لزوم تشکیل شبکه نخبگان برای مدیریت عالمانه شهر

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در جلسه با شهردار منطقه ۱۷، سه رویکرد مهم این مرکز را تشریح و احکام رئیس و دبیر شورای پژوهش این منطقه را اهدا کرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، صد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای پژوهش و نوآوری مناطق ۲۲ شهرداری تهران به میزبانی منطقه ۱۷، با حضور محمد رئیسی ، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و هیات همراه ، رضا شنگی شهردار منطقه ، جمعی از معاونین و مدیران شهری با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات شهرداری منطقه برگزار شد.

در این جلسه رضا شنگی شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به موقعیت جغرافیایی و انسانی منطقه، گفت: منطقه ۱۷ با وسعت ۸ کیلومتر مربع دارای ۲۸۰  هزار نفر جمعیت است که این توازن بین خانم و آقا به نسبت ۵۰ - ۵۰ است. ۹۰ هزار خانوار در این منطقه ساکن هستند که این تعداد نسبت به دیگر مناطق ۴ برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه بخش عمده معابر منطقه فرسوده هستند، تصریح کرد: ۲۱۸هکتار از وسعت منطقه، در بافت فرسوده قرار دارد که برای سال ۱۴۰۱ تلاش خواهیم کرد با مصوبات معاون شهرسازی، نوسازی بافت های فرسوه با سرعت بیشتری انجام شود.

 شنگی با اشاره به موقعیت فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۷، گفت: منطقه ۱۷، ۴ هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است، همچنین بیشترین شهدای مدافع حرم متعلق به این منطقه هستند. مردم این منطقه بسیار عزیز هستند که ما نیز توفیق خدمت رسانی به آنها را داریم. همکاران خوب و تیم همراهشان شبانه روزی در تلاش هستند تا خدمات خوبی به مردم منطقه ارائه دهند تا رفاه نسبی در منطقه فراهم شود.

شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به این جلسه پژوهش و نوآوری، اظهار کرد: قریب به اتفاق مسئولین و مدیران پژوهشی که در شهر تهران یا در نظام جمهوری اسلامی مشاوره می دهند از شهروندان خوب منطقه ۱۷ هستند که هر از گاهی از ظرفیت این عزیزان استفاده می کنیم و موضوعات مختلف را به ما بازگو می کنند و ما موضوعات را به معاونین مربوطه ارجاع می دهیم و سعی می کنیم با نگاه خلاقانه از مشاوره این دوستان در اجرای کار خود استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم کار را درست تر در منطقه پیش ببریم و مسیر خدمت رسانی را سرعت دهیم، باید در  مسیر پژوهش و نوآوری گام برداریم. اگر در همه کارها و ماموریت ها با توجه به شرایط جامعه، اصل نوآوری، کار خلاقانه و پژوهش را در دستور کار قرار دهیم به موفقیت بیشتری می رسیم، همچنین هزینه های بیت المال کاهش پیدا می کند.

شنگی گفت: منطقه ۱۷ آمادگی دارد در بحث پژوهش و نوآوری و کارهای خلاقانه از ظرفیت های خود، بدنه اجتماعی و نخبگانی که در منطقه ساکن هستند و مسئولیت دارند یا توجه به این مهم دارند، استفاده کند و با به روزرسانی اسنادی که در این حوزه تهیه شده، بتوانیم راهبرد و اقدامات خود را به روزرسانی کنیم و کارهای خود را به صورت خلاقانه در شهرداری ادامه دهیم. 

نگاه نخبگانی شهردار تهران نوید بخش اتفاقات خوب است

شهردار منطقه ۱۷ تصریح کرد: نگاه نخبگانی که دکتر زاکانی در رابطه با راه اندازی مجمع نخبگان محلات پیگیری می کند، نویدبخش اتفاق خوبی در امر خدمت رسانی است. بخش بسیاری از ماموریت های ذاتی که در شهرداری اتفاق می افتد هنوز به روش سنتی است. با یک نگاه جدید و خلاقانه و به کارگیری ظرفیت های مردمی و مشارکت نخبگان محلات می توانیم همه آنها را مجددا احصاء، به روزرسانی و اجرا کنیم.

وی افزود: تلاش داریم محور کار، پژوهش و مطالعات باشد. بنده فردای روز معارفه خود در جلسه شورای معاونین گفتم هیچ کاری بدون مطالعه انجام نشود. اگر می خواهیم کار و فعالیتی انجام دهیم،  باید یک نگاه همه جانبه داشته باشیم و موضوعات و پیوست اجتماعی آن را در نظر بگیریم، همچنین اقتصاد پروژه،  رضایت مندی مردم و موضوعات مختلف ترافیکی و عمرانی را باید در نظر گرفت. اگر این اتفاق افتد، آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت و شهر از جزیره ای کار کردن و نفاق های موضعی خارج می شود.

شهردار منطقه ۱۷ گفت: اگر کارها با محوریت توسعه اجتماعی انجام و به موضوعات پژوهشی توجه شود، روز به روز رشد خواهیم کرد. باید از موضوعات و اتفاقات رخ داده، برای ادامه روند کار درس گرفت و بهترین کار ایجاد فضا و بستر مناسب برای پرسنل شهرداری است.

سرانه شهدا در منطقه ۱۷ مثال زدنی است

در ادامه رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷، گفت: تعداد و سرانه شهدا در این منطقه مثال زدنی است. این تعداد شهید بار مسئولیت همه ما به ویژه همکاران منطقه ۱۷ را سنگین می کند، ان شالله بتوانیم به نحوی عمل کنیم که پاسدار خون های ریخته شده این عزیزان باشیم.  ما در مرکز مطالعات و برنامه شهر تهران ۳ رویکرد را در دوره جدید پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به رویکرد اول گفت: در این رویکرد متناسب با چشم انداز و هدفی که شهردار تهران مبنی بر تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام اعلام کرده، به دنبال این هستیم در پژوهش ها جهت گیری تئوریک، مبانی، رویکرد و مبانی آموزه های اسلامی- ایرانی مبنا قرار گیرد. طی سال های گذشته کارهای متعدد و فاخری انجام شده، اما بحث رویکرد تمدنی مغفول مانده که مطالبه جدی دکتر زاکانی و بنده است که به عزیزان در بخش پژوهش انتقال داده شده تا جهت گیری و پیگیری شود.

رئیسی با اشاره به شهدای منطقه تصریح کرد: شهدای منطقه مصداق این نکته است، در شهری که انقدر جهت گیری های اعتقادی و مبانی تمدنی ظرفیت دارد، بایستی این مسائل در کارها مدنظر قرار گیرد. رویکرد دوم، بحث فعال کردن ظرفیت نخبگان است. تعداد قابل توجهی از شهروندان منطقه ۱۷ در مناطق مختلف و مراکزهای پژوهشی مختلف فعال هستند. دکتر زاکانی خواستار این است که برای این موضوع وقت بگذاریم و نظام نامه اندیشه ورزی و مشارکت عملیاتی آماده کنیم که کارها تا حد زیادی انجام شده است.

وی افزود: این نظام نامه به زودی به صورت یک طرح در صحن شوار مطرح می شود تا در ماه های آینده در مناطق فعال شود. همچنین بایستی هیئت های اندیشه ورز تشکیل شود تا بتوانیم ظرفیت نخگبانی سطح شهر تهران را فعال کنیم. نکته مهم دراین زمینه این است که بتوانیم شبکه سازی کنیم. با مسائلی مواجه هستیم که عمدتا ذووجهین هستند و نگاه های تک بعدی منجربه نتیجه نمی شود. مسئله جدی که در حال حاضر در اغلب مناطق با آن مواجه هستیم، بافت فرسوده یا بافت های ناپایدار است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ۲۱۸ هکتار بافت فرسوده در این منطقه وجود دارد که باید حل مسئله و فکری برای آن اندیشه شود. راهبرد مدنظر برای تشویق شهروندان این منطقه به نوسازی، دادن یک یا ۲ طبقه تراکم اضافه به کسانی است که قصد نوسازی دارند تا این کار برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد. این مسئله وجوه دیگری نیز دارد که وظیفه هیئت اندیشه ورزی است که شبکه سازی نخبگانی کند.

رئیسی افزود: این تراکم اضافه باید بررسی شود که به لحاظ مسائل ترافیکی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصاد شهری و زیست محیطی چه اثراتی دارد، بنابراین همه وجوه مختلف یک مسئله است و اگر راه کاری به عنوان راه حل به منطقه ابلاغ شد، وظیفه داریم همه وجوه مختلف را بررسی کنیم. این وظیفه بنده است که راهبری و شبکه سازی نخبگان انجام دهم. همچنین خروجی کارگروه ها در هسته مرکزی آورده و به شهردار منطقه منتقل شود.

تشکیل شبکه سازی نخبگانی برای مدیریت عالمانه شهر

وی گفت: این مسئله برای دکتر زاکانی بسیار مهم است و گفته است که برای هیئت اندیشه ورزی یه صورت هفتگی وقت می گذارد که شهر به صورت عالمانه مدیریت شود. شبکه سازی نخبگان را دنبال خواهیم کرد تا تصمیم گیری برای شهر، عالمانه باشد تا بعدها افسوس نخوریم. رویکرد سوم این مرکز که آن را دنبال می کنیم، بحث کاربست پروژه های پژوهشی  است. نظام نامه پژوهشی هفته گذشته و بعد از ۱۲ سال ابلاغ شد.

رئیسی تصریح کرد: احکام روسای کمیته ها دیروز امضاء شده است و اولین جلسه کمیته پژوهشی چهارشنبه هفته قبل برگزار و عناوین مشخص شدند، همچنین جلسات در هفته های آتی نیز برگزار می شود. مسئله ای که در آسیب شناسی باید انجام شود، این است که پژوهش ها منجربه نتیجه شوند، لذا پژوهش ها باید عملیاتی باشند. ابلاغ تشکیل کمیته کاربست انجام شده و قرار است که همکاران، کاربست را جدی تر بگیرند، به همین رو این مسئله را در نظام ارزیابی و عملکرد لحاظ کرده ایم.

وی افزود: اگر کار پژوهشی انجام می شود بایستی عینی و عملیاتی در شهر باشد تا شهروندان از آن بهره مند شوند. بار اصلی روی دوش شما عزیزان در منطقه است و خواستار مشاوره های دوستان در مناطق در بخش مسئله یابی هستیم؛ لذا در قسمت مسئله یابی محتاج همکاری عزیزان در مناطق هستیم، چراکه آنها شاهد مشکلات کف میدان هستند.

در پایان جلسه، احکام شهردار منطقه ۱۷ به عنوان رئیس شورای پژوهش و نوآوری منطقه ۱۷، رئیس اداره املاک به عنوان دبیر شورا و صاحب نظر علمی و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی به عنوان عضو شورای پژوهش و نوآوری منطقه ۱۷ از سوی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اهدا شد.

انتهای پیام/

۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 18466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =