۸۰ درصد مصوبات قرارگاه اجتماعی اجرایی شد/تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵۰۰ کودک کار مدارس پرتو

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مصوبه قرارگاه اجتماعی تهران تاکنون ۲۳۰ مصوبه داشته است، گفت: ۷۹.۲ درصد مصوبات اجرایی شده است. و در این میان مصوباتی وجود دارد که بیش از ۱۰ سال راکد بوده است‌.

به گزارش شهر، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در نشست خبری این سازمان به تشریح برنامه های نوروزی پرداخت و گفت: طرح عید تا عید از ماه شعبان آغاز و تا پایان ایام نوروز ادامه دارد و در این طرح در مددسراها و مراکز پرتو، جشن، مسابقه، مولودی و... انجام می شود.

وی با بیان اینکه برنامه دست آفرین در راستای ایجاد بازارچه‌های حمایتی از مشاغل خانگی زودبازده ایجاد کردیم، گفت: در این دوران سخت معیشتی یکی از کمک هایی که می‌توانیم به خانوارها داشته باشیم، کمک به اشتغال در منزل به ویژه برای قشر آسیب دیده است.

احمدی صدر افزود: در ۶ نقطه تهران ۵۰۰ غرفه رایگان  در اختیار این افراد برای عرضه مخصولاتشان قرار می‌گیرد و هر غرفه ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد که در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید و مانع زدایی انجام شده است.

به گفته وی؛ این غرفه‌ها در مناطق ۱ تا ۴ و ۹ و ۲۲ و در محلاتی مثل بوستان نهج البلاغه، بوستان قیطریه و پارک ملت به مدت ۱۰ روز ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه عیدانه کودکان کار ،گفت: فردا پنجشنبه در فرهنگسرای بهمن میزبان ۱۵۰۰ نفر از کودکان کار هستیم.
به گفته وی ۲ هزار۵۰۰ کودک کار در مدارس تحت پوشش این یازمان فعال هستند.

وی تاکید کرد: نمی توانیم وجود کودکان کار را نفی کنیم و باید در مراکز آموزشی و تربیتی به آنها آموزش دهیم و می بینیم که در میان کشتی گیران قهرمان جهان و یا تکواندوکاران المپیکی از این اقشار وجود دارد و ما برنامه ویژه ای برای کودکان کار داریم و از آنها حمایت می کنیم و ذیل کارگروه ویژه‌ای برای آنها برنامه های خاص داریم.

احمدی  افزود: از نخبگان و سازمان های مردم نهاد دعوت کردیم تا در نشست های تخصصی ما الگویی از برنامه ریزی برای کودکان کار ارائه دهند.
احمدی صدر درباره برنامه های ویژه تحویل سال در برج میلاد این سازمان خبر داد، و گفت: برگزاری جشن نوروز مهربان در گرمخانه ها و سامانسراها، علاوه بر این سبزی پلو ماهی عید در این مراکز توزیع می شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، افزود: ۳۰ هزار بسته معیشتی در دو مرحله نوروز و ماه رمضان بین جامعه هدف که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، توزیع می شود که عمدتا بهبودیافتگان، خانواده و کارگران فصلی هستند.

وی از برگزاری مراسم دل تکانی با خانواده بهبود دهندگان خبر داد و گفت: گشت هایی در مبادی ورودی تهران مستقر شده و پایگاه اجتماعی شناسایی افراد فراری و بی خانمان فعال می شوند.

احمدی صدر درباره قرارگاه اجتماعی توضیح داد و گفت:  با تاکید مقام معظم رهبری درباره رسیدگی به مساله آسیب های اجتماعی، گفت: از سال ۹۵ که ایشان بیاناتی درباره رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی داشتند تا سال کنونی، عدد معتاد متجاهر سطح شهر دو برابر شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه صدر با بیان اینکه در مدل قرارگاهی این چالش را مورد بررسی قرار دادیم و به این ترتیب چند نهاد مسئول در این حوزه فعال شده اند، ابراز داشت: مسایل اجتماعی، فقر، ورود مواد مخدر و... باعث افزایش جمعیت معتادان متجاهر شده و این مساله قابل بررسی است اما می تواند دو علت داشته باشد آنهم اینکه نهادها و ارگان ها همچنان هم افزا نشده اند.

وی ادامه داد: برخی منتقدان به اجرای مدل قرارگاهی برای رسیدگی به مسایل اجتماعی در شهرداری تهران به ما اتهام میزنند که مگر شهرداری پادگان است، اما معتقدیم مدل قرارگاهی یک مدل مترقی است که همه سازمان‌ها و نهادها دور یک میز می نشینند و این روش  بروکراسی اداری را کم می کنند.

احمدی تاکید کرد: اجرای مدل قرارگاهی برای رسیدگی به مسائل اجتماعی را حدود  یک، دو و حتی ۱۰ ساله کوتاه کرده است.

وی از برگزاری ۱۷ جلسه قرارگاه تا امروز خبر داد و گفت: این حلسات طی ۴ ماه گذشته با حضور مستمر شهردار تهران و همه مسئولان عالی رتبه در حوزه اعتیاد برگزار شده است.

احمدی صدر یادآور شد:  مصوبه قرارگاه اجتماعی تهران ۲۳۰ مصوبه داشته است، که  ۷۹.۲ درصد مصوبات آن اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، افزود:  مصوباتی در این بین است که بیش از ۱۰ سال راکد بوده است‌.

احمدی با اشاره به اینکه  از اولین روز جلسه قرارگاه بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ فرد جمع آوری شده اند گفت: اما چون همه متجاهر نبودند تعدادشان به ۶۳۰۰ نفر رسیده که به مراکز ماده ۱۶ انتقال پیدا کردند.

وی تاکید کرد:  عدم وجود  برنامه جامع محتوایی برای بازگشت به جامعه مشکل دوره های قبلی اجرای جمع آوری معتادان متجاهر بوده است و به همین دلیل برای تامین محتوای چگونگی برخورد با معتاد متجاهر، ۴۰ سمن و فعالان اجتماعی در زمینه معتادین متجاهر گرد آوردیم و رویداد تخصصی برگزار کردیم برای برخورد با معتاد متجاهر که خروجی آن محتوا و برنامه عملکردی بوده است.

احمدی صدر گفت: سم زدایی، سلامت و ورزش، برنامه های تربیتی و انگیزشی، ارتباط صمیمانه( با ایجاد کادر تربیتی با عنوان رفیق راه) دنبال می کنیم، تا اینکه با ایجاد انگیزه به سطح حامعه و اجتماع بازگردند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پروسه بازگشت معتادان متجاهر، حداقل ۳ ساله است تا بعد از بهبودی تحت مشاوره قرار گیرند. گفت: هرچند این نگاه آرمانی است و گفته می شود در دنیا بازگشت این افراد در جامعه ۵ تا ۶ درصد است و برخی انتقاد می کنند که آب در هاون می کوبیم  و این کار شهرداری نیست اما ما معتقدیم اینها عائله ما هستند.

احمدی صدر گفت: ایجاد قرارگاه گفتمان زاکانی نیست، گفتمان انقلاب اسلامی و امیرالمومنین است. و این سازمان خدماتی یعنی نوکری مردم است.

وی درباره فعالیت سمن ها در حوزه کودکان کار گفت: اینکه سمن‌ها پیش از این از شهرداری مناطق مجوز می گرفتند و اشتباه بوده و باعث ایجاد نگاه تجاری بخصوص در حوزه کودکان کار شده در حالیکه نگاه ما  ۱۰۰ درصد حمایتی است و اجازه نمی دهم این مراکز تعطیل شود. و  ۲ مرکزی که منافع اقتصادی داشتند نیز جلویشان ایستادم. 

احمدی صدر افزود: ما باید از تمامی برنامه‌های سازمان های مردم نهاد از صفر تا صدش خبر داشته باشیم.

احمدی صدر از افتتاح سومین مرکز طوطیا ظرف ۲ روز آینده خبر داد و گفت: این مراکز در حوزه تسهیل کسب و کارهای محلی فعالند.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار این مراکز شاهدیم که تنها در یک مراکز ۷۰۰ شغل ایجاد شده است، و با این حساب اگر در هر منطقه تهران یک مرکز طوطیا داشته باشیم و هر مرکز بتواند ۱۰ هزار شغل ایجاد کند در سال ۲۲۰ هزار شغل خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ این افتتاح ها بیشتر خواهد شد. و این سازمان به عنوان تسهیل کننده هستیم و موانع را بر می‌داریم.

منبع: فارس
انتهای پیام/

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 19249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =