صدای طوفان پایتخت چه زمانی به گوش رسید؟

شهر تهران در سال‌های گذشته به تناوب با وزش‌های باد شدید مواجه شده که طوفان دوم فروردین ماه سال جدید نیز یکی از آن‌هاست. کاهش خسارات احتمالی و مقابله با این پدیده جوی نیازمند پیش بینی و اتخاذ تمهیدات مناسب پیش از وقوع آن است.

به گزارش شهر، طوفان که دوم فروردین در تهران رخ داد، سایه‌ای از طوفان شدید ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ را بر شهر انداخت حادثه‌ای که پنج کشته و بیش از ۵۰ نفر برجای گذاشت و به دکل‌های مخابراتی، جرثقیل‌های ساختمانی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، درختان و کابل‌های برق ... وارد کرد.

با وقوع طوفان دوم فروردین که براساس اعلام سازمان اورژانس کشور در تهران و البرز ۱۱ مصدوم برجای گذاشت، این پرسش مطرح شد که آیا سازمان هواشناسی مجدد غافلگیر شده بود.

پرسشی که رییس سازمان هواشناسی کشور به آن پاسخ داد و گفت که هشدار مربوط به این پدیده جوی از سه روز تا ۲۴ ساعت قبل از وقوع آن صادر  و هشدارهای لازم نسبت به آن داده شده است.  

به گفته سحر تاج‌بخش؛ سازمان هواشناسی کشور در مقایسه با دیگر کشورها تلاش می‌کند تا پیش‌بینی‌های تاثیرمحور داشته باشد؛ این پیش‌بینی برای طوفان تهران و بادی که در استان‌های دیگر وزید نیز صادر شد.  

رییس سازمان هواشناسی تشریح می‌کند: در پیش بینی‌هایی که بر اساس هشدار هواشناسی انجام می‌شود، بر عوامل موثر بر پدیده مذکور و تاثیر آن‌ها تاکید و توصیه‌های مربوطه برای مقابله با مخاطرات آن نیز به آن‌اضافه می‌شود. درباره طوفان تهران نیز پیش بینی سازمان هواشناسی درست بود و در هشدار زردی که صادر شد به طور مشخص وزش باد و به تبع آن شکستن درخت‌ها و آسیب به تابلو تبلیغاتی و سازه‌های موقت مورد تاکید قرار گرفت.همچنین به عامه مردم توصیه شد تا از این سازه‌ها فاصله بگیرند.

وی اضافه می‌کند: وزش باد برای هوانوردی اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور گزارش مشخصی به نام airmet نیز توسط سازمان هواشناسی کشور صادر شد و هشدارهای زرد ما برای وزش باد از سه روز قبل از وقوع این پدیده صادر شد و  تا ۲۴ ساعت قبل از آن نیز ادامه داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 19430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =