فرآیند تولید در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد/ سرانه مصرف گل در ایران کمتر از سرانه متوسط مصرف جهانی است

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران بیان کرد: شهرداری تهران مسئولیتی در برگزاری نمایشگاه گل و گیاه ندارد اما شهردار تهران در راستای وظیفه ملی، حمایت از تولید داخلی و تقویت روحیه نشاط در میان شهروندان، بر برگزاری این نمایشگاه تأکید کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح روز شنبه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) مراسم افتتاحیه «هجدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته» با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهر تهران، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و سفرای کشورهای فلسطین، نیکاراگوئه، ژاپن، تاجیکستان و … برگزار شد.

علی محمد مختاری در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به تنوع اقلیمی ایران گفت: در همین راستا می‌توان در هزینه‌های گرم و روشن کردن گلخانه‌ها که برای کاشت و تکثیر گل‌های زینتی اهمیت بسیاری‌ دارد، صرفه جویی کرد. ایران در کنار کشورهای پرمصرف گل و گیاه قرار دارد که این موضوع از نظر اقتصادی حائز اهمیت است؛ همسایه‌های شمالی و جنوبی کشور از خریداران بالقوه گل‌های زینتی هستند و می‌توان با ایجاد بازاری متعادل و دائمی جایگاه واقعی خودمان را در عرصه گل و گیاه بدست آوریم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه عنوان کرد: هرچند بخش قابل توجهی از بازار گل و گیاه دنیا در دست چند کشور قرار دارد اما باتوجه به تنوع اکولوژیک، ویژگی‌های آب و هوایی و …، فرآیند تولید در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد.

وی ضمن اشاره به وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور اظهار کرد: سهم صادرات در این راستا ناچیز است که باید حوزه بسته بندی و حمل و نقل بیشتر تقویت شود تا بتوانیم سهم جهانی در بازار گل و گیاه داشته باشیم. ۱۵ هزار تولید کننده گل و گیاه در کشور وجود دارد که بخش عظیمی از سهم اشتغال را دربردارند. این تولیدکنندگان از نظر نوآوری نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند.

مختاری با بیان اینکه ایران از نظر شرایط تولید گل و گیاه و حوزه علمی جزو ۱۵ کشور برتر جهان است، افزود: جهان با بحران آب مواجه است که در همین جهت باید به تولید گل‌های بومی و سازگار با شرایط اقلیمی و کم آبی بپردازیم. صنعت گل و گیاه در ایران به دلیل برخورداری از امکانات قابل توجه، این قابلیت را دارد که با حمایت جدی مسئولان دولتی به صنعتی کارآفرین و فراگیر مبدل شود و سهم قابل توجهی از بازار جهانی را بدست آورد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام اینکه سرانه مصرف گل در ایران کمتر از سرانه متوسط مصرف جهانی یعنی بیش از یک‌صد شاخه گل است، افزود: طی پنج روز در هفدهمین نمایشگاه، بیش از ۲ میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه بازدید داشتند که بعد از نمایشگاه کتاب، رتبه دوم بازدیدکنندگان را داشت. ایرانیان نسبت به طبیعت، درخت و گل و گیاه احترام ویژه‌ای قائل هستند.

مختاری ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه امسال پس از وقفه ای سه ساله خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ تولیدکننده داخلی و خارجی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. شهرداری تهران مسئولیتی در برگزاری نمایشگاه گل و گیاه ندارد اما شهردار تهران در راستای وظیفه ملی، حمایت از تولید داخلی و تقویت روحیه نشاط در میان شهروندان، بر برگزاری این نمایشگاه تأکید کرده است.

انتهای پیام/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 21087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =