کتاب «علمای دارالخلافه» منتشر شد

ناشر گنجنامه دارالخلافه از انتشار چهارمین اثر از این مجموعه تحت عنوان «علمای دارالخلافه» خبر داد و گفت: فردا -دوشنبه بیست و سوم اسفندماه۱۴۰۰- آیین رونمایی این کتاب با حضور مدیران شهری برگزار می‌شود.

بهزاد یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار شهر  با اشاره به انتشار چهارمین اثر از گنجنامه دارالخلافه به نام «علمای دارالخلافه» گفت: کتاب «علمای دارالخلافه»، چهارمین اثر از مجموعه گنجنامه‌های دارالخلافه است که درسال های گذشته مجموعه کتاب هایی با نام های «امام زاده‌ها»، «واقفان» و «مساجد» دارالخلافه را نیز منتشر کرده است.

نویسنده کتاب «علمای دارالخلافه» ادامه داد: در پژوهش و نگارش این کتاب ۴۲۰ صفحه‌ای، نام بیش از دو هزار تن از علمایی که در محدوده دارالخلافه ساکن و یا در آن به فعالیت‌های علمی و تبلیغی مشغول بوده اند، احصا شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر استفاده از منابع عمومی موجود در حوزه شهر تهران، منابع بسیاری از کتابخانه و مرکز اسناد ملی ایران، سایت‌های گوناگون و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای تهیه مطالب کتاب استفاده و مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

مدیر مسئول انتشارات دارالخلافه یادآور شد: کتاب «علمای دارالخلافه» در سه بخش تهیه شده است. بخش اول به زندگی‌نامه ۲۹۸ نفر از علمای دارالخلافه‌ی تهران اختصاص دارد. بخش دوم به عکس‌ها و تصاویر عالمان و در بخش سوم اسناد مربوط یه آنها از میان ۱۷ هزار سندی است که در مرحله تحقیق استفاده شده است.

یعقوبی تاکید کرد: این کتاب حاصل دو سال پژوهش و مطالعه پیرامون سرگذشت علمای تهران قدیم است که در قطع خشتی  حاوی مطالب، تصاویر و اسنادی است که به تازگی منتشر و یا در گذشته به آنها توجه ویژه ای نشده؛ است.

به گفته وی کتاب «علمای دارالخلافه» به شرح زندگانی علمایی می پردازدکه در محدوده تهران قدیم ساکن بوده ویا در مدارس و مساجد آن به تحصیل، تدریس و اقامه نماز جماعت و کارهای دیگری نظیرقضاوت مشغول بودنداند.

 نویسنده کتاب مذکور افزود: بازه زمانی که در پژوهش این کتاب به آن پرداخته شده از زمانی است که نام تهران برای اولین بار در منابع ذکر شده و شامل زندگینامه علمایی است که از آن تاریخ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال۱۳۵۷در محدوده دارالخلافه ساکن بوده و یا به فعالیت علمی، تبلیغی و امور دیگر مشغول بوده اند.

وی با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از این کتاب تاکید کرد: این مراسم با حضور برخی از اعضای شورای شهر، شهرداران مناطق، مدیران شهری و اندیشمندان حوزه فرهنگ روز دوشنبه۲۳اسفند۱۴۰۰– ساعت۱۵الی۱۷ در عمارت دارالخلافه واقع در خیابان شیخ هادی، نرسیده به تقاطع جامی کوچه مظفریخواه برگزار می شود.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
کد خبر: 19039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =