تکلیف مسافران نوروزی را مشخص کنید!/ بالاخره نیاز به ثبت پلاک خودرو هست یا خیر؟

سفرهای نوروزی در چند روز آینده شروع خواهد شد، اما اظهارات ضد و نقیض مسئولان مقابله با کرونا در خصوص ضرورت درج یا عدم درج اطلاعات خودروهای مسافران نوروزی در سامانه «ایران من» مردم را دچار سردرگمی کرده است.

به گزارش شهر، دومین سال کرونایی نیز با همه فرازو نشیب‌های آن رو به پایان  است. امسال بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مردم برای مسافرت‌های نوروزی دستشان بازتر و محدودیت‌ها کمتر است؛ البته انجام مسافرت نوروزی توسط مردم مستلزم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه تزریق دُز سوم واکسن کرونا توسط افراد است.

به طوری که عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه «در ایام نوروز چگونه واکسیناسیون مسافران کنترل خواهد شد؟» بیان داشت:‌ مردم باید واکسیناسیون خود را انجام دهند. هنگام خرید بلیط برای مسافرت نیز در سامانه «ایران من» این موضوع کنترل خواهد شد. و تردد بین شهری کنترل را انجام می‌دهد.

 وی در تشریح چگونگی کنترل وضعیت واکسیناسیون مسافران نوروزی، ادامه داد: موقعی که افراد می‌خواهند بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما دریافت کنند به صورت مدیریت هوشمند موضوع انجام واکسیناسیون درخواست کنندگان بلیط از طریق سامانه ایران من کنترل خواهد شد و اعلام می‌شود که فرد مجوز دریافت بلیط را دارد. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:کد ملی صاحب پلاک خودروهای شخصی در سامانه «ایران من» بوده و از این طرق مشخص می‌شود آیا فرد واکسن تزریق کرده یا مبتلا به بیماری است.

شیراوژن درباره «فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی»، بیان داشت: فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از زمان ابلاغ باید حضوری باشد و فعالیت مدارس نیز بر اساس تصمیم ستاد کرونای استانها و با توجه به رنگ بندی منطقه است. 

در این میان اظهارات ضد ونقیض مسئولان مقابله با کرونا باعث ایجاد بلاتکلیفی و سردرگمی مردم شده است؛ چرا که بنا به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جلسه امروز ستاد مبارزه با کرونا استان،  لازم است مسافران نوروزی پلاک خودروی خود را در سامانه ایران من ثبت کنند.

وی با اشاره به این که برای سفرهای نوروزی لازم است پلاک مسافران نوروزی در سامانه ایران من ثبت شود، اظهار کرد: تهران به عنوان اکثر مبدا سفرهای نوروزی و مرکز اختلاط سویه‌های مختلف کرونا لازم است، محدودیت‌های بیشتری در شروع و پایان سفر درنظر گرفته شود.

زالی به لزوم استفاده ۸۰ درصدی از ماسک تاکید کرد و گفت: گرچه آمار مراجعان‌ سرپایی تهران نزولی است، اما پوشش حدود ۴۰ درصدی تزریق دز سوم واکسن کافی نیست و باید این آمار برای ایمنی کامل به ۸۰ درصد برسد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران گفت: نانوایی، باشگاه‌های ورزشی، پاساژها و سوپرمارکت‌ها چهار مرکزی است که نسبت به سایر مکان‌ها خطرناک‌تر هستند.

زالی به خدمات در ایام عید تاکید کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایام عید آمادگی لازم را برای بیماریابی و ارائه خدمات را دارد.

وی  به لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از جانب اصناف اشاره کرد و گفت: پس از اصفهان، تهران بیشترین ثبت کد بهداشتی اصناف را داشته است، اما لازم است در ثبت‌های جدید مشخصه‌هایی مانند تزریق دز سوم و نظارت میدانی مورد توجه قرار گیرد.

 سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص چگونگی سفرهای نوروزی اظهار داشت: برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند برای سفر به دیگر شهرها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند؛ حتی اگر شهرها در شرایط قرمز کرونایی باشند.

 جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بر اساس همین مصوبه افرادی‌که سه دز واکسن را تزریق نکرده باشند با محدودیت تردد مواجه هستند.

 وی در پاسخ به این سوال که «آیا باید پلاک خودروی شخصی برای سفر نوروزی در سامانه ای ثبت شود یانه»، گفت: افرادی که دُزهای واکسن‌ کرونا را تزریق کرده و می‌خواهند برای نوروز عازم شهرهای دیگر شوند، نیازی نیست مشخصات خود یا پلاک خودروی شخصی را در سامانه ای ثبت کنند.

 حسینی خاطرنشان کرد: دوربین‌های هوشمند جاده‌ای شماره پلاک خودروها را ثبت کرده و اگر مالک خودرو ۳ دُز واکسن را تزریق نکرده باشد تردد و سفرش غیر مجاز تلقی شده و روزانه یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

به هرحال، وجود تناقض در تصمیم گیریها و اعلام موضع ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای وابسته به آن باعث بلاتکلیفی مردم شده و در آستانه نوروز باعث تشویق ذهن و برهم خوردن آرامش روحی -روانی مردم خواهد شد؛ در نتیجه ضرورت تصمیم واحد و حساب شده و اعلام رسمی آن از طریق مرجعی واحد به خوبی احساس می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 18611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =