از راه‌اندازی غرفه‌های تحویل پسماند خشک در مترو تا خرید اقلام خانگی با تحویل پسماند

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از اضافه شدن ۵۰۰ غرفه دریافت پسماند تا پایان بهار ۱۴۰۱ در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۴۵ غرفه در مناطق ۲۲ گانه شهر فعال است.

شادی مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه هدف سازمان پسماند در این دوره از مدیریت شهری جلب بیشتر مشارکت شهروندان برای تفکیک پسماند از مبدا است، عنوان کرد: پسماند خانگی یا عادی پتانسیل ۳۴ درصد پسماند خشک را دارد یعنی ۳۴ درصد از این پسماند خانگی، پسماند خشک هستند. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد تفکیک از مبدا می‌شوند و بخش قابل توجهی از این پسماند ارزشمند وارد مخازن می‌شود.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: عدم تفکیک پسماند از مبدأ باعث می‌شود افرادی سودجو پسماندها را از مخازن خارج کنند که هم محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و هم به منظر شهری آسیب می‌زند؛ برهمین اساس باید تفکیک از درب منزل صورت گیرد.

راه اندازی غرفه‌های جمع آوری پسماند در ایستگاه‌های مترو

مالکی با تأکید بر اینکه بسیاری از اقلام مانند بطری‌ها و ظروف پلاستیکی می‌توانند به چرخه تبدیل بازگردند و بازیابی شوند، بیان کرد: تفکیک پسماند منافع زیست محیطی ایجاد می‌کند که این اقدام جلب مشارکت شهروندان و اصلاح فرآیندها و ایجاد زیرساخت‌ها را می‌طلبد. این زیر ساخت باید ایجاد شود تا شهروندان به راحتی پسماند خود را تحویل دهند؛ در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مترو منعقد شده و بر این اساس غرفه‌هایی در ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده تا پسماند خشک جمع‌آوری شود.

وی از اضافه شدن ۵۰۰ غرفه جمع‌آوری پسماند خشک به غرفه‌های سطح شهر تا پایان بهار ۱۴۰۱خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۴۵ غرفه پسماند در سطح شهر وجود دارد. هرچه تعداد غرفه‌ها افزایش پیدا کند، افراد می‌توانند پسماند خشکی را که با خود حمل می‌کنند به راحتی در نزدیک‌ترین محل سکونت خود تحویل دهند.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه دستگاه  هوشمند برای جمع‌آوری بطری‌ها و قوطی‌ها در این غرفه‌ها پیش‌بینی شده است، توضیح داد: ساعت کاری غرفه‌های فعلی افزایش یافته است، به طوریکه ۳۰ درصد از غرفه‌ها تا هفت شب و ۲۰ درصد دیگر نیز در ایام تعطیل خدمات‌رسانی می‌کنند.

هر منطقه یک شعبه گل‌ماند و هایپرمال تا پایان ۱۴۰۰

مالکی با اشاره به فعال شدن کد هفت سامانه ۱۳۷، یادآور شد: شهروندان می‌توانند از این طریق به شهرداری اعلام کنند که نیروها پسماند را از درب منزل دریافت کنند. این اقدام به صورت رایگان انجام و بسته‌های تشویقی نیز به شهروندان ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه ناوگان خودرویی در ۲۲ منطقه فعال هستند و در روزهای مشخص این پسماند را تحویل می‌گیرند، گفت:  فروشگاه‌های پسماند صفر در میادین میوه و تره‌بار در حال راه‌اندازی است که در این فروشگاه‌ها اجناس به صورت فله‌ای فروخته می‌شود و از ظروف پلاستیکی استفاده نخواهد شد.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از راه اندازی شعبه گل‌ماند و هایپرمال در هر منطقه تا پایان امسال خبر داد و افزود: در گذشته افراد پسماند خود را  ارائه می‌دادند و به میزان ارزش آن پسماند، هزینه دریافت می‌کردند اما با توجه به اینکه ممکن است برخی افراد بر اساس دغدغه زیست‌محیطی پسماند را تفکیک کنند، در این راستا در برخی غرفه‌ها گل و یا اقلام سوپرمارکتی به ازای پسماند به متقاضیان تحویل می‌دهند.

مالکی  در پایان با بیان اینکه ۱۸ دستگاه آر.وی.ام (دریافت خودکار پسماند) در میادین میوه و تره‌بار، اماکن پرتردد و ادارات فعال است، یادآور شد: تا پایان امسال، تعداد دستگاه‌ها به ۳۶ دستگاه افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 19284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =