رشد بی سابقه گردشگری در نوروز ۱۴۰۱/ دست‌اندرکاران حوزه صنعت گردشگری پایتخت کار بزرگی انجام دادند

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: در کنار معرفی اماکن گردشگری به فکر اقتصاد گردشگری در تهران هم باید باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران حوزه گردشگری شهر تهران که با حضور مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهر تهران، حیدری مدیرعامل برج میلاد، قربانی دبیر ستاد اسکان نوروزی گردشگران و خانم حیدری معاون گردشگری استان تهران برگزار شد؛ ضمن تقدیر از تلاش شهرداری و سایر دستگاه های متولی در رونق گردشگری تهران گفت: در کنار معرفی اماکن گردشگری شهر تهران به فکر توسعه و رونق اقتصاد گردشگری در پایتخت هم باید باشیم.

وی با بیان اینکه تهران در ایام عید امسال تجربه متفاوتی در ورود گردشگران داشت، افزود: آمارها نشان می داد که بین ۴تا ۶ میلیون نفر امسال وارد شهر تهران شده اند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران ادامه داد: آن چیزی که ما در شورای شهر و شهرداری تهران پیگیر هستیم، تبدیل شهر تهران از مبدا گردشگران به مقصد آنهاست.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال تهران به مقصد گردشگری تبدیل شد، کار ما در شناساندن جاذبه های گردشگری به شهروندان و گردشگران سنگین تر شد.

علوی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه وقتی تعداد زیادی گردشگر وارد شهر تهران می شود، به این معناست که مخاطبان زیادی برای ارائه برنامه های فرهنگی و هنری در اختیار داریم، تاکید کرد: در این شرایط به غیر از بحث گردشگری باید برنامه ریزی فرهنگی نیز داشته باشیم. در اجرای برنامه فرهنگی یکی از دغدغه ها، این است که چگونه این حجم مخاطب را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا حضور گردشگران باعث انتقال فرهنگ می شود، افزود: در تمام دنیا وقتی گردشگران وارد شهری  می شوند به اقتصاد آنجا کمک می کنند. هنوز گردشگری توجیه اقتصادی برای مردم ندارد و جز ترافیک و آلودگی چیزی دیگری نصیب شان نمی شود. به طوری‌که ساکنان مجاور اماکن گردشگری از این امکان نمی توانند استفاده بهینه ای در جهت بهره‌برداری اقتصادی بکنند در حالی که می‌شود با برنامه ریزی به این مهم پرداخت.

به اعتقاد علوی؛ اگر کسانی که ساکن محدوده های گردشگری هستند، نتوانند از ارزش افزوده مجموعه های گردشگری استفاده کنند، در مقابل رونق آن مقاومت می کنند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال دست اندرکاران حوزه گردشگری شهر تهران کار بزرگی را در رونق این صنعت انجام داده اند، یادآور شد: ما به جد پیگیر هستیم تا لایحه ایجاد سازمان گردشگری  را مصوب کنیم. قرار است به زودی این لایحه از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شود که با تصویب سازمان گردشگری بسیاری از بحث های پرسنلی کارکنان این حوزه ساماندهی می شود.

به گفته وی؛ گردشگری در تهران یک صنعت است و می تواند به اقتصاد پایدار شهر کمک می کند.  

رکورد گردشگری تهران شکست

در ادامه این مراسم رئیس ستاد گردشگری شهر تهران اعلام کرد : طبق آمارهای به دست آمده امسال رکورد گردشگری شهر تهران به نسبت دو سال قبل از کرونا شکسته شد.

مهرشاد کاظمی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران گردشگری شهر تهران افزود: امسال با تلاش شما عزیزان شاهد رشد صنعت گردشگری در تهران بودیم. آمارها این مساله را تایید می کند.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران ادامه داد: طبق این آمارها ۹۰ درصد از تخت های هتل های شهر تهران امسال اشغال شد این در حالی است که حتی در سال گذشته آمار اشغال تخت هتل های شهر تهران به ۵۰ درصد نیز نمی رسید.

رئیس ستاد گردشگری شهر تهران بیان کرد: همچنین آمارها نشان می داد روزانه ۱۵۰ هزار نفر از  دریاچه شهدای خلیج فارس بازدید داشتند. در مجموعه فرهنگی و گردشگری برج میلاد نیز روزی ۲۰ تا ۲۵ هزار بازدید  انجام شده‌است و نزدیک به ۹ هزار نفر هم از قسمت بالای برج بازدید کردند.

وی با اشاره به آمار بازدید از منطقه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس آباد بیان کرد: آمار بازدید روزانه از بوستان های منطقه فرهنگی عباس آباد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است. همچنین روزی ۸ هزار نفر هم از باغ پرندگان بازدید کردند. این در حالی است که بازدید از حمام نواب ۴۰۰ هزار نفر، سرای کاظمی روزانه ۱۵۰۰ نفر، موزه سیمین و جلال ۳۰۰۰ نفر اعلام شده است.

کاظمی گفت: یکی از برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران راه اندازی سایت  https://visit.tehran.ir بود که مقدمات آن در سال ۱۴۰۰ ایجاد شد. این سایت علاوه بر اطلاع رسانی درباره مراکز فرهنگی، هنری، گردشگری، میراث فرهنگی و طبیعی شهر تهران، خدمات گردشگری ویژه ای در ایام نوروز به شهروندان و گردشگران ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۷۰۰ نفر ازاین سایت بازدید می کردند، گفت:  همچنین این پلت فرم امکان رایگانی را در اختیار آژانس های مسافرتی قرار داد تا تورهای تهرانگردی خود را تبلیغ کنند.  این در حالی است که تمامی برنامه های فرهنگی و گردشگری شهرداری و استانداری تهران نیز به مخاطبان اطلاع رسانی می شد.

رئیس ستاد گردشگری شهر تهران افزود: بر مبنای آمارهای به دست آمده ۹۶ درصد از مراجعه کنندگان به سایت از داخل و ۴ درصد  از خارج بوده اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری فعالان عرصه گردشگری بتوانیم جاذبه های گردشگری شهر تهران را در طول سال به مردم معرفی کنیم، ادامه داد: هدف شهرداری و ستاد گردشگری این است که تهران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی کند. اعتقاد داریم اگر مشابه برنامه هایی که در ایام نوروز در شهر تهران انجام شد، در تمام طول سال اجرا شود، به این هدف بزرگ نزدیک می شویم.

انتهای پیام/

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 20078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =