راهکارهای شهرداری تهران برای عبور از سال پرتنش آبی کشور

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مشکلات کم آبی بر لزوم آبیاری فضای سبز شهری تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد فضای سبز سازگار با محیط و اقلیم شهر تهران، استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب‌بر و روش آبیاری تحت فشار، احداث ‌پارک بدون چمن و کاهش برنامه چمنکاری بین ۱۰ تا ۱۵درصدی در مناطق را انجام شده است که مجموعه این اقدامات می‌تواند کمک کند تا این سال آبی ‌پرتنش را ‌پشت سر گذاریم.

سعید احمری با اشاره به شرایط کم‌آبی سال جاری، نقش شهرداری‌ها در توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم و استفاده از روش‌های نوین آبیاری فضای سبز بیان کرد: نقش مردم در کاهش مصرف آب در شهر تهران بسیار حایز اهمیت است. در سطح کشور حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما در شهر تهران در بخش آب شرب با تنش بیشتری مواجه هستیم و دغدغه کمبود آب ‌پشت سدها بیشتر متوجه مصارف شهروندان در منازل است.

وی افزود: ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد. بنابراین لازم است توجه بیشتری به توسعه فضای سبز متناسب با اقلیم و کاهش مصرف بی‌رویه آب داشته باشیم. از آنجایی که بخش بیشتر مصرف آب در شهر تهران مربوط به آب شرب و منازل است، کاهش مصرف در هر نوعی ضرورت دارد.

معاون پایش اداره کل محیط زیست شهرداری تهران با پرداختن به ضرورت کاهش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و سطحی گفت: در این زمینه شهرداری تهران توافقاتی با وزارت نیرو داشته است. زیرا توسعه فضای سبز جزو قوانین و مقررات شهرداری و نگهداشت فضای سبز موجود جزو سرمایه‌های شهر است. بنابراین کاهش مصرف آب توسط شهرداری نمی تواند به این معنا باشد که در شرایط خشکسالی میزان آب در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز قرار نگیرد تا برای تامین آب شرب مورد استفاده قرار گیرد. بلکه مدیریت شهری تلاش کرده راهکارهای مناسبی در این زمینه تدوین کند.

احمری ادامه داد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد فضای سبز سازگار با محیط و اقلیم شهر تهران، استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب‌بر و روش آبیاری تحت فشار، احداث ‌پارک بدون چمن و کاهش برنامه چمنکاری بین ۱۰ تا ۱۵درصدی در مناطق را انجام داده است که مجموعه این اقدامات می‌تواند کمک کند تا این سال آبی ‌پرتنش را ‌پشت سر گذاریم.

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: شهروندان همیشه همکاری و همیاری لازم را داشته‌اند. بنابراین با تنظیم فشار دستگاه‌های ‌پمپ آب، استفاده از سرشیرهای کم مصرف و خودداری از مصارف غیرضروری مانند شست وشوی خودرو و معابر ‌می‌توانیم در چنین شرایطی تنش آبی را کاهش دهیم.

 انتهای پیام/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 18033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =