۴۷درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است/ ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت هفتم اردیبهشت ماه روز ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: مسئله ایمنی حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست و حفظ ایمنی شهروندان، پیادگان، رانندگان و راکبان موضوع مهمی است چراکه همه در معضل حوادث ترافیکی هستند.

عضو شوای شهر تهران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم به ایمنی و سلامت شهروندان در آمد و شدهای شهری توجه ویژه ای داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اولین تصمیماتی که در شورای ششم گرفته شد توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان بود.

وی با اشاره به اینکه کم توجهی به ایمنی حمل و نقل منجر به افزایش مرگ و میر، معلولیت، آسیب های جسمی و روانی و زمین گیر شدن شهروندان می شود، تصریح کرد: این آسیب ها در کنار آسیب های اقتصادی که پس از تصادفات به مردم وارد می شود غیر قابل جبران است. حتی در کشورهای توسعه یافته که تصادفات کمتری دارند بین سه تا پنج درصد از جی دی پی این کشورها صرف هزینه های درمان شهروندان در تصادفات می شود. در کشورهای در حال توسعه همچون ایران هفت تا هشت درصد جی دی پی صرف جبران خسارات ناشی از تصادفات، معلولیت ها و دیگر آسیب هایی که در سالیان متمادی به دنبال دارد، می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در طول یک سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: به عبارتی هر ۲۴ ثانیه یک انسان در تصادفات کشته می شود که یک زنگ خطر برای تمامی شهروندان در شهرهای کوچک و بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد این بود که با توجه به تصادفاتی که رخ می دهد کشورها باید به حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر بین افراد مسن و پنج تا ۲۹ سال به علت تصادفات بوده است، اظهار کرد: این موضوع یک زنگ خطر است که نیروهای توانا در سطح جامعه در معرض خطر از دست دادن جان خود در حوادث ترافیکی هستند.

وی با اعلام اینکه در کشور ما نیز وضعیت به همین شکل است، یادآور شد: بر اساس گزارشات جهانی در طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ و میر در تصادفات بوده ایم به گونه ای که در هر ۱۰۰ هزار نفر از ۲۶.۴ نفر کشته شدگان در تصادفات به ۲۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسیم و آخرین آمار نیز نشان می دهد که به ۲۰ نفر رسیده ایم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این عدد بالاست و به سادگی نمی توانیم از ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بگذریم. در ایران سومین دلیل مرگ و میر تلفات ناشی از تصادفات است در حالیکه در سایر کشورها تصادفات رتبه هشتم را دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته ۷۰ درصد تصادفات جاده ای و ۳۰ درصد آن درون شهری بوده که از ۷۰ درصد تصادفات جاده ای نیز به دلیل گسترش حریم شهری و وجود سکونتگاه های غیرمجاز، تصادفات عمدتا در نزدیکی شهرها اتفاق افتاده است. در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

 تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰ آمار تلفات ایران و کره جنوبی با هم برابر بوده است، گفت: ما در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۵ درصد تلفات را کاهش داده ایم و کره جنوبی با کاهش ۷۵ درصدی روبه رو بوده است. این نشان می دهد که ایران می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر محورهای ایمنی تلفات را کاهش دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نوروز امسال پلیس بارها دل نگرانی خود از تصادفات و مرگ و میر را اعلام کرد و یک هزار و ۱۰۰ شهروند ایرانی در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما به عنوان مدیران شهری قادر هستیم این تلفات را کاهش دهیم، یادآور شد: در نوروز امسال به طور متوسط روزانه ۵۵ نفر در تصادفات کشته شدند در حالیکه در سال قبل به ۴۹ نفر رسیده بود. با افزایش سفرها شاهد افزایش مرگ و میر نیز بوده ایم.

وی با اعلام اینکه در شهر تهران بر اساس آمار سال ۹۹، ۵۸۳ نفر جان خود را از دست داده اند، گفت: روند تلفات در تهران به طور محسوسی نزولی بوده است اما آمار نشان می دهد که در تهران به طور میانگین با روزانه با دو فوتی و ۴۶ مصدوم در تصادفات مواجه هستیم که نقص عضو و معلولیت دائمی را برای برخی از آنها به دنبال دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۴۱ درصد جان باختگان در تصادفات پیادگان هستند، اظهار کرد: ۳۸ درصد کشته شدگان راکبین موتورسیکلت هستند، هفت درصد آمار مرگ و میر را رانندگان خودروها و شش درصد را سرنشینان به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه طراحی معابر و پیاده روها و دسترسی سواره به پیاده در شهر تهران ناایمنی مشهودی دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه عابران پیاده و دوچرخه سواران ۴۱ درصد فوتی داشتیم؛ متوسط دنیا ۲۶ درصد است که نشان دهنده فاصله محسوس ایمنی ایران با میانگین جهانی است.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ۴۶.۷ درصد تصادفات به علت بی توجهی به جلو بوده است، یادآور شد: محصول این بی توجهی ها به دلیل فرهنگ پایین شیوه رانندگی این میزان تلفات است.

وی تأکید کرد: ۵۶ درصد از تلفات ما در بزرگراه های تهران و ۳۴ درصد در معابر شریانی است که توجه بسیار بالا و اقدامات ایمن سازی در بزرگراه ها را می طلبد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر در تصادفات شهری سال ۹۹ در تهران مصدوم شده اند، خاطرنشان کرد: این یعنی ۱۶ هزار نفر با مشکلات درمان و هزینه های آن، از دست دادن شغل، معلولیت و سربار شدن در خانواده روبه رو بوده اند. 

وی با بیان اینکه مناطق ۴،۵، ۱۵ و ۱۹ بالاترین آمار کشته شدگان را دارند، تأکید کرد: ضعف و ایرادات این مناطق را باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم هرچند هیچ منطقه ای نیست که عاری از تلفات باشد اما توجه ویژه معاونت عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی می تواند در مدیریت این زمینه مؤثر باشد.

تشکری هاشمی یادآور شد: دستگاه های متعددی در زمینه امینی در کشور مسئولیت دارند. خودروهای ایمن و با کیفیت بالاترین نقش را در ارتقاء ایمنی دارند. متاسفانه علاوه بر خودورهای فرسوده و خودروهای بی کیفیتی که در سالهای گذشته تولید شدند در حال حاضر خودروهای تولید داخل و وارداتی نیز از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خودرویی که در برخورد با تیر چراغ برق دو نیمه شده و قطعات آن پراکنده شده است، گفت: این نشان می دهد که ما تا چه اندازه در تولید داخلی بی توجه هستیم و متاسفانه جان مردم چقدر ارزان هزینه می شود.

وی تأکید کرد: وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش و رسانه ملی نقش ویژه ای در آموزش و آماده سازی مردم برای جلوگیری از حوادث ترافیکی دارند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ارزیابی و ریشه یابی در گذشته بارها و بارها انجام شده است، ابراز تأسف کرد که اقدام عملی چندانی در این زمینه در این سالها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بزرگراه ها و جاده ها و معابر ما همچون خودروها نا امن هستند. بزرگراه ها و معابر ساخته می شوند و رو به بهبود می رویم اما آنچه نادیده گرفته می شود ایمنی شهروندان است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه منابعی که باید برای حمل و نقل هزینه شود در اموری با اولویت کمتر هزینه می شود، تصریح کرد: در شهر تهران برای ایمنی و امنیت مردم در ترافیک هزینه های محدودی انجام می دهیم در حالیکه در فعالیت هایی که اولویت کمتری دارند هزینه ها انجام می شود.

وی افزود: به عنوان مثال پیاده روها ساخته می شود اما در آنها نگاه به تجملات، طرح هندسی و نوع سنگ مدنظر است و توجه به ایمنی آن اثربخشی لازم را ندارد.

تشکری هاشمی در ادامه یادآور شد: بر اساس مطالعات یکی از انجمن های جهانی، استفاده از حمل و نقل عمومی موثرترین راه برای ایجاد ایمنی در رفت و آمد است و با افزایش حمل و نقل عمومی شاهد این خواهیم بود که مردم کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده خواهند کرد و تلفات کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به انجام مطالعات در ۳۲ شهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ نفر گفت: هرچه تردد با حمل و نقل عمومی در این شهرها افزایش یافته میزان تلفات کاهش یافته است. اگر تعداد سفر در سال به ۳۰ سفر برسد تعداد تلفات به شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

تشکری هاشمی افزود: در خصوص عامل انسانی کاملا بی توجه بوده ایم اما مطالعات نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد عوامل تصادفات به عوامل انسانی برمی گردد. عامل انسانی به تنهایی ۵۷ درصد از حوادث را به خود اختصاص داده اما در کنار خودروها به بیش از ۹۰ درصد رسیده است این در حالیست که راه ها تنها سه درصد و خودرو دو درصد از آمار را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ویژگی های شخصیتی، رفتاری و یادگیری در زمان اخذ گواهی رانندگی مورد توجه قرار نمی گیرد، گفت: اگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد شاهد این میزان تلفات نخواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این موضوع یک دغدغه ملی است، اظهار کرد: توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، توجه ویژه به رفتارهای رانندگی با محوریت آموزش، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص معابر شهری، استفاده از تجهیزات هوشمند، حذف خودروهای فرسوده و پرخطر و ممنوعیت تردد این خودروها، جایگزین کردن موتورسیلکت های ایمن، تصویب و اجرای قوانین بازدارنده و ایجاد تناسب بین جرم و جریمه، ایجاد خط کشی ها و تابلوهای راهنما، توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر، تولید خودروهای ایمن و اقدامات سختگیرانه در مقررات ترافیکی از جمله راهکارهای ایجاد ایمنی در سطح شهر است.

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از معابر شهری تابلوهای هدایت مسیر کنده شده است، خاطرنشان کرد: در مواردی شاهد هستیم رانندگانی که با شهر آشنا نیستند با دنده عقب در بزرگراه ها حرکت می کنند و منجر به تصادفات مرگبار می شوند.

تشکری هاشمی از شهردار تهران درخواست کرد که با توسعه حمل و نقل عمومی ایمن و انسان محور توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه برنامه پنج ساله سوم که شهرداری موظف شد سند حمل و نقل ایمن را تدوین کند، تقاضا داریم که هرچه سریعتر انجام شود چراکه قرار بود سه سال پیش انجام شود اما در این سه سال هیچ اقدامی صورت نگرفت.

انتهای پیام/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 20726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =