یازدهمین «فرهنگ‌سرای کتاب» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا می‌شود

همزمان با سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری یازدهمین دوره «فرهنگ‌سرای کتاب» در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری یازدهمین دوره «فرهنگ‌سرای کتاب» در محل برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: این فرهنگ‌سرای موقت با شعار «کتاب سایه‌بان شهر» و با سه هدف اصلی معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شهرداری تهران در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، کمک به توسعه و اعتلای دانش جامعه شهری و ترویج فرهنگ مطالعه با اجرای برنامه‌های مخاطب محور برپا می‌شود. 

وی ادامه داد: «فرهنگ‌سرای کتاب» از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان مخاطبان است. غرفه مدیریت امور کتابخانه‌ها یکی از غرفه‌های اصلی خواهد بود که امکان عضویت رایگان در کتابخانه‌های سازمان، امکان استفاده از سامانه مشاوره کتاب (سمک) و نمایش محصولات مجازی «کتابدان» در آن پیش‌بینی شده است. در غرفه «تصویرسازی ضرب‌المثل‌ها» تصاویر در هم ریخته از ضرب‌المثل‌های ایرانی وجود دارد که کودکان و نوجوانان ضمن مرتب کردن تصاویر، ضرب‌المثل مربوطه را بیان می‌کنند. همچنین غرفه «صحافی کتاب» به آموزش صحافی اختصاص دارد و کودکان در آن می‌آموزند با استفاده از کاغذ باطله دفترچه یادداشت بسازند. در غرفه «هشت خوان کتاب» فرایند تولید کتاب از جنگل تا کتابخانه در هشت قاب تصویرگری شده و مخاطب کودک ضمن یادگیری مراحل یادشده، این تصاویر را مرتب می‌کند.

فاطمیان‌پور درباره غرفه «سینما اقتباس» گفت: در این غرفه پوستر فیلم‌هایی که از کتاب‌ها اقتباس شده‌اند به همراه نسخه فیزیکی کتاب‌ها به نمایش در می‌آید و تعدادی از بازیگران فیلم‌های اقتباسی نیز در غرفه حاضر خواهند شد. در «فرهنگ‌سرای کتاب» غرفه‌ای هم به معرفی دو برنامه «چهارراه کتاب» و «کتاب در گردش» می‌پردازد که آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های مطالعه از بخش‌های آن است. غرفه «دستان بینا» نیز ظرفیت‌ها و فعالیت‌های کتابخانه‌های نابینایان سازمان را به مخاطبان معرفی می‌کند. کودکان و نوجوانان با حضور در غرفه «باغ علم کودک» می‌توانند از تعدادی از دستگاه‌های علمی و آموزشی باغ کتاب تهران استفاده کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری از برپایی مجموعه‌برنامه «شهر قصه» برای کودکان و نوجوانان خبر داد و افزود: قصه و بیان قصه برای کودکان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در رشد و پرورش کودکان موثر است و از طرفی مهم‌ترین ابزار برای تشویق کودکان به خواندن کتاب است. بنابراین در «فرهنگ‌سرای کتاب» بخش ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان و نیز آموزش‌هایی برای والدین آنها در نظر گرفته شده است.  

وی تصریح کرد: «کافه کتاب»، «پرچین کتاب»، «کتاب‌های یک صفحه‌ای»، «نذر کتاب»، «رادیو کتاب»، «باشگاه کتابخوانی ۱۰۰تایی‌ها» و «اتوبوس کتابگرد هدهد» دیگر غرفه‌های «فرهنگ‌سرای کتاب» است و تولید و توزیع چند محصول فرهنگی مانند نشانگر کتاب، درخت دانش، کتابخانه من، گردونه جوایز و... نیز پیش‌بینی شده است. 

فاطمیان‌پور در پایان به بخش استیج «فرهنگ‌سرای کتاب» اشاره کرد و گفت: کتابخوانی توسط هنرمندان، اجرای موسیقی محلی اقوام ایرانی، خیمه‌شب‌بازی، نقالی و شاهنامه‌خوانی، تقدیر از فعالان مردمی حوزه کتاب، رونمایی و معرفی آثار چاپ‌شده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برگزاری محفل شعرخوانی توسط کانون‌های ادبی سازمان در بخش صحنه‌ای میزبان مخاطبان است.

انتهای پیام 

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 21194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =