ائتلاف اجتماعی یکی از راه های حل مشکلات شهری است

شهر: برای از بین بردن مشکلات شهر نیازمند «ائتلاف اجتماعی» هستیم که نفع جمعی را به منفعت شخصی و حزبی برتری می دهد؛ از همین رو این ائتلاف بالاتر از ائتلاف سیاسی است.

به گزارش شهر، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست با نخبگان منطقه ۱۶ از سلسله نشست های «گفتگوهایی برای تهران» با بیان اینکه از مهمترین ویژگی های این جلسات حضور اضلاع مختلف فعالان اجتماعی و مدنی، نخبگان و مسئولان در آن است، گفت: اگر قرار است شهر تهران با این وسعت و حجم مشکلات رضایت ما را برای زندگی فراهم کند، باید با یک نگاه دیگر اداره شود. اگر با حکمرانی از بالا مسائل حل می شد، در حال حاضر این همه مشکل وجود نداشت.

او افزود: فقر، مشکلات امنیتی، بحران های به هم رسیده و چگالی مشکلات در شهر تهران وجود دارد که برای حل این مشکلات چاره‌ای جز ایجاد میکروسیستم های اجتماعی وجود ندارد. همچنین در کنار آن می توان از آموزش به عنوان ضلعی که باعث توانمندسازی می‌شود استفاده کرد.

مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل وسعت رویدادها با یک نگاه  آخرالزمانی روبرو هستیم، گفت: ناگزیریم به یک حرکت تدریجی برای حل و از پیش رو برداشتن مشکلات تن دهیم که می توان آن را «ائتلاف اجتماعی» نامید. ائتلاف اجتماعی بالاتر از ائتلاف سیاسی است چرا که به جای منفعت شخصی و حزبی، نفع جمعی در آن وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه وجود نخبگان در این منطقه یک سرمایه نهادی است، عنوان کرد: اگر مفهوم محله با ادبیات سنجیده تری تبیین شود، ایجاد ائتلاف اجتماعی می تواند رضایت زندگی را با تشخص آفرینی و ایجاد هویت افزایش دهد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه رضایت از زندگی را باید از در خانه های مردم در محلات شروع کرد، افزود: ۲۰ سال است که یک اشتباه در کشور همچنان انجام می‌شود و آن این است که از حدود سال ۱۳۶۷ شاهد هستیم که شهر از خودش می فروشد و ارتزاق می کند و با فروش مجوز و زمین اداره می‌شود که هم اکنون نیز شاهد پایان یافتن این ظرفیت هستیم. این منابع پاسخ دهنده رضایت زندگی نیست و عدم رضایتی که در حال حاضر بین شهروندان وجود دارد به خاطر این نوع حکمرانی غلط است چرا که شهروندان در فرایندهای زندگی خود شریک نیستند. ایجاد رضایت در شهروندان با برج و بارو ساختن درست نمی‌شود و تا هویت شهروندی درونی نشود تشخص ایجاد نمی شود.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره خلاء سازوکارهای لازم در شهرداری برای عملیاتی کردن ایده های مطرح شده در این نشست ها، افزود: اگر تصمیم سازی قرار است انجام شود بهتر است که از دل این جلسات بیرون آید. برای عملیاتی کردن این ایده ها و تصمیمات کمیسیون ماده ۵۵ مبنی بر واگذاری املاک شهرداری برای فعالیت های اجتماعی می تواند کمک کند. همچنین در کنار آن ستاد سمن ها نیز در این زمینه وجود دارد. علاوه بر  این برگزاری نشست ها با این کیفیت و با تعداد بیشتر از افراد متنفذ می تواند برای عملیاتی شدن در قالب کمیسیون‌های مختلف تعریف شود.

به گفته محمدی در کنار این مسائل می‌توان از ظرفیت خیرین و مذهبیون منطقه نیز برای عملیاتی شدن ایده هایی که در این جلسات مطرح می‌شود استفاده کرد.

او با بیان اینکه این جلسات تجلی خواست عمومی در منطقه است، اضافه کرد: جایی که ائتلاف اجتماعی شکل بگیرد هیچ چیزی در برابر آن نمی تواند مقاومت کند.

محمدی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به ادامه این نشست ها با وسعت و دقت و نگاه ژرف عنوان کرد: اگر این جلسات و نشستها گسترده تر شود بناهای بزرگ از آن بیرون می آید و اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

به گزارش شهر، پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶ نیز در این نشست با اشاره به اهمیت این جلسات و با بیان این که این اتفاق یک کار زمین مانده و حلقه مفقوده درباره موضوعات شهروندی است که می تواند در عرصه‌های مختلف اثرگذار باشد، گفت: مأموریت ها و ظرفیت ها در مناطق شاید با هم مشابه باشند اما اولویت ها متفاوت است و بر همین. اساس در منطقه ۱۶ ظرفیت‌های اجتماعی در اولویت قرار دارند.

او  با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف مذهبی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری می‌توان افراد نخبه و شاخص زیادی را در محله های مختلف معرفی کرد، افزود: شهرداری قصد مداخله در این جریان را ندارد و با تسهیل گری بستر لازم در همه عرصه ها را فراهم می کند. امیدواریم شهرداری منطقه نیز به عنوان مجموعه مدیریت شهری بتواند بسترهای لازم در این زمینه را فراهم کند.

پورنصر درباره عملیاتی کردن ایده ها و پیشنهادهای مطرح شده در این جلسات و نشست ها یادآور شد: ساز و کاری در ساختار و مجموعه شهرداری در این باره تعریف نشده و نحوه تعامل در خصوص مسائل این جلسه مشخص نشده است. در شهرداری تهران به ویژه برای افراد نخبه و شناخته شده باید ساز و کاری در قالب آیین نامه و دستورالعمل تعریف شود تا بتوان تسهیلاتی برای این افراد قائل شد. البته یکسری کارها به صورت موردی انجام شده اما تا تبدیل به یک فرایند و روش و رویه نشود نمی‌توان از این عرصه‌ها استفاده کرد.

در این جلسه سید مجتبی تقوی نژاد، معاون روابط  عمومی مرکز ارتباطات و جمعی از نخبگان حوزه های مختلف این منطقه نیز حضور داشتند. در ابتدای این نشست نخبگان حاضر به طرح دیدگاه ها، نظرات و ایده های خود درباره توسعه منطقه در حوزه های مختلف پرداختند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 2093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =