تشریح موانع برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب/ برگزاری ۴۰ نمایشگاه امسال در برنامه است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب، بخشی از موانع موجود بر سر راه برگزاری نمایشگاه‌ها در این مجموعه را سیاسی دانست و گفت: بخشی دیگر از مشکلات مربوط به بهره‌برداری نادرست در سال ۱۳۹۵ می‌شود.

عباس تقدسی نژاد در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به انتخاب موقعیت، هزینه و رویکرد مناسب برای انتقال نمایشگاه‌ها به خارج از شهر تهران و برگزاری ‌آن‌ها در شهر آفتاب، توضیح داد: همه کشورهای پیشرفته جهان برای جایابی برگزاری نمایشگاه‌ها، نقطه‌ای را انتخاب می‌کنند که نسبت به داخل شهر فاصله داشته و دارای دسترسی‌های مناسب باشد. برهمین اساس انتخاب موقعیت فعلی مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه‌ها بسیار صحیح است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب با بیان اینکه سرمایه گذاری مناسب برای ساخت بهینه نمایشگاه شهر آفتاب و طراحی اصولی جزو اقدامات صحیحی است که تا سال ۱۳۹۵ رخ داده است، افزود: اما عجله برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۵ رویکرد غلطی بود چرا که در آن مقطع برگزاری نمایشگاه نیاز به ۱۰۰ هزار متر مربع فضای توسعه‌ای داشت. این در حالی بود که تنها ۲۵ هزار مترمربع فضای مسقف سالن نمایشگاهی در آن مقطع ساخته شده بود که البته با ساختمان‌های اداری، سالن ملل و ... در آن زمان فضای ساخته شده برابر با حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار مترمربع فضای محصور استاندارد می‌شد.

تقدسی نژاد ادامه داد: برای جبران خلاء ۲۵ هزار متر تا ۱۰۰ هزار مترمربعی و برگزاری نمایشگاه کتاب، سالن‌های موقت ساخته شد، اما از آنجایی که این سازه‌ها موقت بود و در آن مقطع زمانی شاهد بارش شدید باران بودیم، آبگرفتگی در چادرها و سالن‌های موقت ایجاد و درنتیجه منجر به ضرر و زیان کتابداران شد. البته باید حق را به کتابدارانی که از این موضوع خسارت دیدند، داد اما مگر در سئول حادثه آتش سوزی رخ نداده یا آبگرفتگی در نمایشگاه مصلی امام خمینی (ره) اتفاق نیفتاده است؟ اگر قرار باشد که با رخداد یک حادثه مجموعه‌ای تعطیل شود، باید مجموعه‌های دیگر نمایشگاهی هم در سطح شهر تعطیل شوند.

۵۵ هزار میلیارد تومان ارزش مجموعه شهر آفتاب

وی ضمن اشاره به بهره برداری نادرست از مجموعه شهر آفتاب در سال ۱۳۹۵، گفت: این اتفاق سبب شد تا معترضان و مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب از این موضوع استفاده کنند و مجموعه شهر آفتاب با ۴۱۰ هکتار زمین (۱۳۸ هکتار زمین قابل بهره برداری است) و ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان تا پنج سال بلا استفاده بماند. اگر طی این پنج سال نمایشگاه‌های تخصصی در شهر آفتاب برگزار می‌شد، درآمدزایی برای شهر اتفاق می‌افتاد و اشکالات سال ۱۳۹۵ برطرف می‌شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در ادامه تأکید کرد: اگر قرار باشد که امروز به عنوان تصمیم گیر، تصمیمی در این‌باره اتخاذ کنیم یا باید مسیر پنج سال گذشته را طی کنیم یا اینکه با یک نگاه مدیریتی صحیح و جدیت مجموعه‌های ذی مدخل در برگزاری نمایشگاه، مشکلات را حل کنیم.

تقدسی نژاد درباره موانع برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب، توضیح داد: هر زمان که برای مجوز به وزارت صمت مراجعه می‌شود با جریانی روبرو خواهیم شد که گویی در کشور ایران تنها یک نمایشگاه وجود دارد و آن نمایشگاه سئول است. وزیر صمت شخصاً برای مدیرعامل نمایشگاه سئول حکم صادر می‌کند. اگر وزیر صمت برای یک نمایشگاه حکم امضاء می‌کند چرا برای باقی نمایشگاه‌های کشور حکمی صادر نمی‌کند. چرا باید یک نمایشگاه از امضای حکم وزیر صمت بهره مند باشد؟ درحال حاضر این رویه غلط در وزارت صمت رخ داده و کماکان ادامه یافته است که این موضوع باید برای همیشه حل شود.

شهردار باید تعیین کننده برگزاری نمایشگاه‌ها در هر سایت نمایشگاهی باشد

وی در ادامه تأکید کرد که شهردار هر کلانشهری باید تعیین کند که سایت نمایشگاهی هر شهر بنابر شرایط و موقعیت، در کدام نقطه از شهر برگزار شود. همچنین وزارت صمت باید برای تقویم نمایشگاهی کشور، رویکرد توسعه صادرات کشور، نمایشگاه داری مدرن در دنیا و ... برنامه ریزی کند تا جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه‌ها نهایت استفاده را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت مسئول صدور مجوز برای اینکه چه نمایشگاهی برگزار شود یا نشود، شده است؛ همچنین خودش را متولی برگزاری یک نمایشگاه کرده است. هر نهادی که خواستار برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب است از این بابت نگرانی دارد که سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت مجوز فعالیت وی را لغو کند.

تقدسی نژاد با بیان اینکه با تمامی این موانع و مشکلات موجود، برگزاری ۴۰ نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: نخستین نمایشگاه مربوط به نمایشگاه خودرو است که از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. به طور متوسط و میانگین هر هفته یک نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب برگزار خواهد شد. در صورت برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب و حمایت شهرداری تهران، مجریان برگزارکننده نمایشگاه‌ها دیگر رغبتی برای برگزاری نمایشگاه در سئول، ایران مال، مصلی و ... نخواهند داشت چرا که دسترسی از لحاظ پارکینگ، تردد با خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی نظیر مترو در مجموعه شهر آفتاب فراهم شده است. به طوری‌که بزرگ‌ترین مترو خاورمیانه داخل مجموعه شهر آفتاب جانمایی شده است.

وی با پرداختن به علت توسعه نیافتگی و عدم استفاده بهینه از مجموعه شهر آفتاب افزود: عزم شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای برگزاری نمایشگاه‌ها در مجموعه شهر آفتاب قابل ستایش است اما فقط نباید به مصوبه اکتفا کرد. باید عزم عمومی در داخل مدیریت شهری برای انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب ایجاد شود. برای مثال نباید نمایشگاه گل و گیاه در بوستان گفتگو برگزار شود بلکه تمامی نمایشگاه‌های مربوط به شهرداری نیز باید به شهر آفتاب منتقل شود و حمایت داخلی شهرداری از شهر آفتاب هم رخ دهد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در ادامه گفت: باتوجه به نزدیکی شهر آفتاب به بهشت زهرا (س)، یکی از سالن‌های این مجموعه می‌تواند به نمایشگاه دائمی گل و گیاه تبدیل شود؛ هیچ مشکلی از لحاظ تهویه، آب، دسترسی و ... در مجموعه شهر آفتاب بابت برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد.

تقدسی نژاد ضمن اشاره به مکاتبه‌ با شهردار پایتخت بابت برگزاری نمایشگاه‌های شهرداری تهران در مجموعه شهر آفتاب، گفت: شهردار تهران در همین رابطه دستور اکید داد که تمامی نمایشگاه‌ها در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود. بهترین محفل برای راه اندازی مجموعه‌های استارتاپی، دانش بنیان، فناور محور و ... یک مجموعه نمایشگاهی است. اگر یک مجموعه دانش بنیان در کنار برگزار کننده نمایشگاه‌های دیگر باشد، انتقال تکنولوژی و اقدامات مشارکتی با تولیدکننده‌ها برای صدور محصولات‌شان رخ می‌دهد.

برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب باعث جذب سرمایه گذار می‌شود

وی در ادامه تأکید کرد: اگر نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب منتقل شوند، سرمایه گذاران برای توسعه سالن‌های نمایشگاهی، هتل، فروشگاه‌ها، غرفه‌های اغذیه فروشی و ... به این مجموعه علاقمند می‌شوند. اما وقتی یک مجموعه تعطیل می‌شود سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری ندارد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب درباره تعدادی از ظرفیت‌های موجود این مجموعه، توضیح داد: یک سالن غذاخوری با ظرفیت روزانه حداقل ۶ هزار نفر در مجموعه شهر آفتاب وجود دارد. همچنین فضای سبز بلااستفاده‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند محل استقرار ون کافه‌ها و رستوران‌های موقت باشد. قرار نیست که تمامی ارائه خدمات در مجموعه شهر آفتاب را شهرداری انجام دهد بلکه این اتفاقات از سمت سرمایه گذار جبران می‌شود.

تقدسی نژاد ضمن تأکید بر اجرای دو اقدام مهم و جدی از سمت شهرداری تهران درباره مجموعه شهر آفتاب، گفت: شهرداری تهران باید وزارت صمت که متولی اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها است را به این باور برساند که معضلات برگزاری نمایشگاه‌ها در سئول اعم از ترافیک، مشکلات زیست محیطی و ... زیاد است. دومین اقدام این است که احازه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی شهرداری تهران منوط به برگزاری در مجموعه شهر آفتاب شود.

انتهای پیام/

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۸
کد خبر: 20329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =