ذخیره‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای مواقع بحرانی

مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران گفت: در ۷۵۰ منبع ذخیره آب نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای مواقع بحران ذخیره کرده‌ایم.

به گزارش شهر، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره‌ عدم همکاری وزارت نیرو در تامین پساب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر تهران گفت: با وزارت نیرو قراردادی داریم، اما وزارت نیرو است که باید منابع آبی را تامین کند و جایگزین منابع آبی ما کند. وقتی چاهی را از رده خارج می‌کنیم و دیگر از آب شرب برای آبیاری استفاده نمی‌کنیم می‌خواهیم پساب را جایگزین آب‌های زیرزمینی کنیم و وظیفه وزارت نیرو است که این پساب را به ما بدهد. ما هزینه آن را هم پرداخت می‌کنیم، چرا که این گیاهان سرمایه طبیعی و ملی ما هستند و با توجه به شرایط آب و هوایی تهران وجود آن‌ها ضروری است و همه‌ ارگان‌ها موظف هستند که در این زمینه همکاری کنند.  

وی با تاکید بر استفاده از گونه‌های مقاوم به کم آبی در شهر تهران گفت: سازمان‌ها نیز موظف هستند در زمینه تامین پساب‌های تصفیه شده به ما کمک کنند و در جاهایی که چاه‌ها را از رده خارج می‌کنیم پساب را در اختیار ما بگذارند.  

مختاری با اشاره به آمار آبیاری فضای سبز تهران به صورت مکانیزه افزود: الان ۷۰ درصد فضای سبز تهران به صورت مکانیزه و با آبیاری قطره‌ای و بارانی آبیاری می‌شوند تا در مصرف آب به ویژه در تابستان و بهار صرفه جویی شود.  

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که ۴۰۰ حلقه چاهی که برای آبیاری فضای سبز پایتخت استفاده می‌شوند، چقدر از آب زیرزمینی تهران را شامل می‌شوند؟ توضیح داد: در حال از رده خارج کردن چاه‌های زیرزمینی هستیم و ۱۰۳ چاه را از رده خارج کردیم و اگر پساب را دریافت کنیم دیگر از منابع آب زیرزمینی استفاده نمی‌کنیم.  

وی تصریح کرد: ما نزدیک به ۷ میلیون مترمکعب از آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کردیم که پساب جایگزین آن‌ها شده و ۷ میلیون مترمکعب در دست اقدام است و تا یک ماه دیگر اضافه می‌شوند و ۱۴ میلیون مترمکعب می‌شود. در مناطقی که کمبود آب داریم از پساب استفاده می‌کنیم. همچنین سال‌هاست که آب‌های جاری و نزولات آسمانی را ذخیره می‌کنیم.  

مختاری افزود: در ۷۵۰ منبع ذخیره آب نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای مواقع بحران ذخیره کرده‌ایم؛ سعی داریم تا افق ۱۴۱۰ براساس قراردادی که با وزارت نیرو منعقد شده این وزارتخانه به ما پساب تحویل دهد و هرجایی که به ما پساب بدهند فورا آن را جایگزین آب خام می‌کنیم.  

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 20453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =