لزوم توجه به اندوخته‌های طبیعی و حفظ سرمایه‌های زیستی در پایتخت/ تداوم برنامه‌های فرهنگی محیط زیست با تمرکز بر توجه به تنوع زیستی شهری

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به برگزاری اختتامیه مسابقه عکاسی تنوع زیستی شهر تهران گفت: توجه بیشتر به اندوخته‌های طبیعی و حفظ سرمایه‌های محیط زیستی پایتخت هدف اصلی برگزاری مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری پیرامون برگزاری اختتامیه مسابقه عکاسی تنوع زیستی شهر تهران و با اشاره به استقبال و مشارکت قابل توجه شهروندان از این رویداد گفت: در سال جاری با اضافه شدن بخش تنوع زیستی گیاهی و همچنین دو بخش ویژه «تنوع زیستی غیر بومی و تأثیرات آن بر زیست‌بوم تهران » و «تنوع زیستی و ابعاد مختلف زندگی شهری» تلاش شد این برنامه کامل تر و جامع تر از دوره‌های گذشته برگزار شود تا بتواند با استفاده از تجارب موفق چند دوره پیشین، در قالب جشنواره دائمی تنوع زیستی تهران فعال بماند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: توجه بیشتر به اندوخته های طبیعی و حفظ سرمایه های محیط زیستی پایتخت هدف اصلی برگزاری مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، کوهستان، روددره‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های درون‌شهر نیز سهم بسزایی در ارتقای وضعیت زیست‌محیطی شهر دارند.

انصاری با بیان اینکه مناطق کوهستانی شمال تهران، تپه‌هایی چون سوهانک، تلو و پارک پردیسان در داخل شهر و رودخانه‌های دارآباد، درکه، فرحزاد، کن و دربند همچنان اصلی‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری پایتخت محسوب می‌شوند، افزود: ‌اکنون بیش از ۱۳۰۸ گونه گیاهی که ۱۶۷ گونه آن انحصاری اقلیم تهران است و بالغ بر ۲۱۰ گونه پرنده، ۲۲گونه پستاندار، ۱۶گونه خزنده و ۲۰گونه ماهی را می‌توان در زمره تنوع زیستی جانوری تهران برشمرد.

وی ادامه داد: به‌دلیل همجواری روددره‌ها با انواعی از اکوسیستم‌ها ازجمله اکوسیستم‌های کوهستانی، پارک‌های طبیعی و مصنوعی، تنوع زیستی در این پهنه‌ها قابل توجه است. از این‌رو، برای حفاظت از گونه‌های جانوری به‌ویژه پرندگان نیاز است بسترهای طبیعی و بکر و پوشش گیاهی متناسب برای بقای این گونه‌ها حفظ شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: اگر بپذیریم که شهرها صرفا مکانی برای زندگی انسان‌ها نیستند و تمامی موجودات زنده در آنها حق حیات دارند، آنگاه می‌توان به‌نحوی فعالیت‌های انسانی را برنامه‌ریزی کرد تا در محیط‌های شهری انواع گوناگونی از موجودات زنده اعم از گیاهان و جانوران نیز قادر به بقا باشند. در حقیقت هر اندازه که محیط‌زیست شهری سالم‌تر و پاک‌تر باشد، مجموعه زیستمندان موجود در آن نیز از تنوع و شادابی بیشتری برخوردار خواهند بود.

انصاری با تاکید بر نقش حائز اهمیت موجودات زنده در اکوسیستم‌های شهری و آرامش روحی و روانی ناشی از نزدیکی با طبیعت برای شهرنشینان به‌خصوص در کلانشهرهایی چون تهران، گفت: برای توجه به تنوع زیستی جانوری و گیاهی تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن برگزاری مسابقه عکاسی تنوع زیستی، اقدام به تهیه کتاب تنوع زیستی جانوری تهران و همچنین مستند ۹۰ دقیقه ای تنوع زیستی تهران با عنوان "تهران شهر زنده" که بزودی اکران عمومی می شود، کرده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: امید است تداوم برنامه های فرهنگی محیط زیست با تمرکز بر توجه به تنوع زیستی شهری بتواند با تغییر رویکرد در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها، موجب حفاظت شایسته تر از اندوخته ها و دارایی های طبیعی تهران شود.

انتهای پیام

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 18966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =