مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در راس سیاست‌گذاری حکمرانی شهری قرار بگیرد

یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این است که در چارچوب سیاست‌گذاری حکمرانی شهری حضور داشته باشد و نظریه مبنای مدیریت شهری را ارئه و در اجرا نیز مدیریت شهری را همراهی کند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست با رئیس و معاونین مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این است که در کل چارچوب سیاست‌گذاری حکمرانی شهری حضور داشته باشد و نظریه مبنای مدیریت شهری را ارائه و در اجرا نیز مدیریت شهری را همراهی کند.

او افزود: مسائل شهری می‌بایست ابتدا با استفاده از تکنیک‌های متنوّع اولویت‌بندی شوند و سپس در دستور کار قرار گیرند و رویکرد مناسب برای حل آن انتخاب شود.

مظفر در ادامه با اشاره به نحوه سیاست گذاری در مسائل شهری گفت: برای حل مسائل، چالش های نظری و دوگانه‌های متضادی داریم که باید استراتژی متناسب با آن‌ها انتخاب شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در تشریح چگونگی حل مسایل شهری گفت: جهت نیل به اولویت بندی مسایل شهر و حل آنها می بایست هفت مرحله ی مساله شناسی، تعیین موضوع، تعیین رویکرد مناسب، تدوین سیاست، مشروعیت بخشی به سیاست تدوین شده، اجرای سیاست و سنجش و ارزیابی آن در دستورکار قرار بگیرد و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تمامی این مراحل جایگاه ویژه دارد.

مظفر افزود: مرکز مطالعات باید نگاه جامعی داشته باشد و با رویکردی هوشمندانه از مرحله شناسایی مشکلات تا به اجرا درآوردن و اثریابی حضور داشته باشد و در اجرای آنها در کنار مجریان و مدیران قرار بگیرد. اینکه در انبوه مسائل و با منابع محدودی که شهرداری تهران دارد، چه موضوعی در دستور کار قرار گیرد اهمیت ویژه‌ای دارد. متاسفانه در کشور به مسائل از پنجره علم و دانش نگریسته نمی‌شود.

مظفر با اعتقاد به اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران باید در تعیین نظریه مبنایی شهرداری تهران نقش داشته باشد، گفت: باید مشخص شود که پارادایم نظری شهرداری تهران چیست؟ اگر بخواهیم گزینه های منبعث از دین را اجرا کنیم، می بایست رابطه میان علم و دین مشخص شود.

او افزود: آیا اساسا علم و دین با هم اشتراک یا امتزاج دارند؟ در تعریف من علم و دین در یک مسیر هستند. آنچه در حال حاضر، فقدان آن احساس می‌شود این است که در حکمرانی شهری نظریه مبنایی نداریم و هدفمان مشخص نیست. اگر قرار است شهر بستری باشد برای رشد و تعالی انسان، پس زمینه هایش را مهیا کنیم.

در ادامه نشست محمدمنان رییسی؛ رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن معرفی اجمالی مرکز به تشریح اهداف، وظایف و دستاوردهای پژوهشی این مرکز پرداخت و گفت: شهرهای ما سابقا "عبودیت محور" بودند و رکن اصلی در اغلب مناسبات شهری (اعم از مناسبات اقتصادی و فرهنگی و کالبدی و ...) توجه به دین و آموزه های دینی بود و به همین دلیل، جوهره اصلی شهر، عبودیت محوری بود. اما تحت تاثیر تحولات دو قرن اخیر و نفوذ پارادایم فکری و مولفه های تمدنی غرب به ایران، در  شهرهای کنونی ما دیگر نشان چندانی از مولفه های عبودیت محوری دیده نمی شود.

در ادامه این نشست اهم فعالیت ها و پروژه های شاخص پژوهشی مرکز توسط معاونین معرفی شد و از دو کتاب "نوسازی شهری، اجتماع و مشارکت" و " پاک کردن هوا " از مجموعه کتب تخصصی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران توسط میثم مظفر رونمایی شد.

انتهای پیام

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 18291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =