لزوم کنترل دقیق مصرف و استفاده بهینه از انرژی برای رسیدن به زیست مطلوب‌تر در پایتخت

شهردار تهران گفت: در همکاری مشترک امیدواریم با کنترل دقیق و استفاده بهینه از انرژی به سمتی حرکت کنیم که محدودیت انرژی را به عنوان اصل بپذیریم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت نفت که صبح امروز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ به امضا رسید، گفت: به عقیده من این نشست و تفاهم از چند جهت حائز اهمیت است، اصل تفاهم با توجه به اینکه ما در اداره شهر مدیریت مشارکتی را به عنوان اصل پذیرفته ایم، بنا داریم با مشارکت با نخبگان، مردم و دستگاه به ویژه دستگاه های دولتی گره از مشکلات شهر تهران باز کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر انباشتگی مشکلات در شهر تهران افزود: بر هم انباشتگی مشکلات شهر تهران کلاف سردرگمی شده است و این کلاف سر در گم را جز با مشارکت نمی توان باز کرد.

زاکانی با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم نامه و دیگر تفاهم نامه های امضا شده در دوره جدید مدیریت شهری با دیگر دستگاه ها از جمله وزارت مسکن ادامه داد: اهمیت این تفاهم در ایجاد یک محیط زیست سالم تر و پاک تر برای همه شهروندان تهرانی و ایجاد آسایش برتر و بالاتر از شرایط فعلی است و ادامه به واسطه این دست تفاهمات زمینه ای ایجاد شود که در آن امکانات کشور را بی حساب هزینه نکنیم و صرف آنها با توجه به اقتضائات باشد و این امانت الهی را پاس بداریم.

وی بیان کرد: موضوع انرژی در کشور بسیار مهم است و تصور اینکه اگر خللی در انرژی ایجاد شود چه تاثیری در زندگی مردم دارد خواب را از چشم می گیرد.

شهردار تهران افزود: با همکاری مشترک زمینه کار دانش بنیان در حوزه مدیریت شهری و انرژی را در شهر تهران فراهم‌ می کنیم که به ما می تواند این امکان را دهد که نیروی انسانی خلاق را در اهداف خود داشته باشیم.

زاکانی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این است، در همکاری مشترک بتوانیم نوع مصرف را با کنترل دقیق و استفاده بهینه از انرژی به سمت سویی ببریم که محدودیت انرژی را به عنوان اصل بپذیریم و در کنار آن نیز انتقال انرژی از سطوح آلوده کننده را  به سمت انرژی پاک ببریم تا از این طریق بتوانیم محیط زیست برتر و بالاتری را در  شهر تهران فراهم کنیم.

وی بیان کرد: نوع ساخت و توسعه شهر در حوزه ساحتمان و ایجاد زمینه ای که در آن استاندارد بالا و نگهداشت انرژی بالا از دیگر اهداف این دست تفاهمات است که می توان به آن اشاره کرد و در کنار آن نیز در بخش زیر ساخت های شهری، راه ها و مسیرها تمهیداتی فراهم شود که یک سوی آن کاهش مصرف انرژی و سوی دیگر آن آرامشی است که در زندگی مردم ایجاد می شود.

شهردار تهران افزود: سطح دیگری از فعالیت ها در تولید انرژی است، به عنوان مثال در حوزه پسماند با عنوان «طلای کثیف» مواجه هستیم که ظاهر آلاینده ای دارد اما می توان با این دست از تفاهمات آن را استفاده و آنالیز کنیم.

زاکانی با تاکید بر تولید انرژی از پسماند ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران دفن می شود و این دفع پسماند سالیانی است که در شهر تهران انجام می شود و باید به سمتی حرکت کنیم که این عدد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند که رسیدن به این هدف با این دست تفاهمات امکان پذیر است، زیرا در حوزه انرژی خورشیدی نیز می توانیم به کمک وزارت نفت بیاییم.
 
وی بیان کرد: اصل این تفاهم برای ما بسیار مبارک است و انشاالله دستاوردهای بزرگی برای شهر عزیز ما خواهد داشت زیرا این شهر، شهری انسان محور است.

اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، دستیابی به اهداف چشم انداز در افق ۱۴۰۴، همکاری در تدوین و پیاده سازی الزامات، استانداردها، مقرارت ملی و طرح های جامع به منظور کاهش مصرف سوخت و الاینده ها، همکاری در زمینه پژوهش، نظارت، اجرا، سرمایه گذاری و راهبری مجموعه ای از طرح ها و پژوهش های کاهش مصرف سوخت و الایندگی های محیط زیست، ارتقای شاخص بهره وری انرژی در حوزه های حمل و نقل، ساختمان و صنایع مرتبط از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

از دیگر اهداف این تفاهم نامه می توان به کمک به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و همکاری جهت فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغ و ترویج در مورد اصلاح الگوی مصرف انرژی اشاره کرد.

انتهای پیام/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 20459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =