میزان تخفیف‌های بلیت مترو در سال آتی مشخص شد

با رای اکثریت آرای شورای شهر همچون سنوات گذشته خانواده شهدا، معلولین و جانبازان از تخفیف ۱۰۰ درصد و دانش‌آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصد برخوردار خواهند بود و خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند، از کارت بلیت ۴۰۰ هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت از تخفیف ۹۰ درصد استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه- ۱ اسفند ۱۴۰۰- در چهل و هشتمین جلسه شورا در جریان بررسی میزان تخفیف‌های درنظر گرفته برای بلیت مترو در سال ۱۴۰۱ گفت: خانواده شهدا نیاز به کارت نیم بهای مترو ندارند، اما بحث کارت معلولین و جانبازان جداست. 

وی افزود: به نظرم بلیت با ۵۰ درصد تخفیف برای گروه‌هایی همچون جانبازان، معلولین و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود. 

همچنین ناصر امانی در نظر گرفتن بلیت تخفیف‌دار برای خانواده شهدا را وظیفه اخلاقی شورا دانست و پیشنهاد کرد که مصوبه سال قبل را کاهش ندهند. 

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی هم گفت: با اطلاعاتی که دارم متقاضیان این گروه‌ها بسیار کم از این کارت‌ها استفاده کردند و از جهت احترام و عزت به این عزیزان (شهدا، جانبازان و معلولان) این بلیت رایگان در نظر گرفته می‌شود. 

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص « تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ تردد در هشتگرد را عجیب دانست و گفت: باید بررسی شود چرا از متروی هشتگرد استقبال نشده است. 

وی با این پیشنهاد که بلیت متروی تهران ـ کرج حداقل همانند قیمت بلیت تهران تعیین شود، ادامه داد: برای هشتگرد باید فکر کرد که اگر واقعا مسافر ندارد در این شرایط کمبود قطار چه اصراری به ادامه  فعالیت آن است. 

چمران همچنین تاکید کرد: با وجود استقبال کم از متروی فرودگاه امام خمینی موافق متوقف شدن این خط نیستیم چون می خواهیم مترو با توجه به تقاضا بالا به سمت رباط کریم درحرکت باشد. 

وی افزود: پیشنهاد بنده این است قیمت بلیت تک سفره متروی کرج همان ۲ هزار ۵۰۰ تومان باشد تا فرقی بین مسافران مترو تهران و کرج ایجاد نکنیم. 

سید جعفر تشکری هاشمی در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص « تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۰۴۱» گفت: طی بررسی‌هایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش ۴۰ درصد مطرح شد اما با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود، در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش‌های مختلف و استفاده از راه کارهای پیشنهادی به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می شود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تامین شود تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ  را جبران کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نگرانی اصلی این بود که اگر این مبالغ در شرکت اتوبوسرانی و مترو و تاکسیرانی جبران نشود در حوزه وظایف خاص خودشان نظام جبرانی گذاشته نشود حتما این سامانه‌ها با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد. 

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر می رسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم که البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خطوط حومه‌ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند، افزود: تبصره‌ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومه‌ای شهر تهران و مشخصا مترو تهران_کرج بتوانند سازوکارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خطوط در حومه تهران بتواند سازوکارهای خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت. 

تشکری هاشمی گفت: با توجه به موضوعات ذکر شده تصمیم‌گیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج  ۱۰۰۰ تومان باشد؛ همینطور پیش‌بینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار به صورت شخصی سازی شده استفاده کنند، علاوه بر تمام تخفیفات پیش‌بینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت‌ها به صاحبان این نوع کارت‌ها تخفیف داده شود. 

وی ادامه داد: همچنین برای کسانی که از درگاه‌های غیر حضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش‌های پرداخت انلاین استفاده می‌کنند، اگر بلیط‌های تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشه‌های ایستگاه های مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش‌بینی شده است؛ همچنین در مناسبت‌ها به منظور سازوکار واحد هرگونه تخفیف صرفا با اقدام کتبی شهردار تهران انجام شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه‌های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان‌های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود و هر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکنند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.

تشکری هاشمی گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری‌های واگیردار و شیوع برخی بیماری‌ها، کارت‌ها شخصی سازی خواهد شد. 

وی اضافه کرد: کسانی که از کارت‌های تخفیف‌دار استفاده می‌کنند در روز می‌توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود.

در نهایت پیشنهاد رقم هزار و۵۰۰ تومانی بلیت مترو از کرج به تهران به رای گذاشته شده و رای آورد.

سرانجام با رای اکثریت آرا همچون سنوات گذشته خانواده شهدا، معلولین و جانبازان از تخفیف ۱۰۰ درصد و دانش‌آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصد برخوردار خواهند بود و خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند، از کارت بلیت ۴۰۰ هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت از تخفیف ۹۰ درصد استفاده می‌کنند، این در حالی است که اگر نسبت به شخصی سازی کردن کارت بلیت اقدام شود، از تخفیف ۵ درصد نیز بهره خواهند برد.

انتهای پیام/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 18131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =