نقش جدی شهرداری در آموزش مسائل زیست‌محیطی

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران می‌تواند در عرصه آموزش شهروندی در خصوص مسائل زیست‌محیطی در کنار سایر دستگاه‌های متولی، نقش جدی در این زمینه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی پیرهادی در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت حفاظت از زمین و توجه به زمین در صدر اسلام اظهار کرد: امسال در حالی به استقبال روز جهانی زمین پاک رفتیم که بیشتر از همیشه انسان با رفتار غیرمسئولانه زمین را به محیطی ناامن برای حیات بشر تبدیل کرده و زیاده خواهی انسان برای استفاده از منابع طبیعی، توسعه ناپایدار و ناموزون و جنگ بین کشورها، ورود لجام گسیخته تولید آلاینده‌های مختلف زخمی بزرگ به پیکره زمین وارد کرده است و توان بهبود را تا مدت ها از زمین سلب کرده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بروز امراض مختلف، تغییر اقلیم، قحطی، سیلاب، طوفان و خشکسالی نتیجه اقدامات انسان است، یادآور شد: روز زمین پاک نمادی برای تلاش بشر برای بازگرداندن زمین و در راستای ارتقاء آگاهی و آموزش مسائل زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه همه گیری کرونا در دنیا چالش های جدیدی همچون ایجاد ضدعفونی‌کننده‌ها و تجهیزات محافظتی با ماندگاری بالا را به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: امروز تبعات اقدامات بشر در سکونتگاه ها را شاهد هستیم و علاوه بر این به سطح دریاها و اقیانوس ها راه یافته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی، آب شدن یخ‌ها در اقیانوس ها و مواردی از این قبیل آینده زمین را تحت تأثیر قرار داده بنابراین برای جلوگیری از تبعات بی شمار این فاجعه دیگر نمی توان به تحقیقات دانشگاهی و گردهمایی ها بسنده کرد و نیاز به آموزش شیوه های حفاظت از طبیعت، آگاهی رسانی تمام اقشار در این زمینه و عزم دولت ها برای اتخاذ سیاست مناسب برای حفاظت از زمین هستیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در عرصه آموزش شهروندی در خصوص مدیریت پسماند، بازیافت زباله، استفاده بهینه از مصرف انرژی می تواند در کنار سایر دستگاه ها نقش جدی در این زمینه ایفا کند، یادآور شد: آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی، فاضلاب و آلودگی هوا از معضلات شهر تهران به شمار می رود و بهره گیری از فناوری های نوین، تصاویر ماهواره ای و مدل سازی های ترسالی و خشکسالی سالیانه می تواند در پیش بینی ها و مدیریت هزینه ها کارساز باشد.

پیرهادی با تأکید بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و توجه به مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه های آینده پژوهی و ارتقاء آگاهی رسانی در این خصوص و انجام اقدامات در مدیریت پسماند، توجه به مسائل زیست محیطی بیش از پیش انجام شود.

انتهای پیام/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 20628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =