راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات در شورای عالی استان‌ها/ باید در موضوعات ملی، وحدت رویه داشته باشیم

رئیس شورای عالی استان‌ها از راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات در شورای عالی استان‌ها خبر داد و گفت: پیش از این سامانه مختص مصوبات استان تهران بود که در مدت چهار سال ۱۲ میلیون بازدید داشت، ولی اکنون سامانه جامع مصوبات شورای عالی استان‌ها در کل کشور راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، پرویز سروری در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که پیش از ظهر امروز به مناسبت روز ملی شوراها در محل ساختمان شورای عالی استان‌ها برگزار شد، گفت: آنچه روشن است، نظام مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران در تبلور شوراها شکل گرفته است.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه بزرگترین شبکه اجتماعی در شوراها از دل مردم برخاسته است، افزود: این شوراها امانتدار آرای مردم هستند که بسیار قابل تامل است؛ این ظرفیت در نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته و مردم سالاری دینی در اینجا تبلور پیدا کرده است؛ اما از این ظرفیت استفاده حداقلی شده است، از سوی دیگر سلسله توده‌های شوراها نیز به صورت نظام‌مند شکل نگرفته است.

قانونگذار اهداف بزرگی برای مشارکت مردم تبیین کرده است

وی خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت های عظیمی در شوراها داریم، البته قانونگذار اهداف بزرگی برای مشارکت مردم تبیین کرده است، اما چون این موضوع به صورت ساختارمند وجود ندارد، از ظرفیت حداقلی آن استفاده شده است؛ این ظرفیت می تواند معضلات شهر و روستاها را حل کند. تاکنون با همین ظرفیت ها برخی اقدامات را انجام داده ایم، البته برخی کوتاهی ها در دوره های قبل وجود داشته که با خون دل این مشکلات را حل کرده ایم، از این رو در این بخش نیازمند تحول عمیق و جدی هستیم تا عنصر تغییر در شورای عالی استان ها به عنوان یک هدف عالی در نظر گرفته شود.

سروری با بیان اینکه با نگاه تشریفاتی و تزئینی شورای عالی استان ها کار به جایی نخواهد رسید و نمی تواند هدف قانون گذار را محقق کند، تصریح کرد: باید این نگاه را تغییر دهیم تا رویکردها تغییر کند و از سوی دیگر عملکردها موثر و در جهت حل معضلات مردم باشد؛ ما معتقدیم تمام بخش ها در کشور، باید اولین اقدامشان به دست آوردن نظام معضلات و مطالبات آن مجموعه باشد.

باید به دنبال نگاه حداکثری در شورای عالی استان‌ها باشیم

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه باید کارنامه شوراها مبتنی بر نظام مسائل ارائه شود، خاطرنشان کرد: براساس این نظام مسائل هر شورا متناسب با آن در طول سال، سمت و جهت خود را نشان خواهد داد که در حل و فصل معضلات کشور و مردم چه گامی برداشته است؛ این کارنامه مهم می تواند در اقبال و عدم اقبال مردمی موثر واقع شود، این موضوع مبتنی بر این است که شورای عالی استان ها به عنوان کنشگر نقش خودش را به طور جدی انجام دهد، بنابراین ما باید به دنبال نگاه حداکثری در شورای عالی استان ها باشیم، خوشبختانه در ابتدای کار با دولت و مجلس و قوه قضائیه، تعامل نزدیک و فشرده ای را برای هم افزایی فراگیر ایجاد کرده ایم تا بتوانیم این نگاه حداقلی را به نگاه حداکثری تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا باید چند کار صورت گیرد، یادآور شد: باید نظام شورا در درون خودش دچار تغییر و تحول شود؛ به دنبال نظام جمع سپاری و ایجاد مشارکت پیش می رویم، البته باید این روند را به گونه ای پیش ببریم که از این استعداد و ظرفیت عظیم استفاده شود.

سروری با بیان اینکه باید نظام شوراها به عنوان یک اصل اساسی قرار گیرد، تصریح کرد: براساس این نظام می توانیم در ظرفیت هایی که معطل مانده اند، تحول عظیمی ایجاد کنیم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد، البته به غیر از آن برخی مطالبات ملی را در دستور کار داریم که کاهش زمان صدور پروانه ساخت از جمله این موارد است، زیرا مردم از طولانی شدن و شفاف نبودن رضایت ندارند. در این زمینه فرایند غلطی وجود دارد که با حل آن می توانیم در کمترین فرصت ممکن این مشکل را حل کنیم. باید پرچم این مشکلات ملی را به دست بگیریم و در کل کشور به منصه ظهور برسانیم، البته این کار با اصلاح فرآیندها ممکن است.

راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات در شورای عالی استان‌ها

نایب رئیس شورای شهر تهران از راه اندازی سامانه جامع مصوبات در شورای عالی استان ها خبر داد و گفت: این کار را شروع کرده ایم که یک سامانه بسیار تخصصی است؛ پیش از این سامانه مختص مصوبات استان تهران بود که  در مدت چهار سال ۱۲ میلیون بازدید داشت؛ ولی اکنون سامانه جامع مصوبات شورای عالی استان ها در کل کشور راه اندازی شده است، بنابراین هر کارشناسی بخواهد در هر حوزه بداند چه تغییری شکل گرفته است، می تواند همه فرآیندها را در یک جا ملاحظه کند، تمام مصوبات کشور در حوزه شورا در این سامانه قرار می گیرد و همه به آن دسترسی خواهند داشت؛ به وسیله این سامانه می توانیم سابقه مصوبات را بدست بیاوریم و امیدواریم بتوانیم در مدت زمان ۶ ماه تا یکسال این سامانه را در کل کشور ارائه کنیم.

وی باغات، محیط زیست و آلودگی هوا را از موضوعات ملی در شورای عالی استان ها برشمرد و تاکید کرد: باید در این خصوص وحدت رویه داشته باشیم، زیرا شوراها در تصمیمات خود به حوزه های شخصی و یا عمومی تجاوز می کنند، بنابراین در این خصوص باید به موضع مشخصی برسیم، تا مصوبات به صورت کیفی و کارآمد تدوین شود.

باید در زمینه نظام تصمیم‌گیری شوراها، اقدامات موثری انجام دهیم 

سروری با اشاره به برخی ایرادات مصوبات شورای عالی استان ها از سوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نگاه کلی به مسائل دارد که براساس آن نگاه حرکت می کند، بنابراین ما باید در زمینه نظام تصمیم‌گیری شوراها اقدامات موثری انجام دهیم تا همگرایی به وجود بیاید و با شورای نگهبانی هم جلساتی برگزار کنیم تا به یک همزبانی برسانیم.

جمع‌آوری 2 هزار گزارش در سامانه اخذ شکایات مردمی

وی با بیان اینکه باید فرآیند طرح ها و لوایح اصلاح شود، افزود: بیش از دو هزار مورد گزارش در سامانه اخذ شکایات مردمی جمع آوری شده است که به دنبال تقویت این سامانه هستیم تا اطلاع رسانی را به شکل حداکثری برسانیم؛ این سامانه هشداری به مدیریت های شهری است تا بدانند در معرض سنجش مردم قرار دارند.

قانون شوراها نیاز به اصلاح دارد

نایب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون شوراها در همه زمینه ها نیاز به اصلاح دارد، تصریح کرد: باید تسلط نگاه سیاسی به انتخابات را تغییر داد. در عرصه‌های اجتماعی باید به دنبال تنوع نگاه تخصصی و کارشناسی بود. متاسفانه انتخابات شوراها با ریاست جمهوری همزمان برگزار می شود که با هم همجنس نیستند و شوراها تحت تاثیر گرایش‌های سیاسی قرار می گیرد، در حالی که باید نحوه انتخابات شوراها به سمت کارشناس محور پیش برود، البته ضرورتی ندارد که انتخابات شوراها در کل کشور به صورت همزمان برگزار شود، زیرا برگزاری انتخابات شوراها با ریاست جمهوری نمی‌تواند، سرانجام مطلوبی داشته باشد.

وی درخصوص بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: این موضوع غم انگیز است و ظرف و مظروف با هم تناسب ندارد؛ ۱۲۶ هزار جامعه شورایی داریم که این بودجه کفایت آن را نمی کند. بودجه هایی که در نظر گرفته می شود، شبیه یک لطیفه است، امسال ۲۱ میلیارد اختصاص یافته بود؛ در حالی که قبلا ۳۸ میلیارد بود. ۱۴۰ پرسنل در کل کشور داریم. در بحث تجهیزات و ساختمان، حالت عجیبی داریم، اما با تلاش شبانه روزی توانستیم نمایندگان را در این زمینه توجیه کنیم.

اجباری شدن دریافت گواهی‌نامه آموزشی شوراها برای همه اعضای شورا

رییس شورای عالی استان ها تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم، از روز اولی که اعضای شورا می خواهند وارد عرصه تصمیم گیری شوند، قبل از آن آموزش های لازم را فرا گیرند. ما چه حقی داریم که درباره زندگی مردم تصمیم بگیریم؟ چرا نباید قبل از آن افراد آموزش ببینند؟ در زندگی روستایی مردم از گهواره تا گور با شوراها مرتبط هستند. بنابراین در انتخابات آینده، هرکسی که در نظام شوراها رای آورد تا زمانی که گواهی‌نامه آموزشی شوراها را دریافت نکرده است، حق ندارد بر صندلی شوراها بنشیند.   

بیش از ۹۹.۵ درصد تخلفات در شوراها تبرئه شده‌اند

وی با اشاره به ثبت ۴۳۳ مورد تخلف در شوراهای کشور اظهار کرد: خوشبختانه بیش از ۹۹.۵ درصد این تخلفات تبرئه شده است. در نظام شورا، این تناسب با همه دستگاه ها قابل مقایسه نیست، البته یک تخلف هم برای ما زیاد است، چون نماینده، اعتماد مردم هستیم؛ وقتی نماینده ای دچار تخلف شود، به اعتماد مردم و نظام ضربه می زند؛ از سوی دیگر هم در بحث تخلفات اغراق شده است. درصد قابل ملاحظه‌ای از تخلفات در شوراها، نتیجه فقدان اطلاعات دقیق از قوانین است. این موضوع اجحافی است که ما باید آن را پایان بدهیم و کلید طلایی آن هم آموزش افرادی است که وارد عرصه شوراها می شوند.

سروری به موضوع باغات اشاره کرد و گفت: موضوعات باغات در تهران مسئله جدی است؛ رسانه ها حساسیت دارند که از این بابت از آنها تشکر می کنیم که مطالبه گری می کنند؛ این کار زمینه از بین بردن درخت و فضای سبز را کاهش می دهد. از این رو کارشناسان را موظف کردیم که از همه ظرفیت های کارشناسی استفاده و برنامه آن را تدوین کنند تا آسیب کمتری به محیط زیست و باغات وارد شود؛ به دنبال این موضوع هستیم که این مساله را در اجلاس بعدی، به عنوان یک طرح به پارلمان ارائه کنیم؛ همچنین باید مصوبه ای را تصویب کنیم که حقوق شخصی و عمومی را با هم در نظر بگیرد و به توسعه فضای سبز، درخت و درختکاری منجر شود تا خط بطلان بر روند درخت سوزی بکشیم؛ به نحوی قانون را تنظیم کرده ایم که به جای محبت به درخت، حالت تنفر شکل گرفته است، البته مصوبات هم نباید به گونه ای باشد که زمینه را برای سودآوری تخریب کنندگان فراهم کند.  

تحول با نگاه مشارکت‌جویانه شکل می‌گیرد

وی درباره تغییر و تحولات در شورای عالی استان ها بیان کرد: تحول با نگاه مشارکت جویانه شکل می گیرد و نمی توان با عنوان اینکه نمایندگان مردم در شورای عالی استان‌ها هستیم در تصمیماتی که بار ملی دارد تصمیمات بسته ای بگیریم که اگر خطا باشد به جامعه کشور منتقل شود.

نایب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید شوراهای شهر به عنوان شورای شهرداری دیده شوند، یادآور شد: شورای شهر در این زمینه دچار شعارزدگی شده است و اشکال در نظام یکپارچه شهر است و بخش عمده آن به خودمان بر می گردد؛ به نظرم باید نظام یکپارچه شهری از یک نقطه ای شروع به کار کند.

انتهای پیام/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 20782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =