اختصاص مراکز ترک اعتیاد ویژه بانوان در تهران/ ایجاد مرکز تخصصی ترک اعتیاد برای افرادی که منع پذیرش داشتند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تبدیل مرکز شفق به مرکز تحصصی ماده ۱۶ ویژه زنان معتاد خبر داد.

محمد امین توکلی زاده در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به تبدیل مرکز شفق به مرکز تخصصی ماده ۱۶ ویژه زنان معتاد در تهران گفت: با توجه به اینکه مراکز ماده ۱۶ شهر تهران نیاز به تجهیزات داشتند تا بتوانند با ظرفیت کاملتری خدمات‌رسانی کنند، شهرداری تهران پذیرفت تا درتامین تجهیزات مورد نیاز این مراکز کمک‌ کند.

وی افزود: براساس این تصمیم گیری شهرداری تهران این مراکز را در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز که شامل تامین آب و یا آشپزخانه و...بود،حمایت کرد تا بتوانند با تمام ظرفیت و توان، کار خود را جلو ببرند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تمامی این کارها با همکاری سازمان‌هایی که در قرارگاه اجتماعی حضور دارند، انجام می‌شود، ادامه داد: به همین منظور مرکز نگهداری کارگران فصلی و مجموعه بهاران، که از قبل در اختیار شهرداری تهران بودند به خدمت گرفته شدند تا مرکز «طراوت» به مرکز ویژه ترک اعتیاد بانوان تبدیل شود. در اجرای این طرح بنا شد تا مجموعه «طراوت» سپاه، در این مجموعه‌ها مرکز ماده ۱۶ را راه اندازی کند و میزبان زنان معتاد جهت ترک و بازگشت به اجتماع باشد.

وی بیان کرد: کمپ شفق که پیش از این ماده ۱۶ بود، نیز در حال تبدیل شدن به مرکز تخصصی بانوان است.

توکلی زاده با اشاره به ظرفیت مراکز نگهداری و ترک اعتیاد زنان معتاد در تهران بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تهران و زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه بانوان اندک بود، با ایجاد این دو مرکز با ایجاد زیرساخت‌های بسیار مناسب با انجام کار تخصصی درفرایند اجتماعی سازی، ترک و سم زدایی و مراحل ۶ گانه‌ای که در این فرایند در نظر گرفته شده است، امکان بازگشت زنان درگیر اعتیاد را به جامعه میسر شود.

وی همچنین یادآورشد: گرمخانه خاوران نیز در حال تبدیل شدن به مرکز ماده ۱۶ است و به افراد دارای سن کم و یا سن بالا که امکان انتقال آنها به سایر مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد، خدمت‌رسانی می‌کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه تا پیش از این مرکزی برای نگهداری از این قشر در تهران وجود نداشت، تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو مرکزتخصصی برای افرادی که سن پایین و یا سن بالایی دارند و منع پذیرش در مراکز ماده ۱۶ داشتند، در تهران ایجاد می‌شود.

به گفته وی؛ مراحل قانونی برای گرفتن مجوزهای قانونی برای این دو مرکز طی شده است؛ ساخت و ساز آنجا مطابق با الگویی که مورد تایید سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی ، در حال انجام است.

توکلی زاده گفت: تا کنون  موفق شده‌ایم تزدیک به ۵۰۰۰ معتاد متجاهر را جمع آوری و به مراکز ماده ۱۶ منتقل کنیم تا مراحل ترک و سم‌زدایی و بازگشت به جامعه را انجام دهند.

انتهای پیام/

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 19475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =