لزوم پیگیری پدیده فرونشست‌ زمین از طریق شورای عالی استان‌ها

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سلسله نشست‌هایی تخصصی با سایر دستگاه‌های مرتبط، پدیده فرونشست را تا قانونی شدن از طریق شورای عالی استانها پیگیری می‌کنیم.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سلسله جلسات مربوط به فرونشست در کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

در ادامه برگزاری جلسات تخصصی مربوط به بررسی وضعیت پدیده فرونشست در تهران، در روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱  جلسه‌ای در این خصوص با حضور اساتید دانشگاه خواجه نصیر و نمایندگانی از شرکت مدیریت منابع آب ایران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شرکت توسعه خدمات مهندسی منابع آب و خاک کشور و مدیر طرح ایجاد و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در محل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران توسط کمیته عمران و زیرساخت و با حضور ریاست کمیته حجت الاسلام سید محمد آقامیری برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقامیری در خصوص جلسات تخصصی و کارشناسی که تاکنون در زمینه فرونشست توسط کمیته عمران و با همکاری شورای عالی استانها برگزار شده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مقرر شده با استفاده از نظر تمامی دستگاه‌ها و متخصصان، این موضوع نهایتا از طریق شورای عالی استانها به صورت قانون درآمده و به مرحله اجرایی برسد.  

در این جلسه جهانشاهی نماینده اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در بیان مهمترین دغدغه‌های زیست‌محیطی ناشی از فرونشست به از بین رفتن آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی، وقوع سیل و به دنبال آن تهدیدات کشاورزی و کاهش تنوع زیستی اشاره کرد.

همچنین، فاضلی و صفارزاده نمایندگان شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص پدیده فرونشست، افزایش برداشت از آب زیرزمینی را مهمترین علت وضعیت فعلی دانسته و اشاره کردند که استانهای تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و قم به لحاظ افت سطح آب زیرزمینی در وضعیت بحرانی قرار دارند. براساس آمار متوسط ۴۵ ساله در کشور، سالیانه ۴۴ میلیارد مترمکعب نفوذ آب به درون زمین داریم و در عین حال از این منابع حدود ۵۴ میلیارد مترمکعب برداشت می شود که این امر باعث شده کسری مخازن به حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب (بصورت تجمعی ۵۰ ساله) برسد و این کسری دلیل اصلی ایجاد فرونشست در کشور است.

خان‌سفید از دانشگاه خواجه‌نصیر نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص ارزیابی ریسک فرونشست و تاب‌آوری در مناطق شهری و  لزوم بررسی و تعیین نقشه جامع ریسک در این خصوص ارائه کرد و در ادامه مشهدی از دانشگاه خواجه‌نصیر از لزوم پایش دقیق فرونشست به عنوان اولین گام در مسیر بررسی این پدیده سخن گفت.

در پایان جلسه هم جلیلی و قیصری نمایندگان شرکت توسعه خدمات مهندسی منابع آب و خاک بر لزوم تجدیدنظر در مصرف آب در بخش کشاورزی و در عین حال اجرای موارد قانونی موجود برای جلوگیری از برداشت آب از چاه های غیرمجاز تاکید کردند.
انتهای پیام/

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کد خبر: 20132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =