برنامه‌های سفر شهردار تهران در تاجیکستان/ از حضور در اجلاس عمومی تا دیدارهای دوجانبه

علیرضا زاکانی به همراه شهردار چند شهر ایران برای شرکت در ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی به تاجیکستان سفر کرد، شهردار تهران علاوه بر حضور در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌ای با شهرداران آسیایی و همچنین وزرای تاجیکی به عنوان تنها کشور فارسی‌زبان آسیای میانه و دروازه ورود و تعامل با سایر کشورهای آسیای میانه انجام داد.

به گزارش خبرنگار شهر، هفته گذشته شهردار تهران به همراه شهرداران شهرهای مشهد، قزوین، کرمان، اراک و بجنورد برای شرکت در ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی، عازم دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شدند. در این اجلاس که با عنوان «سرمایه اجتماعی شهری، اعتماد و مشارکت عمومی» نامگذاری شده بود، شهرداران شهرهای همچون کازان، آنکارا، بانکوک، آنتالیا، هایکو، دوحه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نظیر WeGo، Metropolise Isocarp و UNDP حضور داشتند.


* اهداف سفر
از اهداف سفر علاوه بر شرکت شهردار تهران در ششمین نشست مجمع عمومی مجمع شهرداران آسیایی، به منظور ارتقای روابط دوجانبه (تاجیکستان تنها کشور فارسی‌زبان آسیای میانه و دروازه ورود و تعامل با سایر کشورهای آسیای میانه است) و شناسایی و پیشنهاد ظرفیت‌های همکاری بین شهرداری تهران و دوشنبه به این کشور سفر کرد.

* هشتمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی

در روز نخست سفر، هشتمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی برگزار شد که امسال به دلیل پاندمی شیوع کرونا بسیاری از شهرداران از جمله آنکارا، آنتالیا، بانکوک، هایکو، کازان، غازی آنتپ، به صورت آنلاین در این جلسه شرکت کردند.

در این نشست محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران به نیابت از شهردار پایتخت، گزارشی درباره حمایت‌های شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی ایران از مجمع به عنوان بنیانگذار آن ارائه داد.

ارائه گزارش فعالیت‌های مجمع از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، هزینه‌ها و بودجه، جایزه مجمع شهرداران آسیایی، عضویت‌ها و همکاری‌های متقابل از جمله برنامه های هشتمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی بود. در این مراسم با پیشنهاد زاکانی، حمیدرضا غلامزاده معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران به عنوان دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی معرفی شد.


* افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی

ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی چهارشنبه ۱۹ اسفند، برگزار شد. این اجلاس با قرائت پیام رئیس جمهور تاجیکستان توسط معاون نخست وزیر این کشور آغاز شد.

 
در ادامه پس از استقبال رسمی شهردار دوشنبه از شهردار تهران، علیرضا زاکانی به سخنرانی پرداخت. شهردار تهران در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت مضاعف نقش‌آفرینی مردم در مدیریت شهری بیان کرد که مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، سازنده و حافظ فرهنگ هر جامعه‌ای هستند و مشارکت مردم در مدیریت شهری می‌تواند تضمین‌کننده تداوم و بقای فرهنگی هر شهر و کشوری باشد.


در ادامه این نشست، کمیته های تخصصی مجمع شهرداران آسیایی همچون حمل و نقل و ترافیک شهرهای آسیا، شهرهای هوشمند آسیا، شهرهای آسیایی مقاوم، شهرهای قابل زندگی در آسیا، جهانگردی شهری آسیا، شبکه همکاری زنان آسیا و شبکه تعاونی اعضای شوراها تشکیل جلسه دادند و در این کمیته ها نقطه نظرات هر یک از اعضا مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

* دیدارهای  شهردار تهران

شهردار تهران علاوه بر حضور در اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی، با مقامات دیگر کشورها دیدار و تبادل نظر کرد؛ دیدار با رستم امامعلی رئیس شهر دوشنبه و رئیس مجلس اعلای تاجیکستان، ملاقات دو جانبه با شهردار تاشکند ازبکستان و دیدار با قائم مقام شهردار غازی آنتپ ترکیه اشاره کرد.

زاکانی در بخشی دیگر با وزیر کشور، وزیر فرهنگ، رئیس سازمان رشد سیاحی(توسعه گردشگری)، نایب رئیس مجلس و رئیس آکادمی ملی علوم تاجیکستان و اعضای برگزیده آکادمی به ویژه ملااحمد ایران شناس شهیر و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان دیدار کرد. شهردار تهران در ادامه برنامه دیدارهای خود با معاون اول شهرداری دوشنبه، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری دوشنبه، شهرداران باختر، خجند و پنجه‌کند و معاونان شهرداری دوشنبه و شهردار شهر حصار و معاون پیشین نخست وزیر دیدار کرد.

لزوم تقویت روابط با تکیه بر دیپلماسی شهری، تبادلات دوجانبه فرهنگی و هنری، توسعه فضاهای فرهنگی، دعوت از شهردار دوشنبه و معاونانش برای سفر به ایران، برگزاری هفته های مشترک فرهنگی، طرح مدیریت محله محور، همکاری در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی و مشارکت در عرصه های شهرسازی و عمرانی از محورهای مورد تاکید شهردار تهران در دیدارها و ملاقات های خود بود.


پس از ملاقات شهردار تهران با مقامات شهری و کشوری نوبت به دیدارهای عمومی رسید و دیدار با ایرانیان مقیم تاجیکستان و سرمایه گذاران ایرانی مقیم دوشنبه و بازدید از کارخانه تولید آب معدنی و کاخ نوروز و اماکن و پروژه های شهری و هم اندیشی با اعضای دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران بخش دیگری از برنامه های هیات شهرداری پایتخت بود. 

* مراسم اختتامیه اجلاس

مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی عصر روز پنجشنبه نوزدهم اسفندماه ١٤٠٠ در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد. در این مراسم دبیرکل سابق مجمع شهرداران آسیایی ضمن سخنرانی گزارشی از عملکرد سه ساله ارائه کرد و در ادامه این مسئولیت به حمیدرضا غلامزاده معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران تحویل داده شد. در پایان اجلاسیه، بیانیه ۲۰۲۰ مجمع قرائت و این اجلاس به پایان رسید.


* دستاوردهای سفر
در مجموع می توان معرفی ظرفیت های مختلف تهران در عرصه های مختلف فرهنگی، عمرانی، ورزشی و اجتماعی، معرفی توانمندی های شهرداری تهران در اجرای پروژه های شهری کلان در تاجیکستان، توافق اصولی در زمینه تقویت گردشگری و تبادلات فرهنگی و هنری بین تهران و دوشنبه و تثبیت جایگاه تهران در مجمع شهرداران آسیایی به عنوان شهر موسس و میزبان دبیرخانه دائمی را از دستاوردهای سفر هیات ایرانی به تاجیکستان  بر شمرد.

انتهای پیام/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 19060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =