از برنامه‌های مدیریت شهری برای افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم برخوردار تا تلاش برای خرید ارزان‌تر مایحتاج عمومی توسط شهروندان

معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری برنامه‌ها و اقدامات متعددی را انجام داده که در کارنامه ۲۰۰ روزه این معاونت به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در ابتدای آغاز فعالیت خود در دوره جدید مدیریت شهری افزایش کیفیت و سرعت ارائه خدمات به شهروندان، توزیع عادلانه خدمات متناسب با نیاز منطقه و کسب رضایت حداکثری شهروندان تهرانی را از اهداف اصلی خود اعلام کرد که در این راستا اقداماتی را در سازمان‌ها، ادارات کل و شرکت‌های وابسته و زیرنظر این مجموعه انجام داده است.

یکی از برنامه های اصلی این معاونت در دوره جدید توسعه فضای سبز در سطح شهر تهران بوده که در این راستا جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرده بود که باید هشت بوستان در هشت محله تهران که فاقد بوستان بودند، راه اندازی شوند که بر این اساس جانمایی این بوستان ها در روزهای ابتدایی فعالیت این معاونت انجام شد.

از ۲۴ ساعته شدن فعالیت‌ها تا توسعه پارکینگ در بهشت زهرا(س)

اقدامات در سازمان بهشت زهرا(س) با حضور شهردار در جمع کارکنان این سازمان در نخستین روزهای فعالیت خود آغاز شد. یکی از اولین اقدامات صورت گرفته در این سازمان، تشکیل میز خادمی بود که به منظور رفاه حال و تسریع در رسیدگی به درخواست های خانواده های معظم شهدا با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران ارشد سازمان بهشت زهرا(س) در قطعات مطهر شهدا مستقر شد.

کاهش آلام خانواده های متوفی یکی از دغدغه هایی بود که از سوی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) مطرح شده که در این راستا به گفته وی، یکی از این اقدامات کم کردن بخشی از هزینه های خدمات به خانواده متوفی بوده است که با ورود سازمان به موضوع پارکینگ ورودی عروجیان، هزینه ای که از مردم بابت پارکینگ دریافت می شد، کاهش یافت و از آغاز دهه فجر، ورود به پارکینگ رایگان شد؛ علاوه بر این تجهیز این پارکینگ به دوربین‌های پلاک خوان و همچنین دوربین‌های مداربسته و تقویت نظارت برای امنیت بیشتر آن انجام شد.

افزایش امنیت قبور

یکی دیگر از دغدغه های خانواده ها در بهشت زهرا(س) امنیت قبور بود که در این راستا اکیپ‌های متعددی برای انتظامات سنگ مستقر شدند. درباره نصب سنگ های دست دوم و تغییر در عرض و طول سنگها نظارت ها انجام و انتظامات شب و یا شهردار شب در این مجموعه مستقر شد. تقویت یگان انضباطی نیز از اقداماتی بود که در این مدت مورد توجه قرار گرفت و در این راستا متکدیان شناسایی شدند.

افتتاح پارکینگ قطعه ۵۰ در جوار مزار شهدای آتش نشان و سلامت با هدف کاهش ترافیک و رضایتمندی مراجعان و زائران به بهشت حضرت زهرا(س) با ظرفیت ۷۰۰ خودرو یکی از اقداماتی بود که در راستای تسهیل حضور خانواده‌های متوفیان و مراجعه کنندگان همزمان با میلاد حضرت علی(ع) صورت گرفت. ساماندهی فضای حاشیه ای قطعات با خط کشی مورب برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای و همچنین تبدیل پایانه اتوبوس ها به پارکینگ عمومی با متراژ ۵ هزار متر مربع و ظرفیت ۳۶۰ خودرو از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بود.

یکی از اقدامات مثبت صورت گرفته در این سازمان تجهیز و نوسازی ناوگان تشریفات تدفین و ساماندهی اپراتورهای رزرو خدمات بود؛ به طوری که امکان رزرو خدمات تا ۲۰ دقیقه قبل از شروع مراسم هم فراهم شد.

رسیدگی به وضعیت استخدامی و معیشتی کارکنان

در دوره جدید مدیریت شهری، به دستور علیرضا زاکانی شهردار تهران مجوز تبدیل وضعیت ۳۰ نفر از کارگران قراردادی سازمان بهشت حضرت زهرا(س) از اداره کل سرمایه انسانی دریافت و حکم کارگزینی آنها صادر شد.

با توجه به شلوغی بهشت زهرا(س) در روزهای پایانی سال تمهیداتی در این راستا اندیشیده شد که از جمله می توان به افزایش ساعت فعالیت سازمان در پنج شنبه و جمعه آخر سال، اضافه شدن سرانه پارکینگ در این ایام، پیش بینی ۳۰ دستگاه ون و ۳۰ دستگاه ماشین برقی در قطعات،  نظارت بر عملکرد غرفه‌های فروش محصولات و برخورد با تخلفات، تشکیل اکیپ‌های اطلاع رسانی "از من بپرسید" و برگزاری اولین جشنواره عکس با موضوع آیین‌های نوروزی و پنجشنبه آخر سال اشاره کرد.

با آغاز ایام ماه مبارک رمضان، برنامه های این سازمان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. ۲۴ ساعته شدن گلزار شهدای بهشت حضرت زهرا(س)، برپایی غرفه‌های «سفره بهشت- افطار ساده» در بهشت حضرت زهرا(س) و برگزاری ضیافت افطاری صمیمانه با حضور بیش از هزار پرسنل خدوم کارگری سازمان از جمله برنامه های اجرا شده این مجموعه در ماه مبارک رمضان به شمار می رود.

پیگیری برای اختصاص زمین در منطقه پرند برای ساخت مسکن پرسنل سازمان از اقدامات مهمی بود که در ایام اخیر صورت گرفت که هم اکنون نیز ادامه دارد. طرح حیات نیز از دیگر برنامه های حمایتی این سازمان است که کلید آن خورده شده و در قالب این طرح بسته‌های حمایتی حیات برای ارائه خدمات رفاهی، مشاوره و روان‌درمانی مختص پرسنل آماده خواهد شد. به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیروهای پیمانکاری در سه ماه پایانی سال گذشته ۳۵ درصد افزایش حقوق داشته‌اند که با افزایش حقوق‌ها در سال جدید رقم قابل توجهی می‌شود، همچنین بسته‌های رفاهی آن‌ها نیز یک‌ونیم برابر شده است.

تلاش برای افزایش حمایت از آتش نشانان پایتخت

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این ایام در کنار ارائه خدمات شبانه روزی و امدادرسانی به شهروندان در حوادث، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد که از جمله می توان به برگزاری دوره رقابت های مهارتی عملیاتی آتش نشانان پایتخت، برگزاری آزمون عملی(ورزشی) داوطلبان استخدام مرد و زن در سازمان آتش‌نشانی تهران با ثبت نام بیش از هفت هزار نفردر مرحله علمی و هزار و ۲۰۰ نفر در مرحله عملی و برگزاری نشست های مختلف این سازمان با نهادها و دستگاه ها اشاره کرد.

پایش هوشمند حریق در پایتخت

در دوره جدید مدیریت شهری و در آذرماه سال گذشته اولین پروانه اپراتوری پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران با امضای تفاهم‌نامه‌ بین سازمان فاوای شهرداری تهران، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و شرکت مبین نت، به این شرکت اعطا شد که ارائه خدمات قابل توجه به شهروندان را به همراه داشت.

در این دوره بر اساس اعلام معاون خدمات شهری شهرداری تهران، بازبینی و بازنگری ساختار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با رویکرد کیفی سازی سطوح و پست های ثابت سازمانی و رفع خلأهای ساختاری در بخش‌هایی از مأموریت‌ها و فعالیت‌های مرتبط، و کمک به بهره مندی کارکنان زحمتکش سازمان به ویژه در حوزه عملیات با هدف امکان ارتقاء آن ها و استفاده از مزایای مربوطه در فواصل زمانی کوتاه‌تر در دستور کار هیئت مدیره سازمان قرار گرفت که در این راستا اعتبارات برای اختصاص این مزایا شامل(اضافه‌کاری، تعطیل کاری، هزینه غذا، ایاب و ذهاب) برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تأمین شد.

در ایام اخیر و در پنجمین سالگرد حادثه پلاسکو، پیرو مجوز رهبر معظم انقلاب حکم مکتوب شهادت ۱۶ آتش نشان ایثارگر این حادثه تقدیم خانواده آنان شد.

برنامه های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در واپسین روزهای سال گذشته با برنامه ریزی برای چهارشنبه آخر سال همراه شد که استقرار هزار و ۲۳۰ نفر از نیروهای آتش نشانی به همراه ۱۸۰ دستگاه خودرو سنگین، ۱۶۰ دستگاه خودرو سبک و ۴۰ دستگاه موتورسیکلت آتش نشانی در سطح شهر تهران و نقاط پرتردد پایتخت باعث شد تا زمان رسیدن به حوادث شب چهارشنبه پایان سال، همانند روزهای عادی سال باشد. آتش نشانان در روز طبیعت نیز در ۲۱۳ نقطه پایتخت مستقر بودند تا امدادرسانی به شهروندان را در کمترین زمان ممکن به انجام برسانند.

به‌روزرسانی تجهیزات آتش نشانی

به روز رسانی تجهیزات از دیگر تمهیدات این سازمان بود که در همین راستا ۱۲۰ دستگاه خودرو سبک در رده عملیاتی موجود بود و سال قبل ۷۰ خودرو به آن اضافه شد.

اجرای طرح پلاک ایمن

اجرای طرح پلاک ایمن یکی از طرح های مهم این سازمان بوده که بر اساس آن شهروندان می توانند موضوع خود ارزیابی را از شرایط ایمنی داشته باشند و با مطالعه مختصر، ارزیابی دقیقی از محل زندگی خود انجام دهند. در این طرح بر اساس اطلاعاتی که شهروندان به آتش نشانی می دهند توصیه نامه به آن ها ارائه می شود و اگر شهروندی احساس نیاز کرد، می تواند از کارشناسان آتش نشانی درخواست کند تا به صورت حضوری در محل مورد نظر حاضر شوند و کارشناسان آن جا را مورد بررسی قرار دهند.

در این ایام همچنین از کارگران و کارکنان سازمان آتش نشانی تقدیر به عمل آمد و در راستای حمایت از کارکنان طرح حکمت کارت آتش نشانی رونمایی شد که با تدابیر مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران و هماهنگی با مدیران فروشگاه های زنجیره ای اتکا، جهت بالا بردن قدرت خرید کارکنان سازمان آتش نشانی تهران، به منظور خرید مواد غذایی، اقلام بهداشتی، کالاهای بادوام و دیگر موارد پیش بینی شده و کارکنان سازمان آتش نشانی تهران می توانند همانند خانواده های نیروهای مسلح، جانبازان و... از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای اتکا در سراسر کشور خرید خود را انجام دهند و از پنج درصد تخفیف بهره مند شوند.

ارائه گزارش روزانه نرخ کالاهای اساسی در میادین میوه و تره بار تهران

سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار که یکی از سازمان‌های اثرگذار زیر نظر معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران به شمار می رود در طول مدت فعالیت خود در دوره جدید مدیریت شهری تلاش خود را به کار گرفت که با وجود افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور، قیمت کالاهای عرضه شده در ۲۶۳ میدان و بازار میوه و تره بار را کنترل کرده تا مراجعه کنندگان فشار اقتصادی کمتری را در این مراکز احساس کنند.

بر اساس آنچه مشهود است و آنچه که مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران اعلام کرده، روزانه بالغ بر یک میلیون نوبت خرید در میادین میوه و تره بار پایتخت ثبت می‌‎شود و این سازمان با اعمال نرخنامه‌های مصوب در ۲۶۳ میدان و بازار میوه و تره بار در سطح شهر، در اجرای دستور ریاست جمهوری مبنی بر اعلام روزانه قیمت اقلام خوراکی، پیشگام است و موضوع اعلام قیمت ارزاق و مایحتاج عمومی شهروندان را از طریق رسانه‌ها به صورت روزانه، بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

اقلام عرضه شده در میادین میوه و تره بار تا۴۰ درصد ارزان‌تر از سطح شهر

یمت محصولاتی که در میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه می‌شوند، نسبت به میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در قیمت انواع میوه، سبزیجات و صیفی‌جات و بین ۱۵ تا ۲۵ درصد در قیمت محصولات پروتئینی ارزان‌تر بوده و با توجه به این اختلاف قیمت، میادین و بازارهای میوه و تر بار، نقش تعدیل‌کننده‌ای در قیمت میوه و تره بار و سایر مواد خوراکی در سطح شهر بر عهده دارند.

علاوه بر این، توزیع مناسب جغرافیایی میادین و بازارهای میوه و تره بار در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و دسترسی آسان شهروندان به این مراکز، تنوع محصول، کیفیت مطلوب و قیمت مناسب از جمله دلایل و عواملی هستند که موجب افزایش روزافزون نقش این مراکز در اقتصاد خانوارهای شهری شده است.

در کنار عرضه محصولات در میادین میوه و تره بار برنامه هایی نیز توسط این سازمان پیش بینی شده بود که در طول مدت اخیر اجرا شد و از جمله می توان به برپایی ایستگاه اهدای کتاب در میادین میوه و تره بار همزمان با هفته کتاب، انجام غربالگری دیابت و ارائه خدمات سلامت محور در میادین، پیش بینی رمپ ویژه معلولان، پارکینگ اختصاصی و سرویس‌های بهداشتی برای این افراد، افزایش ساعات خدمات رسانی سازمان برای توزیع محصولات در مناسبت های مختلف از جمله شب یلدا، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، ساخت پارکینگ در برخی بازارها و میادین و اخذ گواهینامه استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ برای برخی میادین میوه و تره بار، اشاره کرد.

راه اندازی میادین و بازارهای جدید با تلاش این سازمان و عرضه محصولات پروتئینی در کنار دیگر محصولات و افزایش مراجعات شهروندان به میادین میوه و تره بار در این ایام نقش مؤثری را در کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی ایفا کرد.

عرضه کالاهای اساسی در ایستگاه های مترو

در دی ماه سال قبل اقدامات جهادی شهرداری تهران برای کمک به معیشت شهروندان با امضای تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری به‌ منظور عرضه کالاهای اساسی در ۳۰ ایستگاه متروی پایتخت از سوی مدیران عامل این دو مجموعه آغاز شد.

خریداری مستقیم محصولات از کشاورزان به منظور کاهش قیمت در میادین

فراهم کردن زمینه برای عرضه مستقیم محصولات توسط باغداران یکی دیگر از اقدامات مثبتی بود که علاوه بر حذف نقش دلالان، فرصت را برای عرضه با قیمت واقعی و افزایش رضایت شهروندان و باغداران فراهم کرد. 

ارتقای کیفی محصولات عرضه شده 

بر اساس اعلام رئیس سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، انواع محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار پایتخت از نظر کیفیت کنترل می‌شوند و علاوه بر بازدیدهای مستمر و منظم ناظران کیفی مستقر در میادین و اعزامی از ستاد، نمونه محصولات میادین در آزمایشگاه‌های معتبر و معتمد بررسی می‌شوند و کیفیت آنها به طور دقیق، مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرند. مشتریان بر اساس سلیقه خویش، می‌توانند میوه‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و از همان میوه‌ها به میزان مورد نیاز خریداری کنند. علاوه بر این محصولات ورودی به میادین میوه و تره بار از مبادی معتبر دریافت می‌شوند و اگر محصولی از کیفیت لازم و ویژگی‌های تعریف شده برخوردار نباشد، از توزیع آن جلوگیری شده و با بهره‌برداری که مبادرت به عرضه چنین محصولی کرده باشد، برخورد می‌شود. محصولات غرفه‌ها، اول صبح توسط مدیران میادین و رؤسای بازارها در باراندازها چک می‌شوند و اگر بار ضعیف بوده و از کیفیت لازم برای عرضه برخوردار نباشد، اجازه تخلیه آن داده نمی‌شود.

با تمهیداتی که پیش از آغاز سال نو اندیشیده شد، خدمات رسانی در بازارها و میادین میوه و تره بار پایتخت افزایش یافت و شاهد استقبال بیشتر شهروندان و افزایش میزان فروش به ویژه در مورد محصولاتی نظیر گوشت مرغ و انواع برنج در این میادین به ویژه از سوی اقشار کمتربرخوردار بودیم.

با آغاز ماه مبارک رمضان نیز عرضه خرما با قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بازار، عرضه زولبیا و بامیه با قیمت پنج درصد کمتر از بازار در میادین میوه و تره بار در کنار دیگر محصولات صورت گرفت.

احداث کارخانه خوراک دام و نوسازی میادین میوه و تره بار

حالا نیز احداث کارخانه خوراک دام و بهسازی و نوسازی ۳۰ بازار تره بار در دستور کار قرار گرفته که توسط این سازمان انجام خواهد شد.

تحول چهره تهران با عملکرد خلاقانه سازمان زیباسازی

سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در دوره جدید مدیریت شهری فعالیت خود را در بخش های مختلف با قوت پیش گرفت و برنامه های متعددی را در چند ماه اخیر اجرا کرد و در این میان از نظرات هنرمندان رشته های مختلف برای پیشبرد بهتر امور بهره گرفت که نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت و عملکرد خلاقانه این سازمان در برهه های مختلف از سوی مدیران دستگاه ها و نهادها مورد تقدیر قرار گرفت.

این سازمان به منظور غنی کردن طرح های فرهنگی برای اکران در سطح شهر تهران، برنامه های متعددی را پیش بینی کرد که از جمله می توان به انتشار فراخوان کشوری ارسال آثار به مناسبت هفته وحدت، افتتاح  نخستین رویداد منظره نگاری شهر تهران،  انتشار فراخوان عمومی شناسایی طراحان و مجریان نورپردازی لیزری، مزین کردن سازه های تبلیغاتی شهر با شعار «حبیب دل ها» در نخستین روزهای فعالیت خود اشاره کرد که با نورافشانی در ۲۲ منطقه تهران در هفته وحدت ادامه یافت.

اکران سازه‌های غرهنگی

اکران ۸۰۰ سازه در تهران با موضوع «چرا مرگ بر آمریکا» به مناسبت ۱۳ آبان، مرمت خانه نیمایوشیج،  اکران ۵۰۰ طرح فرهنگی با شعار کتاب خوب بخوانیم و معرفی کتب و نویسنده ها در این سازه ها در هفته کتاب، تعامل با شرکت‌های تجاری به‌عنوان شریک اقتصادی برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه تبلیغات محیطی بر پایه توسعه فرهنگ، اختصاص ۳۰۰ سازه تبلیغات شهری به پویش روز دانشجو، اجرای طرح های گرافیتی در خیابان ولیعصر، اجرای طرح درختستان، اکران طرح های ویژه موضوعات پسماند و بازیافت در سطح شهر،  آغاز پویش " سنگ تمام گذاشتید" روی سازه های تبلیغات شهری با هدف تقدیر از تلاش کادر درمان و  اکران "ایران ساخت" نماد غرور ملی روی سازه های تبلیغات محیطی تهران از جمله برنامه‌هایی بود که سازمان زیباسازی در طول مدت کوتاه فعالیت خود اجرا کرد.

این سازمان در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی نیز نقش خود را ایفا کرده و از جمله می توان به اهتزار سه هزار پرچم عزا در سطح شهر به مناسبت ایام فاطمیه، اکران "بابای قهرمان من" روی سازه های فرهنگی به مناسبت ولادت حضرت علی(ع)، اکران پویش «این میز بگذرد»، توزیع اقلام مناسبتی به مساجد ۲۲ منطقه تهران و آذین‌بندی هزار مسجد به مناسبت نیمه شعبان، اختصاص ۱۰۰ درصد سازه های تبلیغات فرهنگی شهر به پویش «به عشق مهدی هواتو دارم»، نصب بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری در سطح شهر تهران به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج)، پخش تیزرهای مناسبتی ماه رمضان بر روی تلویزیون‌های شهری، طراحی، ساخت، نصب و جانمایی ۱۰۰ المان شهری با موضوع رمضان، ماه بندگی و بهار قرآن با طرح‌های متناسب با این ماه و ایام لیالی قدر، اکران پویش " ماه من علی" روی سازه های تبلیغات شهری و روشنایی تمامی المان‌های نوری سطح شهر به مناسبت جشن رمضان و عید سعید فطراشاره کرد.

برگزاری مسابقه عکاسی سلفی با انار، میزبانی از کودکان کار در شب یلدا،  آغاز پویش سراسری «محله زیبای من» در پایتخت،  اکران ۵۰۰ سازه با عنوان «روایت بصیرت» در نهم دی ماه، انتشار  فراخوان هفتمین سالانه هنرهای شهری تهران بهارستان، اکران  " پارسای پرهیزکار" روی سازه های تبلیغاتی همزمان با نخستین سالگرد عروج ملکوتی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، اجرای گزارش تصویری سه بعدی مرد میدان و اجرای دیوارنگاره سردار دلها به مناسبت سالگرد شهادت سرلشگر شهید حاج قاسم سلیمانی،  نصب تصاویر مادران شهدا در سطح شهر، اکران پویش بزرگ «پرچم افتخار» و نصب ۲۰۰ ابرپرچم در بلندمرتبه های شهر و نصب پرچم بر سردر منازل به مناسبت دهه فجر و برگزاری جشنواره "تهران کارتون" با هدف به تصویر کشیدن زیبایی‌های شهر از دیگر اقداماتی بود که در کارنامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری جدید به ثبت رسید.

سازمان زیباسازی در ادامه  پویش قدردانی از چهره‌های فعال اجتماعی پایتخت را آغاز کرد و نصب تصاویر این چهره ها در مناطق مختلف شهر با رضایت و استقبال شهروندان و اهالی فرهنگ و هنر همراه بود.

این سازمان در بهمن ماه سال قبل سامانه نصب پرچم به منظور ثبت درخواست‌های مردمی برای نصب پرچم در مناسبت‌های ملی را در دسترس شهروندان قرار داد که در آن امکان دسترسی به عملیات، گزارشات، اخبار و تصاویر فراهم شده و دو عملیات «درخواست نصب پرچم» و«ویرایش درخواست ثبت شده» قابل مشاهده و اقدام است.

اجرای طرح بهارستان ۱۴۰۱ و پیش بینی برنامه های مختلف ذیل این طرح از اقدامات دیگر سازمان زیباسازی بود که در این راستا مشارکت اقشار مختلف را به کار گرفت. رنگ آمیزی تخم‌مرغ‌ها با حضور کودکان، اجرای۳۰ المان موقت شهری در نقاط مختلف، تبدیل بیش از ۶۰ درخت خشکیده به آثار هنری، نصب نزدیک به ۲۰۰ اثر حجمی در نقاط مختلف شهر، اجرای ۱۵ آکواریوم در سطح شهر و رونمایی از دیوارنگاری «پرچم» هم‌زمان با روز جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامه های نوروز ۱۴۰۱ بود که با استقبال بالای گردشگران و شهروندان روبه رو بود.

انتشار فراخوان طراحی و ساخت المان حجمی میدان خراسان

در سال ۱۴۰۱ نیز سازمان زیباسازی برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داد که شامل انتشار فراخوان طراحی و ساخت المان حجمی میدان خراسان، فراخوان طراحی و ساخت آثار موقت به مناسبت میلاد امام رضا (ع)، فراخوان طراحی و ساخت آثار حجمی موقت ویژه ایام محرم، اکران کاربردهای انرژی هسته‌ای، رنگ‌آمیزی۴۲۰ هزار متر از جداره‌های شهری و آغاز پیرایش محورهای مختلف شهر تهران و برگزاری جشن ملی خلیج فارس است.

افتتاح ۲۷ بوستان مادر و کودک در تهران

سازمان بوستان ها و فضاهای سبز شهر تهران در طول مدت اخیر توسعه فضای سبز را در دستور کار خود قرار داد که اختصاص بوستان هایی ویژه بانوان از جمله اولویت ها در این سازمان بود که فاز اول تجهیز و آماده سازی این بوستان‌ها در ۲۷ بوستان‌ در سطح مناطق ۲۲ گانه در سال قبل به بهره برداری رسید.

تملک لکه های مشجر در پهنه جی به منظور افزایش سرانه فضای سبز

علاوه بر این، بنابر اعلام رئیس سازمان بوستان ها و فضاهای سبز شهر تهران با دستور شهردار تملک لکه‌های مشجر در پهنه‌های G صورت گرفت تا سرانه ها از جمله فضای سبز در آن تامین شود.

مساحت جنگل کاری پایتخت در قالب طرح کمربند سبز تا پایان سال ۹۹ به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسیده بود که در سال قبل هزار و ۲۵۰ هکتار جنگل کاری در دستور کار قرار داشت و عملیات اجرایی آن از آبان ماه آغاز شد و ۱۵ اسفندماه به بهره برداری رسید تا به مساحت جنگل کاری تهران اضافه شود.

ممنوعیت کاشت چمن به منظور کاهش مصرف آب

در راستای صرفه جویی در مصرف آب، آبیاری فضای سبز شهر تهران از طریق آب خام و استفاده از پساب تصفیه شده، روان آب‌های سطحی، قنوات و چاه‌های آب در اولویت قرار داشت و با توجه به پدیده خشکسالی‌ و کاهش نزولات آسمانی،  افت آب‌های زیرزمینی و هم چنین هزینه‌های نگهداری چمن، قانون ممنوعیت کاشت چمن در شهر تهران اجرا شد و شاهد آن هستیم که در فضای سبز بوستان‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و معابر شهری چمن کاشته نمی‌شود.

آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه شده 

همچنین در راستای صرفه جویی در مصرف آب، شهرداری تهران و وزارت نیرو بر اساس تفاهم نامه‌ای توافق کرده‌اند که بخش عمده‌ای از نیازهای آبی فضای سبز شهر تهران به میزان ۱۸۵ میلیون متر مکعب از طریق پساب تصفیه شده تامین و در ازای آن به تدریج استفاده از چاه‌های آب موجود در بوستان‌ها کاهش یابد.

افزایش قیمت خرید پسماند در پایتخت

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ایجاد مشوق‌های جانبی از جمله خرید پسماند خشک شهروندان با قیمت واقعی به منظور تشویق و ترغیب یکی از اضلاع اصلی اقدامات محیط زیستی و ارتقاء تفکیک پسماند در مبدا و افزایش جلب مشارکت شهروندان را در اولویت امور خود قرار داد.

در همین راستا قیمت خرید پسماند در سال قبل ۲۳ درصد نسبت به قبل افزایش یافت؛ به طوریکه در مقایسه با قیمت پسماند خشک در بهمن ماه ۱۳۹۹، در آذرماه ۱۴۰۰ قیمت برخی از اقلام مانند پسماند نان خشک با ۶۷ درصد، مقوا و کارتن با ۴۸ درصد، کاغذ و روزنامه با ۱۰۰ درصد، ظروف پلاستیکی با حدود ۷۱ درصد، شیشه با ۷۴ درصد و پسماند خشک درهم با ۴۶ درصد افزایش همراه بود.

طراحی اپلیکیشن های جمع آوری و تفکیک زباله در این دوره از فعالیت سازمان آغاز و شهرداری تهران با صاحب چند پلتفرم در این زمینه وارد مذاکره شد تا مردم بتوانند با کمک اپلیکیشن های جمع آوری پسماند، زباله های خود را مدیریت کنند. 

افتتاح کارخانه ام.آر.اف

تلاش برای افتتاح کارخانه M.R.F  (خط پردازش مدرن) کوهک زمینه را فراهم کرد تا پسماندهای مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ دریافت شود و با یک سیستم مجهز، بو و شیرابه پسماند گرفته شده و دفع به حداقل برسد. همچنین پروژه سرخه حصار هم که مناطق ۸، ۱۳ و ۱۴ را در برمی‌گیرد و حجم ورودی آن روزانه حدود ۷۸۰ تن است، پروژه حکیمیه با پوشش مناطق ۴ و ۷ و پذیرش روزانه ۵۱۰ تن پسماند و پروژه آزادگان با پوشش مناطق ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و حجم ورودی ۸۳۰ تن زباله در مراحل مختلف ساخت در این دوره قرار دارند.

برنامه‌ریزی برای مبارزه با پدیده زباله گردی

در راستای مقابله با پدیده ناهنجار زباله گردی و اثرات سوء محیط زیستی و اجتماعی مترتب بر آن، احصا و شناسایی ایستگاه های غیر مجاز جمع آوری پسماند خشک و جمع آوری و پلمپ این ایستگاه‌ها، در دستور کار قرار گرفت.

جمع‌آوری و دفع مناسب پسماندهای عفونی و شبه‌خانگی

این سازمان در طول مدت اخیر پس از انجام مراحل قانونی و انتحاب پیمانکار  با چهار هزار و ۲۰۰ مرکز درمانی و حدود ۱۶۰ بیمارستان به منظور جمع‌آوری و دفع مناسب پسماندهای عفونی و شبه‌خانگی قرارداد همکاری امضا کرد.

اجرای طرح جمع آوری و توزیع اسباب بازی و پوشاک کودک

این سازمان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی نیز همزمان با روز احسان و نیکوکاری به مدت یک هفته طرح جمع آوری و توزیع اسباب بازی و پوشاک کودک برای خانواده‌های محروم با همکاری شهروندان تهرانی و همراهی تعدادی از موسسات خیریه را اجرا کرد که در این راستا ۴۶۰ غرفه بازیافت در سطح شهر آماده شد که با استقبال شهروندان روبه رو بود. علاوه بر این پویش «خانه تکانی، همدلی با شهر» در تهران با معرفی یک محله شاخص از هر ناحیه شهرداری تهران اجرا شد. اجرای طرح کوچه تکانی با حضور بیش از ۲۳ هزار پاکبان به مناسبت ولادت حضرت مهدی (عج) و فرا رسیدن نوروز و برگزاری نمایشگاه پوستر با موضوع مدیریت بهینه پسماند در ایستگاه های مترو نیز از دیگر برنامه های این سازمان در ماه های اخیر بود.

در ایام منتهی به نوروز ساعت کاری غرفه‌های دریافت پسماند افزایش یافت. از طرفی شعبه گل‌ماند و هایپرمال در هر منطقه ایجاد شد تا گل و یا اقلام سوپرمارکتی به ازای پسماند دریافت کنند. در این ایام تعداد دستگاه های آر.وی.ام (دریافت خودکار پسماند) در میادین میوه و تره‌بار، اماکن پرتردد و ادارات نیز افزایش یافت.

تماس با کد ۷ برای ثبت تقاضای جمع آوری پسماند 

در این ایام در سامانه ۱۳۷ کد ۷ به ارتباط مردم از طریق تماس تلفنی اختصاص داده شد. قبلا شهرداری تهران تلاش می کرد که با استفاده از ظرفیت غرفه‌های بازیافت و وانت‌های ملودی پسماندهای خشک را جمع آوری کند البته این اقدامات به تنهایی کافی نبود به همین دلیل، با برنامه ریزی صورت گرفته شهروندان می توانند با تماس با سامانه ۱۳۷، تقاضای خود برای جمع‌آوری پسماند را ثبت  کنند و پس از آن، شهرداری‌های مناطق در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهند و شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک می‌توانند ما به ازای ارزش ریالی آن را دریافت یا از بسته‌های تشویقی شامل کیسه زباله، گل و ... استفاده کنند.

راه‌اندازی پایگاه پسماند بیمه

در سال جاری شرکت بهره برداری متروی تهران اولین پایگاه پسماند بیمه را در ایستگاه متروی شادمان راه‌اندازی کرد که در این طرح ابتکاری، شهروندان به منظور دریافت خدمات بیمه‌ای دیگر نیاز به پرداخت هزینه نبوده و با تحویل پسماندهای خشک، بیمه رایگان دریافت می‌کنند.

معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در ایام اخیر عملکرد قابل توجهی در خدمات رسانی به شهروندان تهرانی داشته که بجز افزایش میادین میوه و تره بار، ایجاد شهروند محله به منظور رفاه بیشتر مردم و تهیه کالاهای اساسی با شرایط مناسب تر از فروشگاه های سطح شهر نیز در دستور کار است. موارد مطرح شده تنها بخشی از عملکرد  این مجموعه در راستای خدمات رسانی بهتر به شهروندان به شمار می رود. 

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 21139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =