در مواقع نیاز خدمات حمل و نقلی تا ساعات پایانی شب تمدید می‌شود/ تشکیل جلسه بین ۳ معاونت شهرداری برای رفع مشکلات آبگرفتگی و مهار ترافیک در شرایط بارانی

جلسه اضطراری بررسی و ریشه یابی علت ترافیک شهر تهران در شب گذشته با حضور نهادهای مرتبط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سه شنبه -۱۷ اسفند ۱۴۰۰- سید مجتبی شفیعی در جلسه اضطراری «بررسی وضعیت ترافیکی شهر تهران در ۱۶ اسفند»، درباره علت تشکیل جلسه مذکور بیان کرد: امروز گردهم آمده ایم تا جلسه‌ای فوری به منظور بررسی و ریشه یابی علت اوج ترافیک عصرگاهی و شبانگاهی تشکیل دهیم؛ البته باید ترافیک ایام سال را هم کنترل کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بخش بسیاری از عوامل ایجاد ترافیک اجتناب ناپذیر است، افزود: این عوامل نیاز به راهکار بلندمدت دارد.

شفیعی با اشاره به گزارشی از وضعیت شب گذشته توسط پلیس راهور، معاونان مربوطه و معاونان حمل و نقل مناطق ۲۲ گانه شهر اظهار کرد: ازدحام خودروها در شب گذشته در منطقه ۳ بیشتر از بقیه مناطق بود به طوری که در گذشته چنین ازدحامی گزارش نشده بود.

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه این جلسه بیان کرد: شب گذشته به علت شرایط متفاوتی که نسبت به دیگر شب‌ها داشت حجم بالایی از ترافیک در سطح تهران ایجاد شد؛ یک‌سری از راهکارها زیرساختی و بلندمدت است که در لحظه نمی‌توان آن را اجرا کرد.

ناگزیر از بستن شریان بزرگراهی برای تخلیه ترافیک پاسداران شدیم

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بارندگی در شب گذشته معضلات برخی مناطق را تشدید کرد، اضافه کرد: بارندگی از ابتدای روز شروع شد؛ همیشه جنوب شهر کانون بحران است اما شب گذشته مشکلی نبود و معابر مناطق شمالی درگیر ترافیک و آب گرفتگی شده بود. بارندگی باعث شده بود تا کندی حرکت و توقف حرکت در شبکه اصلی معابر را به دنبال داشته باشیم.

حمیدی ضمن اشاره به ترافیک شدید منطقه ۳ تهران بیان کرد: این منطقه درهم تنیدگی معابر را دارد که مجبور شدیم در حوزه بزرگراهی راه را ببندیم تا بار وارد منطقه ۳ نشود؛ بزرگراه صیاد به مدت یک‌ساعت بسته شد تا حجم ترافیک در منطقه ۳ افزایش نیابد؛ این اقدام باعث ایجاد نارضایتی شده بود اما اگر این اتفاق نمی‌افتاد بار پاسداران و حوزه اطراف تا صبح هم تخلیه نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ماموران به صورت فیزیکی از ساعت ۴ صبح تا نیمه شب سرپا بودند تا ترافیک را کنترل کنند، گفت: ناوگان‌ حمل ‌و نقل عمومی در بعضی نقاط در اختیار نبود؛ برای مثال اگر حجم مسافران میدان آزادی تخلیه نشود باعث افزایش ترافیک در معابر دیگر می شود.

حضور عوامل اجرایی پلیس از مناطق جنوبی برای کنترل ترافیک شمال شهر 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: دیشب تنها شبی بود که نیروهای فوق العاده راهور را نتوانستیم پیاده کنیم و عوامل اجرایی جنوب شهر به هسته شمالی شهر انتقال یافتند؛ رئیس مناطق ۱۵،۱۶، ۱۸ و ۱۹ در حوزه‌های شمالی مستقر شدند.

سردار حمیدی با بیان اینکه در روزهای پیش رو با چند مناسبت مهم و پرازدحام شهری نظیر دربی، پنجشنبه پایان سال، چهارشنبه سوری و … مواجه هستیم، افزود: طی روزهای آینده هرشب بارندگی داریم و باید اقدامات پیشگیری کننده عملیاتی شود تا از وقوع اتفاقات شب گذشته جلوگیری شود.

وی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امسال برای چهارمین سال متوالی از راهنمایی و رانندگی بابت رتبه دوم کاهش آمار تصادفات شهر تهران تقدیر شد؛ کاهش این آمار دستاورد مدیریت شهری و راهور است که زیرساخت‌ها را اصلاح می‌کنند؛ سال گذشته هم رتبه نخست را کسب کردیم.

ترافیک شب گذشته منطقه ۳ بررسی و کالبدشکافی می‌شود

مهدی گلشنی در این جلسه تأکید کرد: تمامی همکاران شب گذشته درگیر ترافیک بودند و منطقه ۳ نسبت به همه مناطق ترافیک بیشتری داشت. معضلی که در ترافیک در مواقع بازندگی همیشه درگیر آن هستیم، آبگرفتگی معابر است.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید ترافیک شب گذشته منطقه ۳ بررسی و کالبدشکافی شود، افزود: همیشه نقاط آبگیر توسط خدمات شهری به معاونت معرفی می‌شوند و درصدد اصلاح و رفع نقاط آبگیر هستیم. بازگشایی گره‌های ترافیکی برای پلیس راهور در اولویت قرار دارد که شب گذشته این گزارش‌ها از طریق سامانه ۱۳۷ اعلام می‌شد.

اغلب آبگرفتگی‌ها مربوط به انباشت زباله در انهار است

صادق جهانی با بیان اینکه تا ساعت ۱۲ شب تلاش شد که مشکلاتی که بابت ترافیک حادث شده بود، رفع شود، افزود: سامانه ۱۳۷ به عنوان سامانه ارتباط با شهروندان است که گزارشات این سامانه نشان می‌دهد اغلب آبگرفتگی مربوط به مناطق ۱۲ و ۱۴ است و منطقه ۱۲ بحرانی‌ترین آبگرفتگی را داشت.

معاون مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تلاش شد که با حداکثر ظرفیت ممکن در مناطق، ماموریت‌های خود را به سرانجام برسانیم، گفت: اصلی‌ترین موضوع شب گذشته ترافیک منطقه ۳ بود و منطقه ۲ وضعیت مطلوب‌تری داشت.

به گفته جهانی؛ مرکز کنترل ترافیک ماهیانه وضعیت نقاط آبگرفته را اعلام می‌کند و به صورت مشترک مشکلات این نقاط با معاونت فنی و عمرانی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب آبگرفتگی‌ها مربوط به انباشت زباله در انهار است، عنوان کرد: با وجود اینکه در معابر شهر سطل زباله قرار دارد اما برخی شهروندان زباله‌های خود را در انهار رها می‌کنند. بیش از ۵۰ درصد گزارشات آبگرفتگی نشان از رها شدن زباله‌ها در انهار دارد.

ضرورت نظارت ویژه بر تاکسی‌ها در ایام پایانی سال

شفیعی نیز در ادامه گفت: یکی از نکات مهم انتقال تجربیات شب گذشته در حوزه آبگرفتگی است تا در شب های آینده نقاط ضعف دیشب تکرار نشود؛ همچنین تمدید خدمات حمل و نقل عمومی تا آخرین ساعات شب و اعلام آن به مردم برای رفع نگرانی آنها که اگر تقاضا وجود داشت تا پایان حضور مردم در ایستگاه‌ها خدمات ادامه پیدا کند، از دیگر مسائل مهم است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در این دو هفته در حوزه تاکسی باید نظارت ویژه ای انجام شود و مشخص شود که چه کسی از تاکسیرانان در حوزه مسئولیت خود تعهد دارد؛ علاوه بر این اضافه کردن حداکثری توان پلیس راهور و اطلاع رسانی و خواهش از مردم برای اینکه سفرهای خود را کاهش دهند یا سفرها را بین ساعات شبانه روز توزیع کنند و کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند از دیگر نکات کلیدی این ماجرا است؛ چرا که بارندگی تا ۲۵ درصد کاهش ظرفیت معابر را  در بردارد.

همایون فتاحی در بخش دیگر جلسه بیان کرد: باتوجه به کاهش ظرفیت و حجم افزایش ترافیک در معابر شهر تهران، کوچک‌ترین بارندگی باعث قفل شدن معابر می‌شود.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شرکت کنترل ترافیک در ادامه بیان کرد: در روز گذشته، بارندگی‌هایی که از روز جمعه سیزدهم اسفند به صورت پراکنده آغاز شده بود، به اوج خود رسید و شاهد بارش مداوم باران در این روز بودیم. بنابراین ترافیک معابر به ویژه در اوج عصرگاهی با افزایش قابل توجه مواجه شد. در این روز شاهد بیشترین TCI (ترافیک متوسط کل سال) از ابتدای سال تاکنون بودیم که به ۳۸ درصد رسید. قبل از آن بیشترین TCI متعلق به شنبه ۲۷ آذر با ۳۵ درصد بود که در آن روز هم شاهد بارندگی مداوم بودیم.

فتاحی در ادامه عنوان کرد: در کل میانگین ترافیک روزهای کاری شانزده روز اول اسفند ۱۴۰۰ نسبت به روزهای مشابه در دوران قبل از کرونا یعنی ۱۶ روز اول اسفند ۱۳۹۷ در اوج ترافیک صبحگاهی ۳۵ درصد کاهش و در اوج ترافیک عصرگاهی ۰/۸۱ درصد افزایش داشته‌ و در مجموع کل شبانه روز ۲/۸۷ درصد افزایش در طول صف ترافیک در معابر شهر تهران داشته‌ایم.

وی درباره درصد تغییرات ساعتی ورود به محدوده طرح ترافیک بیان کرد: متوسط تغییرات ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۰ درصد افزایش داشته است. بررسی میانگین هفتگی TCI نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون سه روز ابتدای هفته گذشته بیشترین میانگین شاخص تراکم ترافیک را داشته‌ایم. در سه روز ابتدای هفته گذشته به ترتیب نقص فنی خودرو، تصادف و موارد اجرایی بیشترین وقایع تأثیرگذار بر ترافیک بوده است.

مشکلات ترافیکی در بلند مدت قابل اصلاح است

شفیعی در پاسخ به پرسشی درباره ترافیک سنگین شب گذشته شهر تهران به دلیل بارندگی گفت: افزایش ترافیک در اسفند ماه موضوع جدیدی نیست و همه ساله با این مساله روبه رو هستیم، اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت های ترددی شهروندان، میزان ترافیک در ماه آخر سال کمتر از سال های دیگر بود اما امسال به دلیل واکسناسیون گسترده شهروندان دوباره شرایط ترافیکی شهر در این ماه به شرایط سابق خود بازگشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: شب گذشته با بارندگی در بخش قابل توجهی از شهر تهران با ترافیک عظیم روبه رو بودیم و بخش قابل توجهی از شهر تهران چند ساعتی درگیر ترافیک سنگین بود. به دلیل شرایط خاص جلسه فوری با عوامل برگزار کردیم و سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به همراه معاون خدمات شهری و سایر دستگاه های متولی نیز در این جلسه حضور داشتند و عواملی که قابل رفع و کاهش است در شب های گذشته مورد بررسی قرار گرفت تا از ظرفیت های ممکن استفاده شود.  

وی با بیان اینکه مشکلات ترافیکی در بلند مدت قابل اصلاح است، یادآور شد: در جلسه اضطراری شب گذشته مقرر شد تا به ساعات کاری حمل و نقل عمومی اضافه شود و رفع نواقص در برخی از تجهیزات کنترلی شهرداری تهران در حوزه چراغ ها و تجهیزات هوشمند نیز از جمله تصمیمات دیگری بود که در این جلسه اتخاذ شد. همچنین از حوزه خدمات شهری خواستیم نقاطی که دچار آب گرفتگی بودند با جدیت بررسی کنند.

شفیعی بیان کرد: همچنین با توجه به مشکلات زیادی که شب گذشته در دو منطقه ۳ و ۱۲ تهران ایجاد شد مقرر شد تا با حضور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این دو منطقه مسائل و مشکلات احتمالی بررسی و راهکارهای مناسبی برای بهبود وضعیت ترافیکی انجام شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: از مردم نیز می خواهیم تا در این زمینه مدیریت شهری را همراهی کنند و در ساعات اوج سفر و یا بارندگی سفرهای زائد خود را حذف کنند و یا از روش هم پیمایی در ترددهای خانوادگی خود استفاده کنند. همچنین بهترین راه حل استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر تهران است.

درخواست رئیس پلیس راهور از مردم برای مدیریت سفرها

در ادامه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی درخصوص حضور پلیس راهور در شب گذشته همزمان با ترافیک سنگین شهر تهران گفت: در اسفندماه به دلیل افزایش سفرها ترافیک بیشتر می شود و در حالت بارندگی نیز شرایط ترافیکی افت می کند و نیاز دارد تا از ظرفیت ها استفاده بیشتر کنیم. با توجه به بارندگی دیشب جلسه گذاشتیم تا تمام بخش ها از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند.

سردار حمیدی افزود: از مردم تقاضا داریم تا سفرهای خود را مدیریت کنند و به ویژه در زمان بارندگی ها سفرهای غیر ضروری نداشته و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مقرر شد تا ساعات تردد حمل و نقل عمومی بیشتر شود، مردم نیز به جای استفاده از خودروهای شخصی از این سیستم حمل و نقلی استفاده کنند.

انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 18795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =