۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 18022

همراهی شهرداری، دولت و مجلس در حل مشکلات کلانشهرها

عبدالمطهر محمدخانی- سخنگوی شهرداری تهران
همراهی شهرداری، دولت و مجلس در حل مشکلات کلانشهرها

اولین نکته‌ای‌ که باید در زمینه همکاری شهرداری و دولت به آن توجه کرد این است که رویکرد شهردار تهران از ابتدای انتخاب آقای زاکانی به‌عنوان شهردار این بود که شهرداری را در همراهی با دولت تعریف می‌کنند.

تعبیری که آقای زاکانی مکرر مطرح کرده‌اند این است که الان پرچم خدمت‌رسانی به مردم عزیز در اختیار آقای رئیسی است و ما همه باید به ایشان کمک کنیم.

شهرداری هم از این جهت خودش را همراه و درکنار دولت می‌داند. با همین رویکرد و با توجهی که آقای رئیسی نسبت به شهرداری تهران داشتند، آقای زاکانی از همان ابتدا در جلسات هیأت دولت شرکت کردند. نتیجه اینکه موارد متعددی که شاید چند سال بین شهرداری تهران و بخش‌های دولت متوقف مانده بود از قبل حضور آقای زاکانی در هیأت دولت و ارتباطی که ایشان با وزرا برقرار کردند، برطرف شده یا در آستانه حل و فصل است.

در این مدت آقای زاکانی هفته‌ای یک یا دو جلسه با وزرا در حوزه‌هایی مانند مسکن، حمل‌ونقل، آلودگی هوا، مسائل اجتماعی و... داشتند. رئیس‌جمهور هم خیلی تأکید داشتند که امور تهران با محوریت شهردار تهران اداره شود. نشانه آن هم واگذاری برخی از مسئولیت‌های دولت به شهرداری است. همچنین مسئولیت ستاد بحران شهر تهران از طرف وزارت کشور به شهردار تفویض شد.

ریاست قرارگاه آسیب‌های اجتماعی که ۱۲جلسه آن با حضور ارگان‌های مختلف برگزار شده است از همین دست همکاری‌هاست که ارتباط دوسویه و اعتماد میان دولت و شهرداری را نشان می‌دهد. اما درباره بودجه باید گفت که آنچه در سازمان برنامه و بودجه ارائه شد با انتظارات شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها فاصله عمده‌ای داشت و به‌رغم گفت‌وگوهای اولیه‌ای بود که شهرداران کلانشهرها با مدیران دولتی داشتند. بلافاصله بعد از اعلام بودجه، مجمع کلانشهرهای ایران به ریاست آقای زاکانی فعال شد و جلساتی با شخص رئیس‌جمهور، آقای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان دولتی برگزار کردند. آقای رئیسی تأکید کردند مواردی که مدنظر کلانشهرهاست باید در بودجه رعایت شود. البته در این زمان لایحه به مجلس رفته بود. در اینجا شهرداری با همراهی نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق پیگیری‌های متعدد کرد و آنطور که گفته شده، وضعیت بهبود پیدا کرده و تبصره‌های مدنظر کلانشهرها در مصوبات کمیسیون تلفیق وضع بهتری دارد.

نمایندگان مجلس از فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون عمران تا برخی نمایندگان شهرستان‌ها در این زمینه با شهرداران ۲۰کلانشهر کشور با محوریت شهرداری تهران همکاری داشتند. خبرهای امیدوارکننده‌ای از مصوبات کمیسیون تلفیق رسیده است و دوستان در دولت هم قول داده‌اند که در این زمینه‌ همکاری کامل داشته باشند. الان برخلاف برخی ادوار گذشته بین دولت، مجلس و مدیریت شهری احساس رقابت وجود ندارد و بنای هر ۳ ضلع بر همکاری است. آقای رئیسی هم اعلام کرده‌اند که مشکلات پایتخت مشکلات دولت هم هست و به حل این مشکلات کمک می‌کند.

پروژه‌های کلان تهران مانند حمل‌ونقل بدون همراهی و همکاری دولت و مجلس حل نمی‌شود؛ این دغدغه مشترک الان کاملا وجود دارد. توجه به حمل‌ونقل به‌طور مستقیم بر آلودگی هوا هم تأثیر می‌گذارد. در جلسات قرارگاه آسیب‌های اجتماعی همکاری بین شهرداری و بخش‌های دیگر مانند نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه، بهزیستی،  سپاه و بسیج وجود دارد و اصل این همراهی یک امر ارزشمند است.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 18022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =