توصیه های ستاد مدیریت بحران تهران برای پایتخت‌نشینان/ستادهای مدیریت بحران در آماده‌باش هستند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: توصیه می‌شود شهروندان تهرانی در وضعیت بحرانی گرد و غبار از منزل خارج نشوند.

علی نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به طوفان گرد و غبار در تهران، اظهار کرد: مبدأ این طوفان از کشور عراق است و با توجه به این موضوع، مسئولیت کنترل وضعیت برعهده شهرداری نیست.

وی با بیان اینکه این وضعیت فردا نیز ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد:  با توجه به پیش‌بینی وزش باد تند در ساعات بعدازظهر فردا، احتمال تشدید وضعیت گرد و غبار در عصر روز شنبه ۲۰ فروردین‌ماه نیز وجود دارد.

نصیری به مردم توصیه کرد که از انجام فعالیت‌های خارج از منزل اجتناب کنند و حضور خود را در  فضای آزاد کاهش دهند.

وی همچنین تصریح کرد: توصیه می‌شود مردم به ویژه افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند، از ورزش سنگین در فضای باز اکیدا خودداری کنند.

نصیری با تاکید بر اینکه شهروندان بهتر است در منزل و محیط‌های بسته بمانند، اظهار کرد: مردم پنجره‌ها را بسته نگه‌دارند و در صورت امکان در محیط‌های دارای سامانه تهویه مطبوع قرار بگیرند.

وی در ادامه یادآور شد: اگر افراد با مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه مواجه شدند ضمن انجام برنامه های درمانی خود و مشورت با پزشک‌شان حتی‌المقدور از حضور در معرض گردوغبار پرهیز کنند.

نصیری با اشاره به احتمال کاهش دید در جاده‌ها، یادآور شد: از رانندگان تقاضا می‌شود آهسته‌تر رانندگی کنند، به علائم راهنمایی و رانندگی توجه ویژه داشته باشند و در صورت تشدید گردوغبار، در محل مناسب متوقف شوند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: رانندگان در صورت برخورداری خودروی شان از سیستم تهویه هوا، وضعیت را روی چرخش مجدد هوا قرار دهند که از مبادله هوا با فضای بیرون جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی از پوشش مناسب برای ظروف استفاده کنند، گفت: پیش از قرار دادن مواد غذایی در یخچال، باید گردوغبار موجود روی مواد زدوده شود.

نصیری با تاکید بر اینکه شهروندان تهرانی از ماسک استفاده کنند، یادآور شد: ماسک‌های معمولی در این شرایط توصیه نمی‌شود و بهتر است در این وضعیت مردم از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند؛ هرچند بهترین اقدام این است که از منزل خارج نشوند.

وی افزود: مردم در صورت نیاز با ۱۱۵ تماس گرفته و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نصیری با بیان اینکه ستادهای مدیریت بحران شهر تهران در آماده‌باش کامل هستند، اظهار کرد: تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی در سطح شهر برای آگاهی‌بخشی به مردم در این وضعیت به کار گرفته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: هماهنگی‌ها و ارتباطاتی با مخابرات و سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده که پیامک اطلاع‌رسانی به شهروندان ارسال شود.

نصیری گفت: کمیته اضطرار و آلودگی هوا در استانداری تهران در حال تشکیل است که نماینده سازمان مدیریت بحران نیز به عنوان عضو در این جلسه حضور دارد.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی و وقوع گرد و غبار با وضعیت آلودگی هوا متفاوت است و مسئولیت کنترل گردوغبار با شهرداری نیست و این نهاد تنها به عنوان عضو در کمیته حضور خواهد داشت. هر تدبیری اندیشیده شود، انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 19950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =