کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تصویب شد/ بررسی تبصره‌های لایحه با حضور رئیس شورا و شهردار

بررسی و تصویب تبصره‌های لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» در جلسه نوبت عصر شورای شهر با حضور چمران و زاکانی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران با ۲۱ رای موافق و بدون مخالف تصویب شد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه-۲۴ بهمن ۱۴۰۰- در جلسه عصر شورای شهر برای ادامه بررسی تبصره‌های لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» حضور پیدا کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در شروع جلسه گفت: در آستانه سالروز میلاد حضرت علی(ع) هستیم و امروز هم در روایتی میلاد حضرت علی اصغر(ع) است؛ همچنین روز گذشته هم میلاد امام جواد(ع) بود؛ همه این ایام متبرک را تبریک‌ می‌گوییم و انشاءالله به برکت این ایام بتوانیم بهترین تصمیمات را در کوتاه‌ترین زمان اتخاذ کنیم و به نتایج خوبی برسیم‌ که مورد رضایت الهی و مردم باشد؛ همچنین اقدامات ما به گونه‌ای باشد که وقتی خودمان به کارنامه‌مان نگاه می‌کنیم کارنامه‌ای باشد که لااقل قابل قبول برای ما باشد.

بررسی و تصویب تبصره ششم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع ثبت و پایش عوارض شهری و درآمدها در دستور جلسه نوبت عصر شورای شهر قرار گرفت که پس از ارائه پیشنهادات چند تن از اعضا، این تبصره به تصویب رسید.

تبصره هفتم این لایحه با موضوع ارتقاء و بهبود نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد درنهایت با پیشنهاد ناصر امانی و با ۱۹ رأی به تصویب رسید؛ در ادامه، تبصره هشتم لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز با موضوع کمک و حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی، بدون هیچ پیشنهاد و توضیحی با ۱۹ رأی به تصویب رسید.

پیشنهاد شهردار درباره حضور دو عضو شورا در کمیسیون رفع تنازع 

در ادامه بررسی تبصره نهم این لایحه با موضوع کمیسیون جلوگیری و یا رفع تنازع در دستور کار قرار گرفت که در همین حین، شهردار تهران در پیشنهادی بیان کرد: دستورالعمل از شئون بخش اجراست و به مجمع شهرداری برمی‌گردد؛ برای اینکه تبصره برای اعضای شورای اطمینان‌آور باشد، باید برای نوشتن این دستورالعمل، دو عضو شورا در کمیسیون حضور داشته باشند. 

زاکانی افزود: نکته‌ای دیگر که می‌تواند به تبصره نهم اضافه شود تا اطمینان‌آورتر باشد، این است که موارد مورد بحث در این کمیسیون به اطلاع اعضای شورا برسد. 

وی با تاکید براینکه دو عضو شورا می‌توانند در این کمیسیون ناظر باشند و موارد را به استحضار باقی اعضا برسانند تا بدانند شهرداری بر سر چه مواردی توافق می‌کند، گفت: اگر این دو مورد به تبصره اضافه نشود، اعضا به کمیسیون و اتفاقات اشراف نخواهند داشت. 

مهدی چمران هم در ادامه بیان کرد: دستورالعمل را شهردار تعیین می‌کند، اما با حضور دو عضو ناظر شورا که نتیجه آن را رسما و کتباً به اطلاع شورای اسلامی شهر تهران می‌رسانند، موافقم.

در نهایت اصل تبصره نهم به همراه اصلاحات لحاظ شده، با ۱۹ رأی تصویب شد.

تبصره دهم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع ارتقاء انضباط مالی در سطح سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته با ۲۰ رأی اعضا به تصویب رسید.

پس از آن تبصره یازدهم این لایحه با موضوع اعتبارات حوادث پیش‌بینی نشده با پیشنهاد مهدی چمران و با ۲۰ رأی به تصویب رسید.

 به گزارش شهر زاکانی در ادامه بررسی تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱گفت: از آنجا که تملک بعدا ارزش افزوده ایجاد می کند، اعتقاد ما این است که ما به ازا دهیم، مثلا در پیاده راه حضرت زهرا (س) ۱۶ تا ۱۷ پلاک مانده است که باید تملک شود و نظر ما این است که معوض دهیم و ملک مردم را نخریم، چرا که  اگر به مردم پول دهیم ارزش پول از دست می‌رود و مردم احساس غبن می‌کنند.

وی افزود: دوستان در این موضوع ۱۳ منطقه را جدا کردند اما باید در نظر داشته باشیم که مثلا اگر در فرحزاد یا ده ونک نیاز به تملک داشته باشیم پولش را از کجا باید بیاوریم، لذا این نیازمند یک حکم کلی است، بنابراین تقاضا داریم  بند چهار را مطابق با نیاز مناطق اعلام کنند و ما هم گزارش آن را به شورا دهیم. نمی‌توانیم مثلا برای تملک یک ملک ریزدانه از شورا اجازه بگیریم چرا که  با این وضعیت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این گزارش حاکی است، تبصره سیزدهم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع سنجش اثرات مالی ناشی از تخفیفات و معافیت‌های قانونی بدون هیچ پیشنهادی با ۲۱ رأی اعضا به تصویب رسید، تبصره چهاردهم هم با موضوع یارانه بلیت پس از ارائه پیشنهادات چند تن از اعضا با ۲۰ رای  به تصویب رسید و تبصره شانزدهم این لایحه با موضوع بودجه هزینه‌ای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بررسی پیشنهادات ارائه شده با ۲۱ رأی تصویب شد.

در ادامه، تبصره هفدهم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع بافت فرسوده با پیشنهاد آقامیری و با ۲۱ رأی به تصویب رسید.

به گزارش شهر تبصره هجدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با موضوع کمک و حمایت از مساجد و مدارس مورد بررسی قرار گرفت و لطف الله فروزنده معاون برنامه ریزی توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: از گذشته روال به این صورت بود که شورا قوانین را مشخص می کرده و دستورالعمل را برعهده شهرداری می‌گذاشته و تغییر این رویه با شان شورا مطابقت ندارد. اگر قرار است هر دستورالعملی در شورا مصوب شود با مشکل مواجه می‌شویم.

درنهایت تبصره هجدهم پس از بررسی نظرات مخالفان و پیشنهادات چند تن از اعضا با  ۲۱ رای به تصویب رسید.

پروژه‌های مشارکتی؛ گره گشای اقتصاد شهر

سپس تبصره نوزدهم این لایحه با موضوع پروژه های مشارکت و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت که علیرضا زاکانی شهردار تهران در این خصوص گفت: این بخش گره گشایی مهمی را برای تهران انجام می‌دهد. ما هفته سرمایه‌گذاری را خواهیم داشت که مراحل اجرای آن را فراهم می‌کنیم.

او افزود: ما در ۸ بوستان پیرامونی مجوز ساخت و ساز داریم مثلا در کوهسار و جاهای دیگر بتوانیم درصدها را بارگذاری کنیم تا اتفاق مهمی برای تهران بیفتد.

زاکانی بیان کرد: در بند ۴ این تبصره ناظر به مشارکت بخش حقوقی همه موارد ما را حقوقی امضا می‌کند؛ اشکالی که در گذشته بود این است که حقوقی به وظایف خود عمل نکرده است وگرنه حقوقی تمام اسناد ما را امضا می کند.

او در ادامه با بیان اینکه طبق تبصره ۲ ماده ۱۴ سند جامع سرمایه‌گذاری، حدنصاب‌ها را باید سالانه در بودجه تعریف کنیم، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در شهر اتفاق می‌افتد، پروژه‌های بالای ۴هزار میلیارد تومان را شورا و پروژه‌های بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان را کمیسیون برنامه و بودجه مصوب کند.

زاکانی اضافه کرد: پروژه‌های بین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان را شورای سازمان سرمایه‌گذاری و پروژه‌های بین ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را هیات مدیره سازمان سرمایه‌گذاری مصوب کند و پروژه‌های کمتر از ۷۵۰ میلیون تومان به صلاحدید سازمان سرمایه‌گذاری توسط واحدهای اجرایی انجام شود.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: احداث بخشی از خطوط اولویت‌دار مترو تهران مانند خط ۶ موضوع دیگر است؛ ما چرا خودمان را محدود کنیم. پیشنهاد بنده این است که برای احداث خطوط مترو با اولویت خطوط ۶ و ۷ دست ما را  نبندید و اولویت را شورا مشخص کند.

در نهایت تبصره نوزدهم با پیشنهادات اعضا با ۲۰ رای به تصویب رسید.

براساس این گزارش تبصره بیستم لایحه «بودجه سال۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع ارتقاء بهره وری در ادامه جلسه عصر امروز شورای ششم بررسی شد و لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران گفت: در رابطه با پیشنهاد جابجایی بین سازمان‌ها موافقیم که تراکم را به جای دیگر ببریم.

او درباره استخدام ها بیان کرد: استخدام‌ها با مجوز منابع انسانی بود و اتفاقا شهردار هم به این مساله تاکید داشت که استخدام و جذب نیروی انسانی متناسب با نیاز باشد.

فروزنده ادامه داد: در رابطه با بهره وری تا سقف ۵ درصد نوشته شده که اگر کم می‌کنید ۳ درصد شود.

در ادامه همچنین شهردار تهران گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ راننده اتوبوس کم داریم. در واقع نیروی انسانی کم داریم. وقتی می‌گوییم نیروی مورد نیاز یعنی نیازهای عملیاتی داریم. لازم است دست ما باز باشد برای جذب نیرو چون کمبود نیرو داریم.

همشهری ۳هزار میلیارد تومان سرمایه راکد دارد

او همچنین درباره موسسه همشهری گفت: همشهری ۳هزار میلیارد تومان سرمایه راکد دارد. پس‌ باید در بستر نوین عرضه داشته باشد و برمبنای مخاطب محوری کار خود را پیش ببرد.

زاکانی افزود: تلاش کنیم مسیر همشهری در نقطه‌ای پیش برود که خلق پیام کند.

در نهایت تبصره بیستم با پیشنهادات و توضیحات اعضا و با ۱۹ رای به تصویب رسید.

به گزارش شهر تبصره بیست و یکم با موضوع نیروی انسانی پس از بررسی پیشنهاد اقراریان ناظر به ایثارگران و افزودن بندی مربوط به لزوم تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری و واحدهای تابعه آن با ۱۷ رای به تصویب رسید. سپس نوبت تبصره بیست و دوم با موضوع حمایت حقوقی از کارکنان شهرداری بود که بعد از بررسی‌های صورت گرفته با ۱۸ رای موافق تصویب شد.

در بررسی تبصره بیست و سوم لایحه بودجه شهردار تهران توضیح داد: ۸۰ هزار تاکسی و ون در شهر داریم و در گذشته تصویب شده که تاکسی‌ها مجازند تبلیغات کنند که این کمک به قشر ضعیف تاکسیران است. همچنین میادین و میوه و تره بار که بالغ بر یک میلیون نفر مراجعه کننده دارد، موارد اینچنینی به این بندها اضافه شود تا امکان جدیدی را بتوان خلق کرد.

وی افزود: ۲۵ درصد سهم برای سازمان زیباسازی زیاد است ‌و با این مساله انگیزه کسی که کار می‌کند و امکانش را در اختیار  قرار می‌دهد، کم می‌شود و پیشنهاد بنده ۱۰ درصد است.

زاکانی عنوان کرد: قانون کرایه حمل و نقل، قدرالسهم‌ها را مشخص کرده که در آن ۷۵ درصد به مالک و ۱۰ درصد به سازمان زیباسازی می‌رسد.

شهردار تهران گفت: در رابطه با پرداخت سهم زیباسازی باید حداکثر تا دوهفته به حساب این سازمان بنشیند، همچنین در این تبصره قدرالسهم ۵۰ ، ۵۰ که سال‌ها برقرار بوده به ۴۰ ، ۶۰ تغییر پیدا کرده و درآمد بالغ بر هزار میلیارد تومان به ۳۰ ، ۷۰ تغییر پیدا کرده است. پیشنهاد بنده این است که همچنان همان ۵۰ ، ۵۰ باشد و بالای هزار میلیارد تومان به ۴۰ ، ۶۰ برسد و در واقع سهم زیباسازی در این صورت به ۶۰ درصد تغییر پیدا کند.

در نهایت تبصره بیست و سوم با موضوع کسب درآمد از محل تبلیغات نیز پس از بررسی پیشنهادات برخی از اعضا و شهردار تهران با ۱۹ رای تصویب شد.

پس از این تبصره بیست و چهارم با موضوع تعیین بهای خدمات با ۱۹ رای به تصویب رسید. 

در ادامه تبصره بیست و پنجم با موضوع ارتقای نظام سلامت و خدمات درمانی کارکنان شهرداری و شورای شهر با ۱۸ رای تصویب شد.

سپس تبصره بیست و ششم با موضوع پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی پس از بررسی پیشنهادات و اصلاحیه ها با ۱۸ رای به تصویب رسید. 

پس از این تبصره بیست و هفتم با موضوع ارتقا و بهبود سطح راهبری سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته بدون پیشنهاد و اصلاحیه با ۱۹ رای تصویب شد.

چمران در ادامه جلسه تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خواستار فضایی غیر مسکونی برای مستقرشدن هستند و این مسأله جدا از بودجه است و باید با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در این باره مذاکره شود.

ایجاد پارک‌های علمی و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

زاکانی در ادامه تصریح کرد: برای مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد پارک‌های علمی و فناوری و شناسایی ظرفیت‌های شهر را در نظر گرفتیم تا به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمک کنیم تا یکی از هویت‌های تهران، هویت علمی - فناوری شود.

وی افزود: امکانات شهرداری را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این عرصه قرار می‌دهیم، مثلا به کسانی که ۱۰ نفر را در دو سال اول فعال کنند و سطح درآمدی آنها به عدد خاصی که مشخص شده برسد خدمات رایگان دهیم و هم تخفیفاتی برای آنها قائل شویم.  

در نهایت تبصره بیست و هشتم لایحه بودجه با موضوع حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوآور پس از بررسی پیشنهادات، حذف و مقرر شد این تبصره در آینده به صورت لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا ارائه شود.  

سپس شهردار تهران درباره مناسب‌سازی فضاهای شهری  تصریح کرد: حیطه پیرامونی یک جانباز و معلول را بررسی می‌کنیم که امکانات و اقتضائات خود را به صورت هوشمند مصرف کنیم. 

در نهایت تبصره بیست و نهم لایحه بودجه با موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد با شرایط خاص پس از بررسی پیشنهادات با ۲۰ رای به تصویب رسید.

رییس شورای شهر تهران در ادامه جلسه گفت: در جلسه‌ای که در باغ موزه داشتیم مقرر شد تا برای لشکرهای تهران در باغ موزه دفاع مقدس، موزه‌ای شکل بگیرد، بنابراین باید به بودجه باغ موزه دفاع مقدس در تبصره سی ام لایحه توجه شود. 

زاکانی نیز درباره موضوع دفاع مقدس عنوان کرد: در برنامه‌های قرار خدمت در شهرری مصوب کردیم که  زمینی چند هکتاری را به ایجاد پارک مقاومت اختصاص دهیم که در آن با بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس امکانی فراهم کنیم که دانش آموزان و دانشجویان به صورت دائمی در این عرصه حاضر باشند. 

پس از این تبصره سی‌ام لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران با موضوع اجازه به شهرداری تهران در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه تامین مالی پروژه‌ها به ترتیب اولویت(پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه) پس از بررسی اصلاحیه‌ها و پیشنهادات اعضای شورا با اکثریت آرا تصویب شد.

اختصاص ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های توسعه محله‌ای

شهردار تهران درباره موضوع توسعه محله‌ای پیشنهاد داد: می‌توانیم کمیته‌ای تشکیل دهیم و ما در شهرداری پیشنهاد بیاوریم برای شورا و چند نفر از روسای کمیسیون‌ها در شورا نیز عضو کمیته باشند؛ ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های توسعه محله‌ای در نظر گرفته شده که ۵۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف نشده است؛ اعضای این کمیته می‌توانند با هم به اولویت‌بندی برسند تا اولویت تخصیصی را برای پروژه‌های مستمر و غیر مستمر داشته باشیم و انعطاف‌پذیری نیز مدنظر قرار بگیرد. 

در نهایت تبصره سی و یکم لایحه بودجه با موضوع توسعه محله‌ای با بررسی پیشنهادات با ۱۷ رای به تصویب رسید.

پیشنهاد ایجاد سازمان فناوری‌های نوین در جهت هوشمندسازی

در ادامه شهردار تهران درباره موضوع هوشمندسازی تصریح کرد: در این زمینه لایحه‌ای را تقدیم کردیم که‌ در حال بررسی است؛ در این لایحه یک سازمان جدید به عنوان سازمان فناوری‌های نوین را پیشنهاد دادیم، چرا که مساله هوشمندسازی نیازمند ایجاد یک سازمان است.
وی ادامه داد: وقتی به صورت جامع نگاه می‌کنیم، در این لایحه هم باید سازمان فناوری ارتقا پیدا کند و هم سازمان فناوری‌های نوین شکل بگیرد که این دو دارای کارکردهای مختلف هستند و با هم قابل جمع نیستند. 

زاکانی بیان کرد: بخشی از هوشمندسازی معطوف به یکپارچه‌سازی است و بخشی دیگر به اصلاح فرایندها مربوط است؛ دیگر نکته مربوط به عنصر انسانی و بازیگران این حوزه است که همه معاونت‌ها را درگیر هوشمندسازی می‌کند.

شهردار تهران گفت:  با اصلاح این تبصره موافقیم و آن این است که شورا، سیاست‌ها را اعلام و ما دستورالعمل آن را ابلاغ و به شورا در بازه زمانی مشخص مثلا هر سه ماه یک بار و یا ماهی یک بار گزارش دهیم؛ در حالی که جنس پاراگراف مطرح شده در این تبصره بودجه‌ای نیست و جزو احکام دائمی است و نیاز به قانون دارد. 

وی عنوان کرد: در موضوع هوشمندسازی، لایحه ارائه شده جنبه ساختاری دارد و ما به دنبال ارتقای جایگاه فناوری هستیم؛ در ماجرای هوشمندسازی فقط سازمان فناوری نمی‌تواند متولی باشد و همه بخش‌ها درگیر می‌شوند.

پس از این، تبصره سی و دوم لایحه بودجه با موضوع هوشمندسازی با بررسی پیشنهادات با ۲۱ رای مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه، تبصره سی و سوم لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری با موضوع ارائه گزارش بدون پیشنهاد با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری

پس از آن کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با ۲۱ رای موافق و بدون مخالف به تصویب رسید.  

شهردار تهران در پایان بررسی لایحه بودجه ضمن تشکر از اعضا و کمیسیون‌های مختلف شورا بیان کرد: خشنودیم که چنین بودجه‌ای تنطیم و تصویب شد و امیدواریم در مسیر اجرا و تحقق آن نیز در مقابل اعضای شورا و مردم، سربلند باشیم. 

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 17943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =