت ناراحت می‌شود.

او ادامه داد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، شهرداری‌ها و شوراهای شهر از اجزای حاکمیت محسوب می‌شوند و اگر مردم از دولت راضی باشند، برآیندش به کل حاکمیت بازمی‌گردد و اگر به طور مثال شهرداری تبریز موفق عمل کند، شک نکنید که نصاب حضور در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در آنجا افزایش می‌یابد و باید این بلوغ فکری در تمام افراد بروز و ظهور کند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: باید در انجام امور پشتیبان یکدیگر باشیم و این نگاه در دوره جدیدوجود دارد؛ به طور مثال شهردار تهران در تمام جلسات هیات دولت حضور فعال دارند و دولت هم موضوعات شهرداری را خارج از مجموعه دولت نمی‌بیند و در مورد سایر مسائل نیز شهردار اظهارنظر می‌کند و اینگونه نیست که بگوییم فلان موضوع در حیطه وظایف شما نیست.

سخنگوی دولت گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه اخبار این است که خبر سازنده و امیدآفرین باشد؛ حال مردم و مملکت خوب نیست و در حوزه های اقتصادی و اعتماد عمومی شرایط مناسبی نداریم و در این اوضاع، ایجاد حس مثبت و انتقال خبرهای خوب اهمیت مضاعف پیدا می کند؛ به طور مثال پیش‌بینی این است که در دیدار تیم ملی فوتبال با عراق به جام جهانی صعود می‌کنیم و الان آن حس و حال را نداریم و یک زمانی شور و هیجان خاصی در این موارد وجود داشت.

*رییس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس: سعی می‌کنیم که اختیارات شوراها و شهرداری ها را افزایش دهیم

 در ادامه محسن پیرهادی رییس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاشمان این است که در حوزه مدیریت شهری اختیارات نهاد شوراها و مدیریت شهری کاهش پیدا نکند. نه اینکه صنفی به موضوع نگاه کنیم، واقعیت این است که امروز مدیریت محلی و منطقه‌ای بهتر از مدیریت های ملی در جایی که باید ماموریت را محلی و اقتضایی دنبال کنیم، پاسخگوی نیازها است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه نشان داده که اگر در نقطه ای اشکالی کوچک وجود دارد باید مدیریت محلی پاسخ دهد. لذا مدیریت یکپارچه شهری از موضوعاتی است که در دستور جلسه مجلس است و سعی می‌کنیم که اختیارات شوراها و شهرداری ها را افزایش دهیم و موضوعات خدماتی را به این حوزه ها برگردانیم و از عهده مجموعه دولت خارج کنیم.

پیرهادی ادامه داد: دولتها عموما به دلیل کاهش قدرت و اختیارشان با این مسأله موافق نیستند. و مربوط به جناح خاصی نیست و همه دولت ها این ویژگی را دارند و از همه ابزارشان استفاده می کنند که این اتفاق انجام نشود اما اگر به صورت ملی به این مسأله نگاه کنیم در می یابیم که با این لایحه، هزینه کشور در حوزه ملی کاهش پیدا می کند و در حوزه محلی نیز پاسخگویی، کیفیت خدمات و رضایتمندی افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: این قانون باید محکم و منسجمی باشد و تفاسیر مختلف در دادگاه و اجرا مشکلی پیش نیاید. قانع کردن دولت بخش دیگری از کار است تا از ابزارهایش برای رای نیاوردن این قانون در مجلس استفاده نکند.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون انتخابات شورا ها، بیان کرد:در حال حاضر نظارت انتخابات شوراها با مجلس شورای اسلامی است و اشکالاتی به آن وارد است و تعارض منافعی در آن وجود دارد، یعنی همین که نماینده ها در حوزه محلی و استانی تایید صلاحیت را انجام می دهند بعضی از این استان‌ها و شهرها دچار اشکال می شوند.  

نارضایتی خودمان نسبت به کاهش اختیارات و اعتبارات مدیریت شهری را ابراز کردیم
پیرهادی عنوان کرد: در تلفیق و لایحه بودجه ۱۴۰۱ که دولت ارائه داد اختیارات شوراها و شهرداری ها کاهش پیدا کرده بود. بنابراین‌ در جلسه با وزیر کشور اعتراضات خود را مطرح  و در نامه به رئیس جمهور نیز گله مندی خودمان را نسبت به کاهش اختیارات و اعتبارات مدیریت شهری بیان کردیم.

این تصور که شهرداری‌ها ثروتمندند و نیاز به کمک ندارند اشتباه است

وی تاکید کرد: در حوزه شهرداری ها مسائل زیادی درباره نظارت بر اجرای قانون داریم. مثلا قانون هدفمندی بحث سوخت، بحث کمک دولت به حمل ونقل عمومی و خرید اتوبوس، جرائم راهنمایی رانندگی مواردی است که دولت در اجرای آن سهم شهرداری ها را خوب ادا نمی کند. یکی از نکاتی که به اشتباه در عموم مسئولان و نخبگان و بزرگان کشور جا افتاده که شهرداری ها ثروتمندند و نیاز به کمک ندارند. بنابراین رقابت بین حوزه شهرداری ها و دیگر ارکان اداری و سیاسی کشور وجود دارد و باید این مسأله را حل کرد. واقعیت این است سطح تماسی که مدیریت شهری با مردم دارد هر چقدر تقویت شود خدمت آن به مردم می رسد. بنابراین نیاز است که واقعیت های مدیریت شهری را در حوزه  رسانه پررنگ تر به نمایش گذاشت. 

مدیریت شهری باید یک نهاد اجتماعی شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر چقدر بتوانیم مسائل اجتماعی‌ را در شهرداری‌ها پررنگ کنیم به نفع مردم است. یعنی باید مدیریت شهری یک نهاد اجتماعی شود، البته سیاسی نشود و  یک نهاد خدماتی صرف و بی روح نیز نباشد. در شهرهای بزرگ نیز به دنبال شهر نشین نباشیم بلکه به دنبال شهروند باشیم و تعلقات اجتماعی ایجاد کنیم و باید برای هنگامی که در مدیریت شهری بر می داریم پیوست اجتماعی فرهنگی داشته باشیم و نطر مردم را در آن لحاظ کنیم.

پیرهادی گفت: باید در شهرها افراد خلاق و کسانی که ایده های پیشرو دارند را شناسایی کنیم و دچار حرکت مکانیکی در مدیریت شهری نشویم. در همه جای دنیا شهرداری ها از نهادهایی هستند که از افراد خلاق که اهل هنر وفرهنگ هستند حمایت می کنند. اگر این مسأله را جا بیندازیم حتی سیاسیون طمع مدیریت شهری پیدا نمی کنند. البته ایرادی ندارد که یک فرد سیاسی کار مدیریت شهری انجام دهد اما باید بپذیرد که کار اجتماعی و فرهنگی انجام دهد نه اینکه این حوزه را فضایی برای کارهای سیاسی خود کند.

وی افزود: از دیگر نکاتی که در فضای مدیریت شهری کشور مغفول مانده این است که باید مردم را نسبت به حقوق شهروندی شان آگاه کنیم. در واقع  هم حق شهروندی و هم تکالیف شهروندی را باید خوب اطلاع‌رسانی کنیم. همچنین باید اولویت بندی را در کارها داشته باشیم چرا که در حوزه مدیریت شهری انبوهی از نظام مسائل پیش روی ما است. این اولویت بندی را نیز نخبگان و افراد آگاه در شهر می توانند عنوان کنند و مدیریت شهری رابط این موضوع است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دو سال پیش اعلام کردم که اعضای شورای شهر باید غیرسیاسی باشند و این مسأله نیز جا افتاد اما همچنان باید روی این مسأله کار کنیم و اعلام کنیم که شهر مقوله‌ای است که با هر نگاه سیاسی می توان به آن فکر کرد اما ماموریت ما ارتقای کیفیت زندگی مردم و آسایش و آرامش آنان است. 

باید ۷۰ درصد از اعتبارات به سمت توسعه برود

پیرهادی اضافه کرد: هزینه اداره شهرها در کشور ما نسبت به نرم دیگر کشورهای جهان بالا است و باید این مسأله را جا بیندازیم که اگر کسی شهردار و یا شورای شهر شد و توصیه به جذب فردی کند کاری قبیح انجام داده است. البته در یک نرم حداقلی افراد امین خود را با خودش بیاورد اما چند هزار نیرو با خودش نیاورد تا مجموعه مدیریت شهری فربه شود و فقط درآمد خودش را صرف حقوق و دستمزد کند. باید این مسأله را تبیین کنیم که هزینه‌ مدیریت شهری باید سمت توسعه ، پیشرفت و عمران برود و هزینه جاری ما کاهش پیدا کند. در واقع از لحاظ استاندارد اگر هزینه جاری ما بیشتر از ۳۰ درصد شود یعنی ما درست مدیریت نکردیم، باید ۷۰ درصد از اعتبارات به سمت توسعه برود.

وی با تاکید بر تکمیل زیرساخت های حمل و نقل با همین قوانین موجود بیان کرد: در کمیسیون شوراها در مجلس، پیشنهاد راه اندازی صندوق توسعه حمل ونقل شهری را دادم که از پول نفت برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل شهری در کل کشور پیشنهاد دهیم چرا که با این بودجه های جاری شهرداری ها نمی توان ناوگان حمل  و نقل را بازسازی کرد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی در کل کشور فرسوده است و این عدد در تهران حدود ۸۰ درصد است. همچنین در تهران هر کیلومتر مترو حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. شهرداری با عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نمی تواند پاسخگوی توسعه این زیر ساخت ها باشد. 
پیرهادی در پایان با بیان اینکه شهرداری تهران ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: پایتخت کشور نیاز به ۴۵۰ کیلومتر مترو دارد که حدود ۲۵۰ کیلومتر آن زیر بار است و چند کیلومتر نیز به مرحله حفاری رسیده است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر دیگر باید انجام شود.  در واقع باقیمانده این خطوط برای تکمیل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بنابراین ضرورت دارد که دولت کمک کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران: ۲۰ کلانشهر ایران باید یک جریان سازی جدی رسانه‌ای رقم بزنند

عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات اخبار اجتماعی در رسانه‌های محلی اخبار غیردقیق یا کذب است که باید به یکدگیر کمک کنیم تا اخبار دقیق‌تر و با صحت بیشتری منتشر شوند.

محمدخانی با تأکید براینکه باید فعالیت‌های مشترکی نظیر تبلیغات شهری مشترک به صورت آزمایشی انجام شود تا بتوانیم اتفاقات خوبی را در سطح کشور رقم بزنیم، افزود: بسیار خوب می‌شود که ۲۰ کلانشهر ایران یک جریان سازی جدی رسانه‌ای رقم بزنند و یک شعار با رنگی یکسان در سطح شهرها داشته باشند. 

* دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران: لزوم یک  تاسیس خبرگزاری بین شهری

احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ضمن اشاره به طلب شهرداری‌ها از بانک‌ها بیان کرد: باید از ابزار رسانه استفاده شود تا این منابع وصول شود و در حوزه شهرها ‌و روابط عمومی و اطلاع رسانی هزینه شود. درحال حاضر ۲۰ شهردار انقلابی در دوره فعلی وجود دارد که همگی بنای خدمت به شهروندان را در دستور کار قرار دادند.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران درباره اتحاد ‌روابط عمومی‌ها، گفت: اگر اتحاد بین شهرداری‌ها حفظ شود، دولت، مجلس، قوه قضایی و دیگر دستگاه‌ها به پای کار خواهند آمد البته دولت با همین اتحاد به پای کار آمده است.

متولیان در ادامه راه اندازی یک خبرگزاری بین شهری یکی را از جنبه‌های ایجاد هم‌افزایی دانست ‌و گفت: یکی دیگر از اقدامات انعکاس تمام اتفاقات و خدمت رسانی دستگاه‌ها است. شهروندان به علت رفتارهای اشتباه دولت پیشین نمی‌توانند به دولتمردان فعلی اعتماد کنند. نقش روابط عمومی‌ها در این زمینه پررنگ می‌شود چرا که باید خدمت رسانی‌ها را به شهروندان نشان دهند و بگویند که این دولت بنای خدمت واقعی به شهروندان دارد.

او با بیان اینکه باید شهرداری‌ها به یکدیگر کمک کنند، افزود: باراصلی بر دوش مدیران روابط عمومی شهرداری‌هاست تا فعالیت‌های شهرداری را در رسانه‌ها منتشر کنند و شهروندان با دیدن آن اخبار، امیدوار شوند و سپس دولت و دیگر دستگاه‌ها آغاز به کمک رسانی به شهرداری‌ها کنند.


پس از پایان سخنرانی متولیان، نخستین دستور جلسه این نشست با موضوع «فرآیند برگزاری انتخابات رئیس و دبیرکل جدید کمیته مدیران ارتباطات و امور بین‌الملل مجمع» اجرا شد و درنهایت عبدالمطهر محمدخانی به عنوان رئیس کمیته مدیران ارتباطات و امور بین الملل مجمع به مدت یک‌سال با اکثریت رأی حاضران انتخاب شد.

انتهای پیام/

۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 17252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =