اتمام عملیات آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس

مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران از اتمام عملیات آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس خبر داد.

به گزارش شهر، فریدون رضوی کیا گفت: پهنه آبی مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس دارای مساحتی بالغ بر ۱۳۰ هکتار است که هر ساله به دلیل گرمای هوا، مقدار قابل توجهی از حجم آب دریاچه تبخیر می شود. تبخیر آب در فصل گرما باعث می شود که برای رساندن آب دریاچه به تراز مطلوب، آب مورد نیاز دریاچه از طریق رودخانه فصلی کن تأمین شود.

به گفته وی، در سال گذشته به دلیل گرمای هوا، آب دریاچه در کمترین مقدار خود یعنی در تراز ١٢۶۵/٩٨
متر از سطح دریای آزاد قرار داشت و تا رسیدن به تراز مطلوب ١۵٢ سانتی متر فاصله داشت.

رضوی کیا با بیان اینکه امسال بنا به تصمیم مدیریت ارشد شهرداری تهران و به منظور استقرار مدیریت یکپارچه در مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس مسئولیت نگهداری و بهره برداری فنی تصفیه خانه دریاچه و تأسیسات و تجهیزات جانبی آن از سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران محول شد، اضافه کرد: بلافاصله پس از انعقاد قرارداد تأمین آب با شرکت آب منطقه ای تهران، عملیات آبگیری از بیستم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع و تا روز چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۱ جمعاً به مدت ۴۷۷ ساعت و ۵۰ دقیقه به طول انجامید.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران ادامه داد: امسال یک میلیون و هفتصد و پنجاه و هفت هزار و شصت و چهار متر مکعب آب از رودخانه کن و پس از طی مسیر هفت کیلومتری کانال سرپوشیده و مراحل تصفیه، وارد پهنه آبی دریاچه شهدای خلیج فارس شد و به این ترتیب تراز آب دریاچه در سطح مطلوب یعنی تراز ١٢۶٧/۵٠ متر از سطح دریای آزاد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل فعالیت تصفیه خانه ششم آب و  فاضلاب تهران که در بالا دست بند کن قرار دارد، تنها چند ساعت از شبانه روز امکان هدایت آب رودخانه کن به لوله های انتقال آب فراهم می شد، عنوان کرد: تصفیه خانه ششم تهران در طول شبانه روز بیش از ۱۲ بار  برای شست و شوی فیلترهای خود اقدام می کرد و همین موضوع باعث کدورت آب رودخانه کن می‌شد و عملاً امکان آبگیری ۲۴ ساعته را از همکاران ما سلب می کرد.

وی اضافه کرد: آب هدایت شده از رودخانه کن قبل از انتقال به پهنه آبی دریاچه، با هدف حفظ آبزیان و سازگاری با آب رودخانه و اکو سیستم دریاچه،در تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس تصفیه شده و پس از انجام اقدامات فنی وارد دریاچه می شود و همین امر باعث شده آب دریاچه به لحاظ زیست محیطی دارای کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تاکید کرد: تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس با استفاده از به روز ترین امکانات و تجهیزات موجود در دنیا قادر است با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب رودخانه کن را تصفیه کرده و در طول سال به صورت مستمر با پشتیبانی سیستم بازچرخانی آب، به بهبود کیفیت آب دریاچه کمک کند.

گفتنی است؛ مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) یکی از پر مخاطب ترین مراکز گردشگری کلانشهر تهران است که همه روزه به ویژه در ایام پایانی هفته و تعطیلات، میزبان هزاران نفر از گردشگران شهری از تهران و نقاط مختلف کشور به ویژه استان های همجوار مانند البرز و قزوین است.

انتهای پیام 

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 19963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =