امسال سال خوبی برای اتوبوسرانی خواهد بود

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تمرکز امسال معاونت حمل و نقل اورهال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس است که عدد بزرگی است و اگر این ارقام محقق شود، امسال سال خوبی برای اتوبوسرانی خواهد بود.

به گزارش شهر، «سید مجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری وعده بازسازی و تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس به چرخه اتوبوسرانی را در سال جاری مطرح کرده، در حالی که هنوز ورود ۶۵ دستگاه اتوبوس از ۱۷۵ دستگاه خریداری شده که قرار بود در آبان ماه به ناوگان اضافه شود، اجرایی نشده است، اظهار کرد: درباره آن ۶۵ دستگاه اتوبوس علت مربوط به قرارداد است و قرارداد مربوط به دوره قبل مدیریت شهری است که مشکلی در آن بوده و شکل آن ایراد دارد و بخش غیرنقد قابل توافق نبوده است. 

او ادامه داد: شهرداری و شرکت خودروساز برای تامین بخش غیر نقد آن باید بر سر یک ملک توافق کنند که هنوز برای‌ این کار توافق نکرده‌اند. اگرچه در روزهای قبل از عید این توافق انجام شده است و فکر می‌کنم طی چند روز آینده اتوبوس‌ها را تحویل دهند. 

معاون شهردار تهران تاکید کرد که موضوع تامین مالی این تعداد اتوبوس باقی مانده و حتما در روزهای آینده انجام می‌شود. 

شفیعی درباره وعده شهردار تهران درخصوص تامین بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس در سال جاری توضیح داد: ۵ هزار دستگاه کل کسری ناوگان اتوبوسرانی است و تمام آن را نمی‌توانیم در سال جاری تامین کنیم. در واقع ۹۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور تامین می‌شود که ۸۰ درصد سهم آن را وزارت کشور و ۲۰ درصد را شهرداری پرداخت می‌کند. 

او اضافه کرد: ۱۴۰۰ دستگاه نیز بازسازی می‌شود، همچنین برای ۱۰۰۰ دستگاه در حال دریافت مجوز واردات هستیم که برای این تعداد با وزارت صمت توافق کردیم و در کمیسیون زیربنایی تایید شد؛ از منابع اوراق مشارکت نیز حدود ۷۰۰ دستگاه می‌توانیم تامین کنیم. پروژه دیگری نیز سازمان شهرداری‌ها در دست دارد و از محل تهاتر نفت قرار است تعدادی اتوبوس تامین شود. این پروژه از دو سال پیش آغاز شده و حدود ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ دستگاه سهم شهرداری تهران است که قرار است تامین شود. 

او در پاسخ به این سوال که شهرداری به صورت مستقل چه تعداد اتوبوس در سال جاری خریداری می‌کند؟ اظهار داشت: توان شهرداری براساس اوراق مشارکت است. کاری که وزارت کشور انجام می‌دهد این است که ۸۰ درصد هزینه را تامین می‌کند و تقریبا باید آن را تمام شده فرض کرد چرا که قرارداد آن بسته شده است، اقدامات مربوط به پیش پرداخت انجام شده و خودروساز در حال تولید است و در یک برنامه زمان بندی ۱۴ ماهه دو هزار دستگاه اتوبوس را به کلانشهرها تحویل می‌دهند. 

شفیعی افزود: تنها بحث زمان‌بندی تحویل است و وزارت کشور با توجه به مذاکرات شهردار و وزیر کشور، شهرداری تهران را در اولویت تحویل قرار دادند و تا پیش از پایان سال باید این ۹۰۰ دستگاه تحویل شهرداری تهران شود. 

معاون شهردار تهران گفت: اما تعدادی که قرار است از محل تهاتر نفت تامین شود موضوعی است که بیش از دو سال است در حال تلاش هستند و ممکن است محقق شود؛ این تعداد را دولت راسا پیگیری می‌کند و شهرداری نقشی در آن ندارد. 

او اضافه کرد: شهرداری تهران براساس منابع اوراق، بخشی از منابع را برای تامین این ۹۰۰ دستگاه باید هزینه کند و بخشی را به صورت مستقل می‌تواند خرید کند. بخشی از منابع داخلی را نیز برای اورهال استفاده می‌کند؛ تمرکز امسال معاونت حمل و نقل اورهال ۱۴۰۰ دستگاه است که عدد بزرگی است و اگر این ارقام محقق شود امسال سال خوبی برای اتوبوسرانی خواهد بود. 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 20033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =