گره کور راه اندازی مترو پرند باز شد/ پروژه ۱۴ ساله سرانجام به نتیجه رسید

۱۴ سال از کلنگ زنی خط مترو پرند می‌گذرد و علیرغم پیشرفت ۹۰ درصدی بخش ساختمانی این پروژه، تکمیل و راه اندازی آن محقق نشده بود. به نظر می رسد گره کور این موضوع باز شده و مدیرعامل شرکت مترو تهران می‌گوید توافقات با استانداری و شرکت عمران شهر جدید پرند حاصل شده و اعتبار مورد نیاز از اسفند واریز می‌شود.

به گزارش شهر، پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است که طی سال‌های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند شهری در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده‌ است. به همین دلیل مسوولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران ـ ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

 مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند به صورتی که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

بررسی‌های اولیه احداث این خط مترو نشان می‌داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و زمانی که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسید، در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری شد.

به طور دقیق‌تر مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون کامل نشده است.

پیگیری شورای شهر تهران برای متروی شهرهای اقماری از سوی دولت

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در خصوص مترو پرند گفت: به طور کلی در شهرداری تهران چندان پروژه عمده نیمه تمامی نداریم و عمده پروژه‎های نیمه‎ تمام فعلی مربوط به شهرداری نیستند، اما برخی پروژه‎ های مدیریت شهری قبلی شامل خطوط ۶ و ۷ مترو باقی مانده است که باید تکمیل و افتتاح شوند.

وی با اشاره به اینکه پرند شامل شهر تهران نمی‌شود، افزود: اما برای رساندن مترو به فرودگاه امام، شهر پرند را هم در مسیر مترو قرار دادیم، که هزینه آن را دولت باید تامین کند. ما پیگیر این موضوع بوده‌ایم و کارها رو به پیشرفت است همچنین پردیس و ورامین و اسلامشهر هم در دستور کار هستند اما منابعشان باید تامین شود.

تصمیم جدید استانداری تهران درباره مترو پرند

علی امام مدیرعامل شرکت متروی، درباره راه اندازی مترو پرند، گفت: قبلا بحثی مطرح بود که زمین ۲۵ هکتاری مجاور ایستگاه پرند تغییر کاربری دهد و به عنوان منابع یک خط مترو در اختیار شرکت متروی تهران قرار گیرد که خوشبختانه این موضوع در استانداری تهران به سرانجام رسید و موافقت با این مسئله صورت گرفت.

امام افزود: متعاقب صورتجلسه بین شرکت‌ متروی تهران، استانداری و شرکت عمران شهرهای جدید قرار شد تا ۷۵۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز امسال و سال آینده دراختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: امضاها در این زمینه در حال تکمیل است و هماهنگی فی‌مابین به صورت نهایی تا پایان بهمن انجام می‌گیرد و ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

آغاز دریافت اعتبار از اسفند ۱۴۰۰/ اجرای پروژه در اسرع وقت

امام اعلام کرد: اسفند امسال اولین منابع مورد نیاز را شهردار تهران دریافت خواهد کرد و طی یک‌سال آینده قطار به شهر پرند خواهد رسید.

وی گفت: حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار قرار است در گام نخست به دست ما برسد و بقیه برای سال آینده محقق شود. خوشبختانه استانداری با تغییر کاربری زمین مربوطه در مجاورت ایستگاه پرند موافقت کرد، ولی برای سرعت کار، شرکت عمران شهر جدید پرند قرار شده زحمت تبدیل نقدینگی را بکشد و پول نقد دراختیار متروی تهران قرار گیرد تا فرصت‌ها از دست نرود و در اسرع وقت کارها پیش رود.

۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل دو لاین

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه برای متروی پرند دو لاین درنظر گرفته شده است گفت:‌ برای تکمیل دو لاین به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که فعلا توافق شده ۷۵۰ میلیارد تومان برای یک لاین به صورت گام نخست به شهرداری ارائه شود. همچنین ناگفته نماند که ۹۰ درصد کار ساختمانی متروی پرند انجام گرفته و با پولی که قرار است به زودی محقق شود تجهیزات هر چه سریع‌تر برای راه‌اندازی مترو و در دسترس قرار گرفتن شهروندان خریداری و تأمین خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران مجزا بودجه‌ای برای این مسئله درنظر گرفته است یا خیر، گفت: ببینید شهرداری تهران مجاز نیست برای طرح‌های عمرانی دولت از منابع خود بودجه اختصاص دهد و ما طبق قانون مجری این طرح هستیم و قرار نیست از شهرداری منابع برای این مسیر تامین شود.

چشم امید ۴۰۰ هزار از ساکنان شهر پرند به سوی مسوولان مربوطه

۱۴ سال است که مسئولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛  حالا این خط به ایستگاه پایانی رسیده و تعیین تکلیف اعتبارات مورد نیاز پیمانکار جهت خرید تجهیزات قرار است به سرانجام رسید و اعتبارات بزودی محقق می‌شود. بیش از ۴۰۰هزار نفر از ساکنان پرند چشم امیدشان به سوی مسئولان مربوطه است تا ببینند چه تصمیمی برای زمان تکمیل و بهره برداری از این خط مترو گرفته می‌شود.

مخاطبان با ثبت سوژه‌ای با عنوان «راه‌اندازی متروی پرند الزامی است» در خواست افتتاح مترو پرند شده اند. به گفته آنها پرند با جمعیت بالای ۴۰۰هزار نفر که روزانه نیز این جمعیت در حال افزایش است نیاز مبرم به مترو جهت حمل و نقل عمومی به کلانشهر تهران را دارد و نبود مترو در این شهر مردم را دچار مشکلات فراوانی در حمل و نقل عمومی کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 17746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =