تعیین تکلیف شن چاله جنوب غرب پایتخت تا خرداد ماه/ باغ راه حضرت زهرا(س) و بزرگراه شهید بروجردی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار منطقه ۱۸ از تعیین تکلیف وضعیت شن چاله منطقه ۱۸ تا خرداد سال آینده و حل مشکل تملکات موجود در پروژه‌های بزرگراه شهید بروجردی و باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) و بهره‌برداری از آن‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

یعقوب هوشیار در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، درباره مهمترین پروژه های نیمه کاره این منطقه گفت: پروژه بزرگراه شهید بروجردی معطل یک سری تملکات بود که در چهار ماه گذشته تملک این املاک با اعتباری در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد و  چند روز پیش آخرین ملکی که در تندروی بزرگراه شهید بروجردی وجود داشت نیز تخریب شد؛ پیمانکار پروژه قول داده که مسیر تندرو را تا ۱۴۰۱ تحویل دهد و ما نیز پشتیبانی مالی آن را انجام می‌دهیم؛ امیدواریم این پروژه که بیش از ۱۱ سال است معطل مانده در سال ۱۴۰۱ در منطقه ۱۸ به بهره‌برداری برسد.

شهردار منطقه ۱۸ پروژه مهم و چند وجهی دیگر در منطقه ۱۸ را پروژه بزرگراه بهار عنوان کرد و افزود: با پیمانکار این پروژه برای ادامه اجرای آن صحبت کردیم که بر اساس بودجه تخصیص داده شده امیدواریم در سال ۱۴۰۱ تا خیابان شهید عمرانی تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر پروژه نیمه کاره و بسیار با اهمیت، پروژه باغ راه حضرت زهرا (س) است که به طول ۹ کیلومتر در مناطق ۱۷ (سه کیلومتر)و ۱۸ (۶ کیلومتر) قرار دارد؛ بودجه کامل این پروژه در سال ۱۴۰۱ دیده شده است و تاکید شهردار تهران نیز تکمیل و بهربرداری آن است؛ در بحث تملکات این پروژه نیز ۳ تا ۴ ملک وجود دارد که در حال نهایی کردن تملکات آن‌ها هستیم.

هوشیار درباره آخرین وضعیت شن چاله این منطقه نیز توضیح داد: یک اجماع حاکمیتی درباره موضوع شن چاله به وجود آمده و سیستم قضایی و دولت و شهرداری تاکید دارند که این موضوع باید حل شود؛ جلساتی را برگزار کردیم و این موضوع طی لایحه‌ای تکمیل و ارائه خواهد شد و طبق آن زمانبندی لازم انجام شده تا حداکثر تا خرداد ۱۴۰۱ تکلیف این پروژه را مشخص و بحث‌های مالکیتی و اقدامات لازم درباره آن انجام شود و وارد فاز اجرایی و احیای این مجموعه شویم چرا که بحث شن چاله یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه و شهر تهران است.

شهردار منطقه ۱۸ افزود: نکته اول تعیین تکلیف بحث‌های مالکیتی این مجموعه ۴۰۰ هکتاری است و باید تملکات را به نقطه اجرایی برسانیم و با همکاری مالکان به این نقطه نزدیک شدیم و با این کار، قسمت عمده اراضی شن چاله، تحت مالکیت شهرداری در می‌آید و شهرداری برای فاز بعدی یک پروژه رفاهی گردشگری با اشل فرامنطقه‌ای در نظر گرفته است؛ در این مورد طرح‌های اولیه‌ای به دست ما رسیده ولی مستلزم این است که روی این پروژه به عنوان یک پروژه ملی کار شود و بعد از نهایی شدن طرح، وارد فاز اجرا شود.

وی در پایان با بیان اینکه پشتوانه‌های اقتصادی این پروژه را نیز منظور کردیم، گفت: این پروژه گردشگری به لحاظ تحرک اقتصادی نیز می‌تواند برای شهر تهران موثر باشد و باعث توسعه منطقه جنوب غرب تهران شود، البته مخاطراتی نیز در شن چاله داریم که مجموعه مربوطه طرح آن را ارائه کرده و  همزمان با پیش بردن طرح‌های گردشگری، موضوع تثبیت جداره نیز انجام خواهد شد.

از اهداف احداث بزرگراه شهید بروجردی می توان به کاهش حجم ترافیکی منطقه ۱۸ تهران با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و کندروهای بزرگراه، اتصال ترافیکی برون شهری از جنوب به شمال و غرب و مرکز شهر و در نتیجه کاهش زمان سفر اشاره کرد.

بزرگراه ۴۵ متری بهار بعنوان یک کریدور ارتباطی میان بزرگراه آیت الله سعیدی، بازار آهن شاد آباد و بزرگراه فتح در منطقه ۱۸ تعریف شده است.

پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) پس از انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین در سال ۱۳۹۲، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است و فاز نخست آن در مرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 18148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =