تغییر اقلیم و گرمایش جهانی تهدید همه جانبه برای سلامت در شهرها

سلامت یک پدیده زیستی با شناسه فقدان بیماری و ناتوانی نیست بلکه سلامت وضعیتی از نیک زیستن کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که بخشی از این سلامت به میزان سازگاری با تغییرات بستگی دارد. در این میان شهر سازگار با تغییر اقلیم شهری است سالم با معیارهای آموزش محوری، آینده نگری، به دنبال مشارکت ذینفعان، نوآور، با مدیریت غیرمتمرکز و براساس مدیریت کم کربن.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار علمی تخصصی «تغییر اقلیم و سلامت» با حضور مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی و متخصص حوزه مخاطرات زیست محیطی، مونا خالقی راد، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی و متخصص تغییر اقلیم و سلامت، عباس استاد تقی زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص سلامت در بلایا و فوریت ها، احمد طاهری، مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوا، ولی الله وحدانی نیا، پژوهشگر سلامت اجتماعی و سیده سمیه منافی، مدیر گروه مطالعات محیط زیست و سلامت شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در آغاز این وبینار سمیه منافی، مدیر گروه مطالعات محیط زیست و سلامت شهری ضمن خیر مقدم به فرهیختگان گرامی با بیان مقدمه ای نسبت به اهمیت و گستردگی ابعاد موضوع تاکید کرد.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی به بررسی تغییرات اقلیم و اثر مشخص آن بر زلزله و فرونشست زمین پرداخت و خاطر نشان کرد: از سی سال گذشته با افزایش چشمگیر میزان دی اکسید کربن از مهم ترین گازهای گلخانه ای و گرمتر شدن دمای هوای زمین، شاهد تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم تغییر اقلیم بر مخاطرات گوناگون از جمله زلزله و آتشفشان هستیم.

او افزود: مهم ترین و بزرگ ترین حادثه ای که می تواند تحت تاثیر تغییر اقلیم برای تهران پیش آید از طریق ذوب شدن حجم یخچال های جنوب البرز اتفاق می افتد که منجر به تحریک گسل های زمین و ایجاد زمین لرزه خواهد شد.

در ادامه خالقی راد، متخصص تغییر اقلیم و سلامت درخصوص اثرات تغییر اقلیم بر سلامت جوامع خاطر نشان کرد: با ارائه گزارش های معتبر علمی از برنامه ها و راهکارهای سازمان بهداشت جهانی برای جوامع، این گزارش ها در سیستم سلامت کشورها در مقابله با تغییرات اقلیمی تاثیرگذار هستند.

تقی زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به افزایش گازهای گلخانه ای که باعث گرمایش جهانی شده است به پیامدهای مختلف آن و اثراتش بر روی منابع آب، حمل و نقل، اکوسیستم و در نهایت سلامت جسمی و روانی جامعه پرداخت.

او یادآور شد: مهم ترین تغییر اقلیم بر سلامت به میزان مرگ و میر در نقاط مختلف دنیا به خصوص در خاورمیانه مربوط می شود که زنگ خطر را برای کشورهای این منطقه به صدا در آورده است.

او در ادامه افزود: تغییر اقلیم علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمانی مانند بیماری های قلبی و عروقی – بیماری های تنفسی و پوستی بر سلامت روانی جامعه نیز تاثیر مستقیم دارد و در نهایت سلامت اجتماعی و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

احمد طاهری، مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوا، در خصوص سازگاری با تغییر اقلیم در شهرها و نقش شهرداری‌ها در این مهم، با اشاره به تعریف تغییر اقلیم در چارچوب کاری سازمان ملل اذعان داشت: ایران دومین کشور پرجمعیت در خاورمیانه است که از نظر تولید دی‌اکسید کربن رتبه اول خاورمیانه و رتبه هفتم در جهان را دارد.

او به پیامدهای تغییر اقلیم برای محیط شهرها اشاره کرد و در این خصوص عواملی مانند سیل، زلزله، افزایش گردوغبار، ایجاد جزایر حرارتی و کاهش پوشش گیاهی را برشمرد.

 وحدانی نیا، استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش در زمینه مفهوم حکمرانی برای شهر سالم بیان داشت: یکی از مهم‌ترین گذار پارادایمی از حکومت‌محوری به حکمرانی است و به بعدهای مختلف آن از جمله بعد تفکر، نقش حکومت، رابطه حکومت و مردم و غیره می توان اشاره کرد.

به اعتقاد او؛ سلامت مفهومی سهل و ممتنع است. سلامت یک پدیده زیستی با شناسه فقدان بیماری و ناتوانی نیست بلکه سلامت وضعیتی از نیک زیستن کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. 

انتهای پیام

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 20799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =