استقرار ماموران انتظامی در ۲۵۴ نقطه آسیب‌خیز شهر در شب چهارشنبه سوری/بهره برداری از یک پایگاه مدیریت بحران و ایستگاه لرزه نگاری؛امروز

دومین نشست ستاد ویژه مدیریت بحران کلانشهر تهران با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و اعضای ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، دومین نشست ستاد ویژه مدیریت بحران کلانشهر تهران با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و اعضای ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، امروز - سه شنبه۲۴ اسفند ۱۴۰۰- برگزار شد.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این نشست درباره اقدامات این سازمان برای شب چهارشنبه سوری گفت: اقدامات سازمان آتش نشانی از حدود یک ماه پیش مبنی بر آگاهی رسانی به مردم درباره خطرات چهارشنبه سوری از طریق استفاده از ظرفیت‌های سرای محلات آغاز شد.

وی با بیان اینکه در تهران هر روز  ۱۴۰۰ آتش نشان شیفت هستند که امروز یک هزار نفر دیگر فراخوان شدند، اظهارکرد: در ۴۴۰ نقطه خودروهای سبک و سنگین در نقاط مختلف شهر مستقر می شوند. ۸۰ درصد آتش سوزی ها در این شب  از ۵ عصر  تا ۱۲ شب در معابر رخ می دهند. بر همین اساس خودروهای واترجت شهرداری نیز می تواند موثر باشد و شهرداری تهران آمادگی کامل برای امداد رسانی دارد. 

داوری ادامه داد: حدودا ۲۵درصد آتش سوزی ها مربوط به فضاهای سبز می شود. همچنین دستورالعمل مربوط به سطل های مکانیزه نیز یکی از نکاتی است که فعالیت مضاعفی برای پاکسازی آنها خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در پایان درباره بسته شدن خیایان شریعتی به دلیل احتمال سقوط تاورکرین (جرثقیل برج ساز) در این خیابان بیان کرد: خیابان شریعتی  به دلیل احتمال سقوط تاورکرین بسته شده  و ترافیک پس زده است. معمولا عملیات بازکردن تاور کرین ها زمان‌بر است، به همین‌ دلیل تا ساعت ۲۴ امشب عملیات موثری برای بازکردن انجام نمی شود و پس از آن عملیات حل این مشکل انجام‌می شود. تاورکرین ها سالهاست که برای شهر مشکل  ایجاد می کنند.

جانشین فرماندهی تهران بزرگ:

۲۵۴ نقطه در تهران برای استقرار نیروی انتظامی جانمایی شده است

سردار حمید هداوند، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی از استقرار ماموران انتظامی در ۲۵۴ نقطه آسیب خیز در تهران خبر داد و گفت: هفته پر کاری برای نیروی انتظامی به دلیل چهارشنبه سوری، پنج شنبه آخر سال، میلاد امام زمان (عج)، دربی و عید نوروز پیش رو داریم اما مجموعه نیروی انتظامی از آمادگی صد درصدی برخوردار هستند.

وی با اشاره به تقسیم تهران به ۴ چهنه قرارگاه انتظامی افزود: از ساعت ۱۴ امروز پرسنل نیروی انتظامی در ۲۵۴ نقطه آسیب خیز شهر تهران مستقر شده اند.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به توقیف خودروهای مساله دار، ادامه داد: بعد از تعطیلی ادارات و موسسات به شعب بانک ها اعلام کرده ایم تا از ظرفیت حراست خود استفاده کرده و دوربین های کنترلی خود را فعال کنند تا در صورت بروز حادثه به سرعت اطلاع رسانی انجام شود.

وی با اشاره به استقرار نیروی انتظامی در بوستان ها، پارک ها و اماکن عمومی بیان کرد: ماموریت ما در کارگروه نیروی انتظامی ایزوله کردن سایت های حادثه است.

شریفی سده:

طرح آموزشی ویژه برای پایتخت تهیه شده است

مهراب شریفی سده، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر عنوان کرد: هلال احمر از سال ها قبل زیرساخت خوبی برای ‌آموزش ها به ویژه در سایت خادم ایجاد کرده است. همچنین به دنبال آکادمی آموزش هلال احمر در کشورهای فارسی زبان هستیم. ۷ هزار خانه هلال در سراسر کشور داریم. علاوه بر این طرح جامع آموزش همگانی کشور تهیه شده و به صورت ویژه طرحی برای شهر تهران تهیه شده و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

مدیرعامل سازمان هلال احمر استان تهران:

برای اجرای طرح آموزش سالانه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

شاهین فتحی، مدیرعامل سازمان هلال احمر استان تهران نیز  بیان کرد: امیدواریم شیوه نامه پویش شهر آماده در این جلسه مورد تصویب قرار بگیرد تا تسری اقدامات آموزش همگانی و آمادگی برای مخاطرات انجام شود. در این طرح آموزش  برای ۳ میلیون و۲۰۰ هزار نفر  پیش بینی بینی شده است‌. برای اجرای این طرح سالانه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین درباره طرح عملیات جستجو و نجات برای شهرتهران و اسکان و تغذیه اضطراری نیز اقداماتی انجام شده است که امیدواریم با همکاری بین بخشی به نتیجه مناسب برسد.

سلیمی:

 یک پایگاه مدیریت بحران و یک ایستگاه لرزه نگاری آماده بهره برداری است

اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست درباره افتتاح دو پروژه این سازمان توضیحاتی ارائه کرد.

وی اظهار داشت: ۱۰۳ پایگاه پشتیبانی در تهران داریم  که ۱۰ مورد دیگر نیز در حال ساخت است.به طوری که یک پایگاه مدیریت بحران در منطقه ۱۸ با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده که به بهره برداری می رسد، همچنین ایستگاه لرزه نگاری درون گمانه ای  در منطقه ۱۵ نیز آماده بهره برداری است.

به گزارش شهر این دو پروژه با دستور علیرضا زاکانی شهردار تهران به صورت برخط افتتاح شدند.

معاون آموزش سازمان مدیریت بحران شهر تهران:

۳۱ درصد از مدارس پایتخت شرایط بحرانی دارند

شاهین مظفری، معاون آموزش و مشارکت های مردمی  سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران نیز در این نشست گفت: موضوع آموزش در مدیریت بحران مساله مهمی بوده و دارای دو بعد آموزش تخصصی و همگانی است.

وی با اشاره به پژوهش های انجام شده درباره وضعیت مدارس شهر تهران در زمان بحران افزود: این بررسی ها نشان می دهد که ۳۱ درصد از مدارس پایتخت در وضعیت بحرانی قرار دارد به ویژه اینکه نیازمند تامین منابع مالی جهت ایمن سازی هستند.

معاون آموزش سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به لزوم کمک شهرداری تهران به آموزش و پرورش با هدف ایمن سازی مدارس ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری تهران به صورت سالانه بودجه ای را جهت تامین تجهیزات آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد، لازم است بخشی از این بودجه صرف ایمن سازی مدارس شود.

شاهین مظفری با اشاره به آموزش ۲۷۳ هزار نفر از دانش آموزان و معلمان در شهر تهران بیان کرد: این امکان وجود دارد تا این آموزش ها به عنوان تجربه موفق به سایر استان های کشور انتقال یابد.

وی ضمن تاکید بر ایجاد و راه اندازی یک دانشگاه علمی و کاربردی در حوزه مدیریت بحران یادآور شد: در حوزه آموزش های تخصصی نیازمند راه اندازی یک دانشگاه علمی و کاربردی هستیم. این در حالی است که در سال های گذشته چنین دانشگاهی وجود داشت اما در سنوات قبل شورای شهر رای به انحلال این مرکز علمی تخصصی داد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: بخشی از آموزش های سازمان به صورت تخصصی می تواند به عنوان زیرساخت آموزش های دانشگاهی در نظر گرفته شود اما نیازمند ایجاد یک مرکز علمی تخصصی در این حوزه هستیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: لازم است تا دستگاه ها و سازمان های شهر تهران گزارش های خود را پیرامون برگزاری دوره های تخصصی به دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به صورت ۶ ماهه ارسال کنند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

اعتماد مردم به دستگاه های امدادرسان تا ۲۴ درصد کاهش داشته است

به گزارش خبرنگار شهر حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به کاهش ۲۴درصدی اعتماد مردم به سازمان های امدادرسانی پرداخت و گفت: تشکیل ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران اتفاق خوبی است که توسط شهرداری پایتخت انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم انجام پژوهش در مدیریت بحران کشور و شهر تهران افزود: باید سعی کرد تا مدیریت بحران را از حالت حاکمیتی صرف خارج کرد، ضروری است تا به نقش مردم در این حوزه توجه ویژه شود.

خانکه ادامه داد: موضوع مهم دیگر بازگرداندن اعتماد مردم به دستگاه های امداد رسان است. مطالعات نشان می دهد اعتماد مردم به این سازمان ها ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید به نقش خانواده ها در مدیریت بحران توجه ویژه شود؛ چرا که بر مبنای مطالعات بین المللی مدیریت بحران حاکمیتی در هفته اول وقوع حوادث و بلایای طبیعی کارآیی لازم را ندارد و در این میان خانواده ها می توانند حضور تاثیرگذارتری داشته باشند.

نیکزاد:

به همت شهرداری نوسازی بافت های فرسوده جزو اولویت ها قرار گرفته است

در ادامه این نشست اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: در ۱۴ نقطه کشور ستادهای بازسازی در حال انجام وظیفه هستند؛  ۸ نقطه زلزله زده و ۶ نقطه سیل زده‌ داریم که بنیاد مسکن پس از امداد و نجات که توسط سایر نهادها انجام می شود باید بازسازی را انجام دهد.

وی افزود: در تهران روی کمربند زلزله قرار داریم. بر همین اساس با رویکرد شهردار بحث نوسازی بافت های فرسوده جزو اولویت ها قرار گرفته و مجموعه ای در شهرداری در این باره شروع به کار کرده است. امروز عملیات اجرایی ساخت ۳ هزار واحد مسکونی شروع شده است. امیدواریم این بافت های فرسوده و ناپایدار نوسازی شوند که در کنار ایمنی بخشی باعث زیبایی بخشی به شهر هم می شوند.

نامی:

باید به سمت مدیریت‌ یکپارچه شهری برویم

به گزارش شهر محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شهر تهران نیاز به مدیریت یکپارچه دارد و در آینده باید به سمت مدیریت‌ یکپارچه شهری برویم، عنوان کرد: باید محدوده گسل های فعال و نیمه فعال شناسایی شوند. به ویژه در جاهایی که قرار است  گودبرداری هایی انجام شود باید حریم گودبرداری ها با گسل ها مشخص و در ساختمان سازی ها در اطراف گسل مراقبت و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در مواقعی مانند زلزله امداد رسانی از طریق زمینی در تهران شاید غیرممکن باشد،  باید ناوگان هوایی را تقویت کنیم تا کمک رسانی از طریق هوایی انجام شود. علاوه بر این باید ببینیم که مواردی که برای استان های معین تعیین کرده ایم آیا می توانند از طریق زمینی تامین شوند؟ از این جهت تامین ناوگان هوایی در چند نقطه تهران که آمادگی امداد رسانی داشته باشند، می تواند مد نظر قرار گیرد. 

حامد  یزدی مهر سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: موضوعات مطروحه در این نشست را در ۱۶ شهرستان استان تهران مطرح و پایه ریزی کرده ایم. انتظار داریم با هماهنگی استانداری تهران این مباحث را در شهرستان های استان تهران به صورت تمرین مشترک پیاده سازی کنیم.

علیرضا کریمیان مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران هم در پایان این نشست اظهار کرد: مدارس شهر تهران وضعیت مطلوبی ندارند  و بسیاری از مدارس فرسوده و سست هستند و از  نظر وضعیت مدارس جزو سه استان آخر کشور هستیم. بنابراین بهتر است گزارش رفع خطر مدارس شهر تهران به اداره کل نوسازی مدارس استان تهران سپرده شود.

انتهای پیام/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 19187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =