از درد دل زخم‌خوردگان نگاه سیاسی مدیریت پنجم شهری در شهرداری تا انتقادات مردم

پس از انتشار توییتی مبنی بر تعدیل نیروهای شهرداری به دلایل سیاسی و سلیقه‌ای در صفحه شخصی پیروز حناچی شهردار سابق تهران در توییتر، مدیران شهرداری و کاربران توییتر نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار سابق تهران دو روز پیش در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان توئیتر مدعی شد: « در دوره گذشته مدیریت شهری با هیچ مدیر و پرسنلی به‌دلایل سیاسی قطع همکاری نشد، اما امروز با شگفتی مطلع شدم تعداد زیادی از پرنسل شهرداری که در دوره قبل استخدام شده و به شهر خدمت کرده‌اند، به‌دلایل سیاسی و سلیقه‌ای در فهرست تعدیل قرار داده شده‌اند. این افراد عموما دارای تحصیلات عالی و مرتبط در دانشگاه‌های برتر هستند و برای مدیریت شهری سرمایه محسوب می‌شوند.»

این ادعا در حال مطرح شد که در دوره قبلی مدیریت شهری، خبر تعدیل نیرو در شهرداری از سوی مدیران این نهاد مطرح می‌شد و حتی این موضوع در قالب بنرهایی نیز در سطح شهر به مردم اطلاع‌رسانی شد و تحت عنوان کاهش سه هزار نفری نیروی انسانی در شهرداری درواقع بسیاری از کارکنان از کار بیکار شدند.

با یک جستجوی ساده در موتور جستجوگر گوگل در خصوص تعدیل نیرو در شهرداری می‌توان به اخبار متعددی از سال 1397 تا 1400 دست یافت که از تعدیل نیروی انسانی در دوره مدیریت قبلی شهرداری حکایت می‌کند.

معاون وقت توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری تهران در بهمن ماه 1397 در واکنش به اخبار مطرح شده در خصوص تعدیل نیرو در شهرداری، علت خداحافظی با تعدادی از نیروهای انسانی را بازنشستگی، معافیت تحصیلی، حکم کمیته انضباطی، مشکلات قانونی، ترجیح طرف‌های قرارداد مبنی بر قطع همکاری، رد شدن برخی نیروها در برخی تست‌ها، شرط 25 درصدی رضایت مافوق مطرح کرده و این در حالی‌است که شهردار سابق تهران در ادعای این روزهای خود دلایل مطرح شده توسط معاون خود را به باد فراموشی سپرده و بر طبل سیاسی بودن و سلیقه‌ای عمل کردن درخصوص مدیریت جدید شهری می‌کوبد. این در حالی است که باید از آقای حناچی سوال کرد بجای سه هزار نیرویی که بیرون کردید چند هزار نفر را استخدام کردید آن هم در شرایطی که بجای تخصص آیتم های دیگری مد نظرتان بوده است؟ 

معاون وقت شهرداری پایتخت در خبری دیگر اعلام کرده که «با نیروهایی که کمتر از ۶۰ امتیاز بگیرند، خداحافظی می‌کنیم و قرارداد جدید با کسانی که بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز بگیرند، ۶ ماهه خواهد بود.» این خبر نیز حکایت از تعدیل نیرو در مدیریت وقت شهرداری تهران می‌دهد بماند که در این امتیازدهی هم آیتم تخصص ملاک نبوده بلکه سلایق سیاسی بیشتر مطرح بوده است.

این موضوع در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا می‌کند و حناچی در آذرماه 98 در جمع خبرنگاران اعلام می کند که «معضل نیروی انسانی در شهرداری تهران همچنان وجود دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی اخیر هنوز به جمع بندی برای چگونگی عمل کردن در این موضوع نرسیده ایم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز در تیر ماه 99 در تشریح اصلاح ساختار شهرداری تهران ضمن اینکه پاسخ مشخصی نسبت به تعدیل نیرو پس از اصلاح ساختار نمی‌دهد، تأکید می‌کند که «این سازمان (شهرداری) چابک نیست و دچار لختی، بی حسی، لوس شدن مسئولیت ها شده و نظام پاسخ دهی را مختل کرده است. ورود به اصلاح ساختار شهرداری یک اقدام فانتزی و از جنس جراحی برای زیبایی نبوده است بلکه از جنس درمان یک بیمار بوده است.» با توجه به این موضوع مشخص است که اصلاحات به طور طبیعی منجر به قطع همکاری با برخی نیروها خواهد شد.

دغدغه تعدیل نیرو در سال 1399 نیز ادامه پیدا می‌کند و در مهرماه 99  خبری اعلام می‌شود که «موضوع تعدیل نیرو همچنان در شهرداری تهران وجود دارد و بنا به دلایلی برخی کارکنان بخش های زیر مجموعه شهرداری تهران از جمله کارمندان دانشگاه علمی و کاربردی و سازمان ورزش با تعدیل نیرو مواجه شدند و هنوز وضعیت این دسته از افراد مشخص نیست.» در این زمان نیز پاسخ مشخصی به موضوع داده نشده و با وجود مشکل عدم پرداخت حقوق برخی کارکنان به دلیل کمبود نقدینگی، بر برگزاری آزمون‌های استخدامی برای جذب نیروهای جدید تاکید شده است.

در ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز خبرهایی مبنی بر تعدیل پنج هزار نیروی شهرداری در دوره مدیریت قبلی در برخی رسانه‌ها مطرح شد که معاون توسعه مدیریت و منابع وقت در این خصوص تأکید کرده که « همه سازمان های دولتی متورم هستند اما شهرداری به دلیل اینکه مستقیما بودجه دولتی نمی گیرد لازم است که بتوانیم این سازمان را چابک کنیم».

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم نیز اعلام کرده بود که شاغلان شهرداری که در سال 1396، 68 هزار و 128 نفر بودند در تیرماه سال 1398 به 64 هزار و 912 نفر تقلیل یافتند. یعنی سه هزار و 319 نفر نیروی انسانی کم شد که در هیچ مقطعی چنین اتفاقی نیفتاده بود.

این اخبار بخشی از خبرهای منتشر شده در دوره قبلی مدیریت شهرداری است که با محوریت تعدیل نیرو در شهرداری پایتخت منتشر شده که ادعای حناچی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

صدور احکام نیروهای قراردادی بر اساس ابلاغیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

انتشار توییت پیروز حناچی در دو روز گذشته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت که از جمله می‌توان به واکنش لطف‌اله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران اشاره کرد که گفته است: احکام نیروهای قراردادی بر اساس ابلاغیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر خواهد شد.

فروزنده تأکید کرده است: ادامه همکاری نیروهای قراردادی شهرداری تابع کسب حداقل نمره ارزیابی سالیانه است.

وی ادامه داده است: بر اساس ابلاغیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احکام نیروهای قراردادی صادر خواهد شد و ادامه همکاری با نیروهای قراردادی شهرداری تهران تابع کسب حداقل نمره ارزیابی سالیانه است.

به گفته فروزنده، شایعات منتشر شده در فضای مجازی در خصوص نیروهای قراردادی شهرداری، نادرست و بر خلاف واقعیت است.

جذب شک برانگیز بیش از هزار نیرو در اواخر مدیریت شهری سابق

نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، گفت: ما ادعاهایی را می‌شنویم که با واقعیت‌هایی که مشاهده می‌کنیم اساسا هیچ تناسبی ندارد.

پرویز سروری ادامه داد: تعداد زیادی از نیروهای شهرداری در دوره چهارساله مدیریت آقای حناچی عملا از دور کار خارج شدند که سمت‌ها و مسئولیت‌های بالایی داشته و از جمله معاونان و شهرداران مناطق بودند. بدترین برخوردها با این افراد صورت گرفت و شأن آنها مورد توجه قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه آن زمان ادعا می‌کردند که شهرداری نیروهای توانمندی دارد و نیاز به نیروی انسانی ندارد، اظهار کرد: علیرغم این ادعا بیش از هزار نفر در اواخر دوره مدیریت ایشان به شهرداری جذب شدند که در نوع خود شک برانگیز است. این نیروها در پست‌هایی قرار گرفتند که موجب اعتراض بدنه شهرداری نسبت به این اقدام شده است.

سروری همچنین تصریح کرد: تعجب می‌کنیم آقای حناچی با توجه به عملکردی که در خصوص نیروی انسانی در شهرداری داشته ادعای غیرقابل تصوری را دارد در حالیکه اساسا معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری یک فرآیند کاملا کارشناسی را برای ارزیابی و استفاده بهینه از نیروها در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که هم اکنون در حال بررسی هستند به 50 نفر می‌رسد، یادآور شد: این افراد نیز از جمله کسانی بودند که شرایط لازم را نداشتند و بر خلاف ادعایی که مطرح شد که این افراد از نخبگان و افراد ویژه نیروی انسانی بودند این ادعا در مورد آنها تناسب ندارد و ادعای قابل قبولی نیست.

تمدید سه ماهه قرارداد 50 نیروی شهرداری برای انجام بررسی‌های بیشتر

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا گفت: در حد شنیده‌های شفاهی و همچنین مراجعه برخی افراد به ما درجریان این موضوع قرار گرفتیم اما هنوز تعدیلی صورت نگرفته است.

ناصر امانی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که قرارداد این افراد که کمتر از ۵۰ نفر هستند سه ماهه تمدید شود تا بررسی‌هایی در این خصوص انجام شود، خاطرنشان کرد: در همه دوره‌ها این تعدیل نیرو بوده است این در حالی است که اکنون این افراد کمتر از ۵۰ نفر هستند.

وی با تأکید بر اینکه شهردار تهران پیگیری این موضوع را به معاونش آقای فروزنده ارجاع داده، یادآور شد: هنوز به صورت مکتوب گزارشی در خصوص این تعدیل نیرو و عدم تمدید قرار داد به دست ما نرسیده است.

آقای حناچی در دوره پنجم مدیریت شهری شما سه هزار نفر را تعدیل کردید آن هم با دلایل سیاسی

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در شصتمین جلسه شورا ضمن واکنش به توییت پیروز حناچی گفت: بسیاری از پرسنل شهرداری و حتی برخی از اعضای شورای فعلی زخم خورده برخوردهای سیاسی مدیریت شهری سابق هستند.

سید احمد علوی افزود: این پرونده‌ها از روی توهمات ذهنی برای پرسنل با عناوینی همچون «در ستاد فلانی کار کرده»، «حزب اللهی هست»، «با فلانی در اینستاگرام عکس داشته» و سایر موارد اینچنینی بوده است تا آنجا که صدای برخی از همفکران خودتان هم درآمده بود.

وی با بیان اینکه سه هزار نفر در دوره گذشته مدیریت شهری تعدیل شدند، خاطرنشان کرد: شما این تعدیل را با افتخار بنر کردید.

علوی اضافه کرد: این موارد سبب می‌شود تا اگر هرکسی حق اظهار نظر در خصوص نیروی انسانی داشته باشد، حداقل شما مدیران گذشته نخواهید داشت. این کاری که در دوره گذشته با ما پرسنل شهرداری کردند بد، غیر انسانی و غیر اسلامی بود؛ ما به عنوان مدیران انقلابی حق تکرار و ایجاد دسته‌بندی سیاسی و جناحی را نداریم.

وی با تأکید بر اینکه اولین و اصلی‌ترین اصل این است که همه ما پرسنل، سرمایه شهرداری هستیم، یادآور شد: سکوت ما برای حدود ۵۰ نفر که مشخص هم هست علت اتفاقات رخ داده چه بوده، موجب شده تا جای ظالم و مظلوم عوض شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته معتقدم در مورد همین تعداد محدود و هزار نفری که در روزهای آخر مدیریت قبل جذب شده و مورد اعتراض پرسنل نیز هستند، اگر مسائل اداری و گزینشی اجازه می‌دهد با رافت برخورد کنید.

برخوردهای سیاسی در دوره پنجم مدیریت شهری

محمدجواد خسروی شهردار منطقه ۹ نیز در رشته توییتی در رابطه با  توییت حناچی واکنش نشان داد.

او در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «آقای دکتر حناچی از آنجایی که ظاهرا فراموش کرده‌اید: یادآور می‌شوم من یکی از هزاران زخم خورده برخورد سیاسی شما و رفقایتان هستم. معاون اجرایی منطقه بودم صرفا به دلیل استاتوس تصویر برگه رای خود در انتخابات مجلس، من را تحت زشت‌ترین برخوردها و رفتارها قرار دادید.

یادتان که نرفته درخواست نوشتن چه متنی را از من کردید.(مدیر حوزه‌تان حتما یادش هست).

من فارغ التحصیل(شهرسازی)همان دانشگاهی هستم که به تدریس مشغولید(دانشگاه تهران) که کاملا مرتبط با حوزه مدیریت شهری و هم دارای تجربه چندین ساله در رده های مختلف مدیریت شهری...

آیا رفقای شما ما را به بهانه های واهی کنار نگذاشتند تا راهی باز شود برای ورود اعوان و انصارشان؟

کاش پرسنل شهرداری تهران هم سکوتشان را می شکستند و از آنچه بر آنها در دوره پنجم مدیریت شهری گذشت می گفتند از برخورد های سیاسی تا کاهش حقوق و مزایا و رفاه.

رفقایم را به پویش #من_هم برای تجربه نگاریشان در دوره پنجم مدیریت شهری دعوت می‌کنم»

آقای حناچی از کدام سرمایه حرف می‌زنید؟

دکتر نادر شکری کارمند رسمی و مدیر کل اسبق تدوین قوانین و امور شورای شهر تهران که یکی از مدیران عزل شده دوره حناچی است در واکنش به توییت شهردار سابق پایتخت گفت: «اینجانب بعنوان کسی که با رتبه ۴۶ کنکور سراسری و فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی از دوران آقای کرباسچی و بدون هر گونه سلایق سیاسی به خدمت در شهرداری تهران درآمدم و با سالیان متمادی خدمت در حوزه‌های مختلف شهرداری اعم از ستاد، خدمات شهری، ترافیک، مناطق و تدریس دانشگاه و تالیف ۲۸ جلد کتاب در حوزه حقوق شهری، سوابق مدیریت ارشد شهرداری را  تجربه کرده ام، به ناچار برای تنویر ذهن عامه مردم ناگزیر به بیان برخی حقایق شده ام.

وی ادامه داد: آقای حناچی بیان فرمودید که کسی را به دلایل سیاسی برکنار نکردید! سوال این است که چگونه در دوره مدیریت قبل مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با مدرک دکتری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران را تنها به جهت انتصاب از سوی آقای قالیباف برداشته و شخصی را از دار و دسته خودتان با مدرک لیسانس و بدون حتی یک روز سابقه کار اجرایی در این پست منصوب کردید؟!

شکری تصریح کرد: مگر نمی دانید قانون استخدامی شهرداری می‌گوید چنانچه کسی را از پست سازمانی برداشتید تنها وقتی میتوانید از دستگاه دیگر بعنوان مامور شخصی را بیاورید که در آن پست در داخل شهرداری شخص واجد شرایط مطابق آیین نامه شرایط احراز پست نداشته باشید. آیا شما در انتصاب افراد شرط قانون، عقل و انصاف را در شهرداری رعایت کردید؟ مگر در شهرداری تهران کارمندان باسابقه و تحصیلات عالیه دانشگاهی و مرتبط نداشته ایم یا فکر می کردید همه کارمندان شهرداری متخلفند؟!

وی اضافه کرد: مگر در دوره مدیریت جناح سیاسی شما شرط  انتصاب یک مدیر، عدم انتسابش به جناح مقابل نبود؟! مگر بعد از بیرون راندن اینجانب به بهانه و با برچسب انتساب به آقای قالیباف به عنوان مدیر کل قوانین و امور شورای شهرداری تهران شما فردی را از بدنه اصلاحات و بدون هرگونه سابقه مدیریت و  تخصص غیر حقوقی در این سمت نگذاشتید؟

شکری با تأکید بر اینکه از کدام سرمایه حرف می زنید؟، یادآور شد: آیا کارمندان با سابقه و با تجربه شهرداری در دوره شما سرمایه نبودند که در انزوا قرار گرفتند. ای کاش سکوت می کردید تا ما نیز سکوت می کردیم و این دوره مدیریت شما  نیز به فراموشی سپرده می شد!

وی در پایان خاطرنشان کرد: چگونه امروز شما داعیه بیرون کردن افرادی را دارید که در دوره مدیریت خودتان وارد شهرداری کردید؟ مگر این افرادی که وارد شهرداری کرده اید با اخذ مجوز قانونی استخدام کردید؟ مگر مدیرانی را که بجای مدیران قدیمی شهرداری منصوب کردید تحصیلات عالیه و مرتبط داشته اند؟ قطعا پاسخ خیل عظیم افرادی را که آن روز  بدون مجوز و فرآیند های قانونی وارد شهرداری کردید و مدعی شده اید که امروز تعدیل می شوند را شما بایستی بدهید.»

علاوه بر این عده‌ای از کاربران توییتر نیز در پاسخ به توییت پیروز حناچی واکنش‌های قابل تأملی داشته‌اند که ادعای شهردار سابق تهران را مورد نقد قرار می‌دهد.

حال انتظار می‌رود با توجه به درخواست افکار عمومی نسبت به روشنگری در خصوص تعدیل نیرو در آن دوره و ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در دوره پنجم، حناچی به جای طرح ادعاهای این چنینی، به صورت شفاف در رابطه با عملکرد دوره مدیریتی خود سخن بگوید.

انتهای پیام/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 20588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =