هشدار درباره انسداد معابر محله زرگنده/ درخواست‌های شهروندان از مدیران شهری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انسداد معابر در محله حسن‌آباد زرگنده و نبود دسترسی در صورت وقوع آتش‌سوزی گفت: نبود مشوق برای بازسازی بافت فرسوده محله از گلایه شهروندان است.

به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورا با اشاره به محله‌گردی خود از حسن‌آباد زرگنده در واکنش به انتقاد چمران درباره توافق میان معاونت شهرسازی و معماری و امور مناطق بر سر اینکه جریمه قطع اشجار به جای اینکه صرف خرید باغات شود باید به خزانه ریخته شود، گفت: قبل از اینکه گزارشم را عرض کنم از تذکر به جا و به موقع جنابعالی تشکر می‌کنم. به نظر بنده تفاهم‌نامه با هر وزارتخانه‌ای در حوزه ماموریت‌ها و مدیریت شهری امضا می‌شود، حداقل این است که پیش از آن اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به موضوعات آن تفاهم‌نامه توجیه باشند. 

وی افزود: تاکنون چند تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های مختلف امضا شده و ما فقط از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم. برخی تصمیماتی که در حوزه معاونت‌ها گرفته می‌شود نیاز به تصویب شورا دارد اما صورتجلسه آن به مناطق ابلاغ شده است. 

امانی در ادامه گزارش خود را قرائت کرده و گفت: از محله حسن‌آباد زرگنده گزارش می‌دهم؛ محله‌ای اصیل، تاریخی و مذهبی با ۳۶ هزار نفر جمعیت، ۹ مسجد، امامزاده اسماعیل و ۲۳۴ شهید سرافزار انقلاب و دفاع مقدس که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و آنچه امروز خدمت شما گزارش می‌کنم مشاهداتم در بخش جنوبی این محله است که متاسفانه نمایی از شمال و جنوب شهر تهران را به تصویر می‌کشد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: هرچند این محله در منطقه ۳ و در جوار خیابان‌هایی همچون الهیه، آفریقا و شریعتی واقع شده، اما آینه‌ای از مناطق جنوب تهران است. بلافاصله پس از ورود به این محله، بیمارستان جواهری خودنمایی می‌کند که بر سر در آن عنوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نصب شده است؛ اما از سال ۹۵ با هدف توسعه و نوسازی تعطیل شده و خدمت خود را به مردم متوقف کرده و از توسعه و نوسازی هم خبری نیست. به گفته مردم این بیمارستان واقف خصوصی داشته (از نام آن معلوم است «بیمارستان جواهری») اما مشخص نیست که چگونه به دانشگاه آزاد واگذار شده است و ۵ سال است که به بهانه نوسازی و توسعه بلاتکلیف رها شده است. 

وی ادامه داد: جالب است که بیمارستان دیگری هم در این محله به نام کوثر به چنین سرنوشتی مبتلا شده و ضمن توقف فعالیت‌های درمانی، جهت انجام کار اداری و اجرایی به یکی از وزارتخانه های دیگر واگذار شده و اکثر طبقات ساختمان بزرگ این بیمارستان سابق خالی است و متاسفانه تنها مرکز درمانی که به مردم این محله به صورت محدود خدمات ارائه می‌کند، یک مجموعه خیریه‌ای است که فقط در طول روز ارائه خدمات می‌دهد. متاسفانه همان گونه که شهردار تهران هم دو بار در صحن شورا اعلام کردند، شهر تهران علی رغم تبلیغات بیرونی و تصور عمومی فقیرترین شهر از نظر سرانه درمانی و بهداشتی است و در تمامی محلاتی که تاکنون گزارش آنها را در صحن شورا ارائه کرده‌ام، نبود بیمارستان یا مرکز درمانی و حتی درمانگاه یکی از مشکلات اساسی مردم است.

امانی در ادامه اظهار کرد: بلافاصله و با حوصله کمی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خودنمایی می‌کند. دانشگاهی با ظرفیت اسمی ۴ هزار نفر که متاسفانه ۳ برابر ظرفیت خود دانشجو در حال تحصیل دارد؛ یعنی ۱۲ هزار نفر که از سراسر تهران و کشور جهت تحصیل جذب این مرکز آموشی شدند که البته انشاء‌الله موفق باشند اما برای مردم ساکن این محله به‌ویژه خیابان‌های اطراف این دانشگاه ترافیک سنگین، خودروهای پارک‌شده در معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها و معضلات فرهنگی و تربیتی ایجاد کرده است و موجبات نارضایتی و شکایت ساکنین را فراهم آورده است. بافت فرسوده، معابر باریک، کوچه‌هایی که تقریبا تمامی آنها با پله‌هایی که ۱۸ سال پیش با همت و عنایت شورای دوم و شهردار وقت تهران برای مردم ساخته شده و به گفته اهالی تنها اقدام مثبت عمرانی ۴ دهه اخیر توسط شهرداری برای آنان بوده است و مردم خاطره خوشی از این اقدام دارند به خانه‌هایشان تردد می‌کنند. اینها ویژگی‌های اصلی محله جنوبی حسن آباد زرگنده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی و پهنه محله مانع اصلی برای تجمیع پلاک‌های فرسوده و نوسازی است، تاکید کرد: بعضی از این پلاک‌ها ۳۰ متر و با تجمیع و مجوز ۴ طبقه حتی ۲۰ متر هم سهم ساکنین و مالکین واحدها نمی‌شود. به گفته مدیران منطقه حتی با مجوز ۵ طبقه هم سرمایه گذاران حاضر به مشارکت نیستند و به همین دلیل در دیدار شهردا تهران از منطقه ۳، ایشان دستور تجدیدنظر در طرح تفصیلی منطقه را صادر کردند که امید است اولویت به این محله نیازمند داده شود.

وی اضافه کرد: خیابان عامری که محور غربی-شرقی این محله است، قابل دسترسی برای خودروهای امدادی و آتش‌نشانی نیست و چند بار برای اطفاء حریق ناچار شده‌اند چند صد متر لوله و شلنگ برای رساندن آب و مواد اطفاء حریق استفاده کنند؛ درحالی‌که با تملک چند متر به‌ویژه حمام قدیمی در نبش این خیابان و تعریض ورودی آن، این مشکل قابل حل است. محله‌ای که فضای سبز آن را تنها درختان قدیمی حاشیه خیابان‌ها تشکیل می‌دهند که البته متاسفانه در دوره‌های اخیر این درختان هم خوب نگهداری نشدند، تعدادی از آنها خشک شده و بخش اعظمی از درختان هم آن روزی که ما رفته بودیم هرس نشده بودند که البته در حال هرس کردن بودند. تنها مجموعه ورزشی توسط سازمان ورزش به بخش خصوصی واگذار شده و صرفا یک زمین چمن مصنوعی در اختیار اهالی محله قرار دارد که ما که مراجعه کردیم نه متولی آن مشخص بود و نه برنامه استفاده مردم از آن زمین چمن.

امانی با بیان اینکه مردم حسن آباد زرگنده از پایین پله‌ها و کوچه‌های باریک با حسرت به شمال محله می‌نگرند که برخوردارند، قیمت های بالای املاک، خیابان‌های عریض، ساختمان‌های شیک و چند طبقه دارند؛ اضافه کرد: اما محله جنوب که تمام کوچه هایشان مزین به عکس شهدای عزیزانشان (نه یک شهید، که بعضا دو شهید) است، در چرخه ماشین بوروکراسی اداری شهرداری و ثبت احوال در رفت و آمد هستند. این مردم شریف نه طرح تفصیلی، نه پهنه، نه خط آسمان، نه برنامه پنج ساله و نه لایحه بودجه را نخواندند و اطلاع ندارند، اما یک موضوع را خوب می‌دانند و مرتب تکرار می‌کنند؛ غفلت مدیران شهری و فراموشی آنان در هیاهو و غوغای این شهر سیاست‌زده و دودگرفته. این مردم که فاقد هرگونه مُد حمل و نقل و ایستگاه اتوبوس و تاکسی هستند، خودشان می‌دانند که معابر محله‌شان امکان تردد اتوبوس را ندارد لذا فقط تقاضای ایستگاه تاکسی از شهرداری دارند. یکی از معتمدین موی‌سفید و باتجربه محله می‌گوید: راه، محور توسعه است. شما خیابان عامری را تعریض کنید، مطمئن باشید بافت فرسوده راه نوسازی خودش را پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تنها اثر عمرانی باقیمانده از دوره چهارم مدیریت شهری، سرای محله‌ای زیبا در چند طبقه و با کارکردهای متفاوت است که اهالی از سرنوشت و آینده آن نگران و ناراحت هستند زیرا در شش ماه گذشته این اولین جلسه‌ای بود که با حضور یک عضو شورا، معتمدین این محله را دور هم جمع کرده بود. البته مردم از تلاش مدیریت فعلی شهرداری منطقه به ویژه در زمینه رُفت و روب، نگهداشت، پاسخگویی سریع به نیازهای روزانه‌شان راضی هستند و سپاسگزاری می‌کردند و از ما فقط یک خواسته داشتند؛ عدالت در تخصیص منابع به محلات و اولویت دادن به آنانی که کم‌برخوردارند.

وی درباره خواسته های مردم گفت: از مسئولین بهداشتی و درمانی شهر تهران خواهش می‌کنیم تکلیف بیمارستان جواهری را مشخص کنند و آن را مجدد به چرخه خدمت برگردانند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی استدعا داریم درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در واحد علوم پزشکی این محله تجدیدنظر کنند و توابع ترافیکی و فرهنگی این واحد را بررسی و مسئولیت اجتماعی خویش را در قبال این محله ادا کنند.

وی ضمن درخواست‌ها از شهردار تهران گفت: تملک چند ملک محدود که باعث بازگشایی و تعویض معابر و خیابان عامری خواهد شد، بازنگری سریع و خارج از نوبت طرح تفصیلی محله با هدف تصحیح و ایجاد مشوق برای بازسازی بافت فرسوده، استقرار سریع ایستگاه جهت استفاده مردم از تاکسی از درخواست‌های مردم از شهرداری است.

امانی بیان داشت: همچنین توجه و رسیدگی به درختان ارزشمند محله و جلوگیری از خشک شدن و هرس به موقع آنها، کمبود سرویس بهداشتی در سطح محله به نحوی که فقط در یکی از مساجد ۹ گانه سطح محله امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود دارد از دیگر درخواست‌ها است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به مشکل کمبود سرویس بهداشتی در شهر تهران اشاره کرده و گفت:کمبود سرویس بهداشتی مشکل عمومی است و فقط خاص این محله نیست؛ اما در این محله به دلیلی اینکه افراد مسن، بازنشسته ها، پیرمرد و پیرزن زیاد در آن زندگی می‌کنند بیشتر خودش را نشان می‌دهد که متاسفانه ما چند مورد را هم متاسفانه در آنجا شاهد بودیم. 

ویدامه داد: در بعضی از این ترافیک‌های سنگین بنده خود شاهد بودم که متاسفانه مردم مجبور می‌شوند از ماشین‌شان پیاده می‌شوند و رفع حاجت می‌کنند و این واقعا زیبنده‌ی تهران نیست. در دوره چهارم و سوم اگر خاطرتان باشد ۲۵۰۰ سرویس بهداشتی در شهر ایجاد شد، اما چون بعضی‌هایش پرتابل بود و پیمانکار داشتند، چون هزینه به موقع داده نشده، تعطیل شده‌اند و در حال حاضر دوباره این کمبود خودش را در شهر تهران نشان می دهد. من خواهش می‌کنم در کل شهر و یک یا دو سرویس بهداشتی عمومی در سطح محله زرگنده ایجاد شود. به امید اینکه بخشی از این مشکلات را ما در سال آینده شاهد نباشیم.

انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 18806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =