هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با محوریت مدیریت جهادی، امید به آینده برگزار می‌شود

دبیر جشنواره فیلم شهر از برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با محوریت مدیریت جهادی، امید به آینده و پیشرفت برای تحقق چشم انداز کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام در تابستان امسال خبر داد.

مجید اکبر شاهی در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در تابستان ۱۴۰۱ گفت: هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در شش بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینش های شهری» و «جنبی» به ترسیم و ترویج الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی و منطبق با فرهنگ ایرانی – اسلامی می پردازد.

وی افزود: این جشنواره با تاکید بر اصول اخلاق در چهارچوب خانواده و زندگی جمعی با شعار شناخت و باز تعریف حقوق و اخلاق شهروندی و شهرنشینی با محوریت مدیریت جهادی، امید به آینده و پیشرفت برای تحقق چشم انداز "کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام‌" در تابستان ۱۴۰۱ در پایتخت برگزار می شود.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با اشاره به مضامین مورد تایید در آثار ارسالی به این جشنواره بیان کرد: توجه به مولفه های هویتی و سبک زندگی در سرفصل هایی مانند: فرهنگ ایرانی-اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده و توسعه زیرساخت های شهری ازجمله موضوعاتی است که در آثار جشنواره امسال مد نظر قرار می گیرد.

وی یادآور شد: همچنین مواجهه با بحران و مصائب با زیر مجموعه بلایای طبیعی (با نگاه ویژه به بیماری کرونا)، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری و برنامه محوری؛ فعالیت جهادی، برقراری انضباط مالی و توسعه منابع، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری، توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و  آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

اکبر شاهی با اشاره به اهمیت عنصر شهر در آثار ارسالی به این جشنواره تاکید کرد: با توجه به اینکه جشنواره فیلم شهر را موسسه تصویر شهر- سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان بازوی اصلی سینمای مدیریت شهر برگزار می کند، تمام موضوعاتی که منطبق بر موارد مطرح شده باشد و در آن مناسبات مورد بررسی، نقد و منجر به ارائه راهکار یا چشم انداز امیدبخش شود، مدنظر خواهد بود.

به اعتقاد وی؛ موضوعات فوق عمدتا در گونه های مختلف آثار تولید شده قابل مشاهده و استخراج است.  

دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با اشاره به معیارهای مد نظر در انتخاب آثار منتخب از میان آثار ارسالی به جشنواره گفت: در مجموع انتخاب با لحاظ دو فاکتور انجام می‌شود، نخست کیفیت اثر که محصول محتوا، ساختار و تکنیک است و دوم ارتباط موضوعی با جشنواره است که از طرف هیات محترم انتخاب و داوری آثار اعمال می شود.

اکبر شاهی با اشاره به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره افزود: به رغم اینکه حدود دو هفته از انتشار فراخوان گذشته، نزدیک به ۹۰۰ اثر در بخش های ملی و بین المللی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. که این خود نشان از شناخت فیلمسازان از این جشنواره دارد. البته طبق روال حجم ثبت نام در نیمه دوم مهلت ثبت نام بیشتر و قابل ملاحظه خواهد بود.

وی ضمن اشاره به ویژگی های شاخص این دوره از جشنواره فیلم شهر ادامه داد: از ویژگی های شاخص این دوره از جشنواره اضافه شدن بخش مسابقه آفرینش های شهری و اهدای سه جایزه ویژه در بخش های جشنواره است.

دبیر جشنواره فیلم شهر بیان کرد: جایزه ویژه «شهر تهران» که با توجه به آغاز دوره جدید مدیریت شهری به تجلی شعار «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام»؛ پرداخته باشد، از میان کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه؛ به بهترین فیلم با این نگاه خاص تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی؛ همچنین در این دوره از جشنواره به منظور پاسداشت و گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و دانشمند هسته ای کشور  شهید محسن فخری زاده و همچنین کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت یک  جایزه تحت  عنوان ایثار و شهادت به یکی از آثار رسیده به دبیرخانه با موضوع فوق اهدا خواهد شد.

اکبر شاهی در پایان تاکید کرد: جایزه ویژه ای نیز در بخش بین الملل اضافه شده است که به بهترین اثر با موضوع شهر و یا مدیریت شهری تعلق می گیرد.

انتهای پیام/

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 20079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =