خداحافظی تهران با پسماندهای خطرناک خانگی/توزیع جعبه‌های ایمن میان شهروندان پایتخت

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند گفت که برای نخستین بار جعبه های ایمن ویژه پسماندهای خطرناک خانگی در بین خانوارهای تهرانی از طریق ۴۵۵ غرفه توزیع خواهد شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، شادی مالکی گفت: هدف از مدیریت پسماند خطرناک عادی و جمع آوری مجزا و دفع آن ها، جلوگیری از پراکندگی آلودگی و بهینه سازی مدیریت پسماند در راستای توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت و ایمنی جامعه است.
وی افزود: این جعبه های ایمن مخصوص منازل، آرایشگاه ها و ... تولید شده اند که در خلال اجرای طرح در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.
مالکی تصریح کرد: افزایش سلامت شهروندان، پیشگیری از انتقال بیماری و ایجاد جراحت برای افراد جمع آوری کننده پسماند، بهبود فرایند بازیافت به دلیل جدا شدن پسماند خطرناک خانگی، افزایش کیفیت کود کمپوست به علت خالص شدن پسماند آلی و حذف اجزای خطرناک و کمک به حفاظت از محیط زیست از جمله اهدافی است که در بدو طراحی و اجرای آن در نظر گرفته شده است.
به گفته وی؛ روزانه میزان قابل توجهی پسماند ویژه در شهر تهران تولید میشود که با مدیریت صحیح این پسماندها و پیشگیری از ورود آن ها به پسماندهای تر و خشک میتوان به اهداف محیط زیستی مد نظر دست یافت. 
معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: پسماندهای خطرناک خانگی شامل انواع تیغ ژیلت، سرسرنگ، باطری و لانست قند خون است. این اجزا به دلیل کوچک بودن و همچنین آلودگی به عوامل بیماری زا میتوانند در کیفیت و مرغوبیت کود آلی خلل ایجاد کنند، اما در حال حاضر با زیرساخت های ایجاد شده و اقدامات گسترده فرهنگی و آموزشی انتظار میرود به تدریج شاهد کاهش تولید و مدیریت صحیح آن ها در منازل و اصناف تولید کننده باشیم.
مالکی بیان کرد: این جعبه ها پس از پر شدن و تحویل شهروندان به غرف، در شرایط استاندارد جمع آوری و در محل دفن پسماندهای پزشکی دفن میشوند. این لندفیل ها در کف با عایق ژئوممبران وژئوتکتستایل پوشیده شده و طی هر مرحله عملیات دفع با لایه ای از آهک پوشانده میشود. این اقدامات از نفوذ مواد آلاینده به منابع آبی و خاکی جلوگیری میکند.
وی اشاره کرد: اگر شهروندان تلاش خود را برای تفکیک حداکثری دسته های مختلف پسماند به کار گیرند، تا حد زیادی میتوان از آسیب ها و تخریب های ناشی از دفن پسماندها کاست. 
مالکی افزود: این طرح از خرداد ماه سال جاری در سطح شهر اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 20649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =